Fick två limträbalkar av en granne som flyttade och inte ville ha dem med sig. Dimension 42x225x4400
Finns det någon tabell där man kan se vad de kan tåla i belastning?

Har lite idéer om balk ovanför port eller för bygge av carport.
 
Svenskt trä, finns som app
 
Det är svårt att ge ett svar på frågan då det är flertalet faktorer som spelar in på hur mycket den kan belastas. Det beror på hur den belastas, vilken last den belastas av, och i vilken klimatklass den befinner sig i.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Är den verkligen bara 42mm bred? Vad har man såna "balkar" till ? Känns ju mer som regelvirke som blir snäppet starkare? Att C24 inte räcker till typ. Att använda det som avväxling eller bärande enskild balk tror jag inte på.
 
Tack hörrni. Förstår att det inte är så enkelt att komma med glasklara besked i konstruktionsdimensionering.
Ska kolla på Träguiden. Har varit där inne innan, hela sidan är dock lite bakvänd mot mitt behov. Den utgår ifrån "vad vill du göra - det här behöver du". Befinner mig i omvänd situation .. "Det här har jag - vad kan jag använda det till" :)
Men kollar i exemplena och försöker bilda mig en uppfattning.
 
Det är som @bossespecial skriver: Det finns för många parametrar för att ge entydiga svar. Det beror också på vilka effekter du är beredd att acceptera. Inomhus och under normala lastförhållanden klarar den en jämnt utbredd last om 125 kg/meter (om man har max nedböjning 1/300 av spännvidden som kriterium). Inte särskilt mycket med andra ord. Kapar du balken i två delar om vardera 2,2 meter klarar varje del en utbredd last på 1000 kg/meter. Tittar man på svikten, som är viktig då den används som golvbjälke, så bör den inte vara längre än 3,3 meter. Mycket talar alltså för att 42x225 bör användas i kortare längder än 4,4 meter.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är som @bossespecial skriver: Det finns för många parametrar för att ge entydiga svar. Det beror också på vilka effekter du är beredd att acceptera. Inomhus och under normala lastförhållanden klarar den en jämnt utbredd last om 125 kg/meter (om man har max nedböjning 1/300 av spännvidden som kriterium). Inte särskilt mycket med andra ord. Kapar du balken i två delar om vardera 2,2 meter klarar varje del en utbredd last på 1000 kg/meter. Tittar man på svikten, som är viktig då den används som golvbjälke, så bör den inte vara längre än 3,3 meter. Mycket talar alltså för att 42x225 bör användas i kortare längder än 4,4 meter.
Hur kom du fram fram detta resultat?
dvs. Var hittar man en formel/tabell för att t.ex. jämföra olika dimensioner av limträbalkar?
Följande länk https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/
ger bara ytterligare alternativ som "Grunder" / "Stolpe / Pelare" / "Bjälklag" / "Tak" / "Bullerskärmar" / "Träbroar" . Men var finns en "enkel balk" på två upplag...

Har ett projekt där jag ska jämföra olika dimensioner av limträbalk.
Hur mycket starkare / svagare är t.ex. 56x270 mot 90x225.
Vilken last klarar dessa balkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.