Staffans2000
D Dodger skrev:
Nej, mitt resonemang är inte felaktigt. Om du läser ordentligt så ser du att jag skriver att elpatronerna går mer än nödvändigt, inte att energin försvinner och det var precis vad som var fallet med min tank.
Min rörmokare hade samma resonemang som du och menade att jag inte skulle tjäna något på att montera en separat elkassett och shunta bort tanken, men han erkände efteråt att han hade haft fel när vi jämförde energiförbrukning före och efter.

Mitt problem var att patronerna satt strax ovanför där returvattnet från radiatorerna kom in i tanken, patronerna stod på 60 grader, nedre delen av tanken kom aldrig upp i 60 grader eftersom returvattnet höll lägre temperatur. Värmen steg däremot uppåt i tanken och i övre halvan av tanken kunde det vara 70-80 grader och ändå gick patronerna för fullt i nedre delen av tanken. Det gick t.o.m så långt att elanslutningarna på elpatronerna brändes sönder p.g.a att de gick kontinuerligt.
Så i mitt fall blev det stor skillnad på elräkningen efter att jag byggt om systemet...
Varför svetsade du inte dit en ny elpatronsmuff högre upp, istället för att bekosta ett parallellt system?

Staffan
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
A
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är ju inte bara ett tak utan ett eternittak. Kan visa sig vara ett dödligt misstag att få för mycket närkontakt med ett sådant.
Ska man ta det med en nypa humor så är eternitplattor inte farliga ;)Du kan nog med risk att bli risig i magen äta skiten utan att dö -det är dammet som är farligt
Takplattor är inte värsta eterniten värre är när den är inbyggd i ventilation osv
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nja.
Var tog då all energi vägen, som du matade in i tanken. Den kan ju som bekant inte försvinna?

Staffan
Om du läst mitt inlägg (som du svarade på) ordentligt så hade du sett att jag poängterade att energin inte "försvann" utan att elpatronerna (i mitt fall) gick mer än nödvändigt.
En tank är ju inte enbart till för att ackumulera energi utan energi ska också tas ur tanken och cirkulera i radiatorkretsen. Ingen tank är dock 100% förlustfri, men som jag skrev så satt mina elpatroner väldigt långt ner i tanken och var inställda på 60 grader. De värmde och värmen steg uppåt i tanken så att övre halvan i tanken var uppe i 70-80 grader, ibland t.o.m +90 grader. I botten på tanken där returvattnet fyllde på så var det dock fortfarande runt 40 grader och elpatronerna som var inställda på 60 grader gick kontinuerligt.

Att en elpatron ska kunna värma upp vattnet, oberoende av dess placering är väl om något ett ologiskt resonemang. Man måste även se till patronens effekt, vattnets flöde mm. Se bara t.ex på en genomströmningsberedare. Den har ju oftast ett begränsat flöde för att elpatronen ska hinna med att värma upp vattnet i den takt som vattnet används. Ökar du flödet så hinner inte patronen med att värma vattnet och resultatet blir kallt vatten och höga elkostnader.
Nu är ju inte det ett slutet system, men det är ju egentligen inte en ackumulatortank med förrådsberedare heller. Problematiken är ju dock densamma, att mina elpatroner inte hinner med att värma upp det "kalla" returvattnet som hela tiden kyler ner dem.

Jag provade att strypa flödet på returvattnet och då steg även temperaturen i botten på tanken så att elpatronerna kom upp i temperatur och stängdes av, men då räckte inte flödet riktigt till för några radiatorer.
Visst, en större patron kunde kanske lösa det, men 9kW ska gott och väl räcka till för att värma mitt hus och när jag kör på den separata elkassetten så är det sällan mer än 6kW som går i och det räcker till för huset.
Större elpatron skulle dessutom betyda större huvudsäkringar och då blir det dyrt...

Min tank står i ett uppvärmt rum och är väldigt bra isolerad. Även om jag vedeldar upp hela tanken till 90 grader så ökar inte rumstemperaturen nämnvärt, så där finns inget att hämta och med tanke på vad energimätaren som jag installerade för elpatronerna visar (före och efter installationen av elkassetten) så är jag helnöjd med mitt arbete.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför svetsade du inte dit en ny elpatronsmuff högre upp, istället för att bekosta ett parallellt system?

Staffan
1. Eftersom tanken är extraisolerad och dessutom "inbyggd" så skulle det vara ett betydligt större jobb än att löda dit några t-rör, några kopplingar samt ett par meter kopparrör.

2. Sedan innehåller tanken en förrådsberedare och därför har jag inte någon aning om hur/var det är lämpligt att borra hål och var det finns plats för en elpatron.

”Bekosta ett parallellt system” lät lite dramatiskt. Materialet kostade mig runt 500kr...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
D Dodger skrev:
så är det sällan mer än 6kW som går i och det räcker till för huset.
Elpatronen på nio kW i botten av tanken går konstant utan att nämnvärt värma rummet den står i pga. Mycket välisolerad tank. Men med en elkasett och frånkopplad tank, är förbrukningen sex kW. Då är ju tiotusenkronorsfrågan: -var tar de tre kW:en mellan sex och nio vägen?

Staffan
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
D Dodger skrev:
1. Eftersom tanken är extraisolerad och dessutom "inbyggd" så skulle det vara ett betydligt större jobb än att löda dit några t-rör, några kopplingar samt ett par meter kopparrör.

2. Sedan innehåller tanken en förrådsberedare och därför har jag inte någon aning om hur/var det är lämpligt att borra hål och var det finns plats för en elpatron.

”Bekosta ett parallellt system” lät lite dramatiskt. Materialet kostade mig runt 500kr...
Det förklarar ju den saken. Men de tre försvunna kiloWattimmarna, är fortfarande ett mysterium.

Staffan
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
R
D Dodger skrev:
Om du läst mitt inlägg (som du svarade på) ordentligt så hade du sett att jag poängterade att energin inte "försvann" utan att elpatronerna (i mitt fall) gick mer än nödvändigt.
En tank är ju inte enbart till för att ackumulera energi utan energi ska också tas ur tanken och cirkulera i radiatorkretsen. Ingen tank är dock 100% förlustfri, men som jag skrev så satt mina elpatroner väldigt långt ner i tanken och var inställda på 60 grader. De värmde och värmen steg uppåt i tanken så att övre halvan i tanken var uppe i 70-80 grader, ibland t.o.m +90 grader. I botten på tanken där returvattnet fyllde på så var det dock fortfarande runt 40 grader och elpatronerna som var inställda på 60 grader gick kontinuerligt.

Att en elpatron ska kunna värma upp vattnet, oberoende av dess placering är väl om något ett ologiskt resonemang. Man måste även se till patronens effekt, vattnets flöde mm. Se bara t.ex på en genomströmningsberedare. Den har ju oftast ett begränsat flöde för att elpatronen ska hinna med att värma upp vattnet i den takt som vattnet används. Ökar du flödet så hinner inte patronen med att värma vattnet och resultatet blir kallt vatten och höga elkostnader.
Nu är ju inte det ett slutet system, men det är ju egentligen inte en ackumulatortank med förrådsberedare heller. Problematiken är ju dock densamma, att mina elpatroner inte hinner med att värma upp det "kalla" returvattnet som hela tiden kyler ner dem.

Jag provade att strypa flödet på returvattnet och då steg även temperaturen i botten på tanken så att elpatronerna kom upp i temperatur och stängdes av, men då räckte inte flödet riktigt till för några radiatorer.
Visst, en större patron kunde kanske lösa det, men 9kW ska gott och väl räcka till för att värma mitt hus och när jag kör på den separata elkassetten så är det sällan mer än 6kW som går i och det räcker till för huset.
Större elpatron skulle dessutom betyda större huvudsäkringar och då blir det dyrt...

Min tank står i ett uppvärmt rum och är väldigt bra isolerad. Även om jag vedeldar upp hela tanken till 90 grader så ökar inte rumstemperaturen nämnvärt, så där finns inget att hämta och med tanke på vad energimätaren som jag installerade för elpatronerna visar (före och efter installationen av elkassetten) så är jag helnöjd med
D Dodger skrev:
Om du läst mitt inlägg (som du svarade på) ordentligt så hade du sett att jag poängterade att energin inte "försvann" utan att elpatronerna (i mitt fall) gick mer än nödvändigt.
En tank är ju inte enbart till för att ackumulera energi utan energi ska också tas ur tanken och cirkulera i radiatorkretsen. Ingen tank är dock 100% förlustfri, men som jag skrev så satt mina elpatroner väldigt långt ner i tanken och var inställda på 60 grader. De värmde och värmen steg uppåt i tanken så att övre halvan i tanken var uppe i 70-80 grader, ibland t.o.m +90 grader. I botten på tanken där returvattnet fyllde på så var det dock fortfarande runt 40 grader och elpatronerna som var inställda på 60 grader gick kontinuerligt.

Att en elpatron ska kunna värma upp vattnet, oberoende av dess placering är väl om något ett ologiskt resonemang. Man måste även se till patronens effekt, vattnets flöde mm. Se bara t.ex på en genomströmningsberedare. Den har ju oftast ett begränsat flöde för att elpatronen ska hinna med att värma upp vattnet i den takt som vattnet används. Ökar du flödet så hinner inte patronen med att värma vattnet och resultatet blir kallt vatten och höga elkostnader.
Nu är ju inte det ett slutet system, men det är ju egentligen inte en ackumulatortank med förrådsberedare heller. Problematiken är ju dock densamma, att mina elpatroner inte hinner med att värma upp det "kalla" returvattnet som hela tiden kyler ner dem.

Jag provade att strypa flödet på returvattnet och då steg även temperaturen i botten på tanken så att elpatronerna kom upp i temperatur och stängdes av, men då räckte inte flödet riktigt till för några radiatorer.
Visst, en större patron kunde kanske lösa det, men 9kW ska gott och väl räcka till för att värma mitt hus och när jag kör på den separata elkassetten så är det sällan mer än 6kW som går i och det räcker till för huset.
Större elpatron skulle dessutom betyda större huvudsäkringar och då blir det dyrt...

Min tank står i ett uppvärmt rum och är väldigt bra isolerad. Även om jag vedeldar upp hela tanken till 90 grader så ökar inte rumstemperaturen nämnvärt, så där finns inget att hämta och med tanke på vad energimätaren som jag installerade för elpatronerna visar (före och efter installationen av elkassetten) så är jag helnöjd med mitt arbete.
Varför ställde du inte ner elpatronens värde till 40 grader då?
Men Staffan2000 och jag är knappast de ända som undrar vart de 3 extra kW försvinner..... Har köpt popcorn o väntar på flere förklarningar
 
D Dodger skrev:
Jag installerade en elkassett och en vvb bredvid tanken. Sedan installerade jag en trevägsventil som styrs via en termostat där givaren sitter i tanken, i höjd med tilloppet till radiatorkretsen.
Om jag slutar elda och termostaten känner att temperaturen går under 40 grader så växlar trevägsventilen. Då stängs tanken bort samtidigt som manöverströmmen släpps fram till elkassetten via en rumstermostat.
Elkassetten värmer enbart vattnet som cirkulerar genom radiatorerna och rumstermostaten reglerar värmen i huset.

Väljer jag att elda så växlar trevägsventilen när jag eldat upp tanken till 40 grader. Då börjar vattnet cirkulera genom tanken igen, manöverströmmen till elkassetten bryts och shuntautomatiken på tanken vaknar till liv igen.
Jag hade ett liknande system i mitt förra hus, men med manuella ventiler. Koppla om till elkasett med vred, slå på elkasetten, ställ termostaten på elkasetten efter utetemp och det ordinarie shunten (shuntarna, hade två shuntgrupper) skötte värmen.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nja.
Var tog då all energi vägen, som du matade in i tanken. Den kan ju som bekant inte försvinna?

Staffan
Måste ju ha pyst ut i rummet, och vädrats ut.

Mina föräldrar hade en konstruktion med en installation av kökspanna med tank från början av 80-talet: cirkulation genom expansionskärlet. Detta visade sig dra ca 10-15 extra kilowattimmar per dygn sommartid, troligen mer på vintern när det var kallt på vinden...märktes när det försvann. Varmvattnet bereddes i tanken med elpatron sommartid, och när det inte eldades på vintern.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Blir lite nyfiken på vilken kommun du bor i?
Normalt sett idag erbjuds alltid kunden stavsotning / arbetsmiljövänlig sotning, dock till en lite högre kostnad.
Det bästa för våra sotare ute i landet vore att all sotning utfördes på detta vis.
 
Staffans2000
L Linda_71 skrev:
Blir lite nyfiken på vilken kommun du bor i?
Normalt sett idag erbjuds alltid kunden stavsotning / arbetsmiljövänlig sotning, dock till en lite högre kostnad.
Det bästa för våra sotare ute i landet vore att all sotning utfördes på detta vis.
Det är långtifrån alltid möjligt.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är långtifrån alltid möjligt.

Staffan
Skulle säga tvärt om. Det är oftast möjligt att sota med stavar. Tyvärr är inte alla sotarmästare positiva till förändringar och lär således inte ut det på rätt sätt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.