Hej,

Tänkte bolla lite tankar som jag har angående vårt uterum från 70-80-talet. Vi har bott i vårt hus i fyra år och använder vårt uterum extremt mycket men det är endast vår-höst uterum och dåligt isolerat. Vi har en kamin men den har vi inte igång dygnet runt.

Vi är nu inne på att slå sönder befintliga plattan som är ca 8-10 cm tjock och gräva ut lagom mycket för att kunna isolera och lägga vattenburen värme. Plattan är trots armering helt sprucken på mitten.

Väggarna är bärande med en grundsula (tror jag det heter) och därför är det ”lätt” att bli av med nuvarande platta och gjuta en ny.

Hur mycket isolering behövs? 20-30 cm?
Är det dumt på något sätt att göra detta innan jag går igång med släggan?
Någon som har gjort något liknande?

Uterum med synlig armerad, sprucken betongplatta och demonterat trägolv, planteringar på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har redan gjort ett testhål med en liten hammare:
Testhål i betongplatta med synlig armering och sprickbildningar vid väggsockeln i ett uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
surris
Är tanken att ni ska kunna använda det året runt? Räkna inte med att golvvärmen klarar av att värma upp tillräckligt mycket. Samt att den måste va på hela tiden eller att ni har glykol i systemet så det inte riskerar att frysa.
Desto mer isolering desto bättre...300mm är standard vid nyproduktion.
Är det inte byggt för uppvärmning så lär det ju bli väldigt dyrt med att värma upp det.
 
surris surris skrev:
Är tanken att ni ska kunna använda det året runt? Räkna inte med att golvvärmen klarar av att värma upp tillräckligt mycket. Samt att den måste va på hela tiden eller att ni har glykol i systemet så det inte riskerar att frysa.
Desto mer isolering desto bättre...300mm är standard vid nyproduktion.
Är det inte byggt för uppvärmning så lär det ju bli väldigt dyrt med att värma upp det.
Vi vill kunna använda det på vintern när det inte är för kallt ute. Jag tänkte inte att vi värmer upp det till 20 grader på vintern men 10 iaf. Vi bor i södra Skåne så vi har ganska milt klimat. Sen eldar vi på med kaminen för att komma upp i högre temp. Så det ska alltid vara igång tänker jag.

300 mm verkar rimligt. Lägger man 100 mm singel underst först?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.