tjena, har fått in ett par offerter på bergvärme till min kåk på ca 220m2, 2 plans, vatten radiatorer, byggår 1911, just nu har huset ved panna med ack tank på ca 2 kubik samt elpatron, beräknad årsförbrukning ca 30000 kw

dom värme pumpar jag har fått offert på är :

bosch compress 7001i LWM 3-12 kw. borrdjup 230m

bosch compress 5000 LW 11 kw. borrdjup 230m

thermia atlas 12 400v. borrdjup 210m

thermia diplomat optimum 12. borrdjup 210m

några tankar om dessa pumpar?. finns det nå för och nakdelar om dessa?
väntar på en offert från ivt också
 
H
Vart i sverige ligger huset samt vad ligger offerterna på?
Sedan får du kolla vad som ingår i offerten. Tar dom ut befintlig panna, monterar dom magnititfilter, ukv?
Har du fått med energiberäkning till offerterna så du vet hur många kw/h bergvärmepumparna beräknar drar till ditt ditt hus?
 
Redigerat:
Hade valt thermia atlas 12 av dom pumparna så tillvida inte offerten är hutlöst dyr.

Men det beror väl mest på att jag själv står o väljer mellan nibe s1255 och atlas, där det helt klart lutar åt thermia.
 
Jag sitter o väntar på installation av en Atlas 12:a och 200m borrhål, tog i lite för o kunna köra frikyla också
 
Per Ola Persson
Hej
Kontrollera vad som finns med i resp. offert. Är det komplett eller är det nåt som tillkommer? Hur mycket foderrör ingår, ingår elinstallation, magnetitfilter/vanligt filter osv.
Sedan är det ganska likvärdig prestanda på alla dessa fabrikat. Några är varvtalsstyrda andra inte.
Viktigt att installatörerna är kompetenta och vana vid värmepumpsinstallationer. Ansvarar de för service efteråt, efterkontroller etc.
 
bosch7001 lwm - 185tusen
bosch 5000 - 160tusen
thermina atlas - 188tusen
thermia diplomat - 168tusen.

huset är i dalarna,

verkar ingå mest i bosch offerten,

båda har 6m foderrör som ingår.
 
Har precis fått en atlas 12 installerad, är glad att jag valde en inverter då den går så tyst på de lägsta växlarna. Har inte haft bergvärme innan så har inte så mycket att gemföra med. Men just detta med inverter kände jag blev bra. Just för ljudnivån och att kunna köra värme bara i källaren osv
Hälsningar Mathias
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Jag hade nog sneglat på en offert med nibe, kanske en 1255 (inverter) eller deras nyaste.
Nibes menyer är användarvänliga och bra pumpar. Men jag vet inte hur de andra ligger i pris jämfört med nibe.
Jag har monterat thermias lift/vatten och blev inte jätteglad.
Bosch har jag inte sett sen de slutade vara ivt.
 
Allt lutar mot bosch offerten då det ingår mest och är billigast och framförallt fock jag en mycket bra genomgång när dom vaf här å kolla. Men min fråga är gör jag bort mig att välja bosch? Är detta ett bra märke? Eller är det samma saker i alla punpar? Sen är jag osäker på om jag ska välja standard pumpen eller nya frekvenstyrda? Kostar ca 25k mer ån standard pump.
 
K kanonkula skrev:
Bosch har jag inte sett sen de slutade vara ivt.
Har Bosch slutat vara IVT? Bosch äger väl fortfarande IVT och säljer exakt samma värmepumpar under två namn med lite olika färg på skalet?
 
K kanonkula skrev:
Jag har monterat thermias lift/vatten och blev inte jätteglad.
Bosch har jag inte sett sen de slutade vara ivt.
Beror nog vilken av Thermias LVP du monterat.
Den nya iTech verkar vara en källa till vissa problem medan gamla Atech är en betydligt bättre produkt med få problem. Dock är den dyrare.
 
så Bosch är samma pump som ivt? allt mera lutar åt Bosch offerten, och den med frekvens styrning, kommer det att löna/betala av sig att gå på en frekvensstyrd på ca 25k extra än standard????
 
Ja, Bosch och IVT är exakt samma prylar, men dom säljs via olika kanaler. Bosch kan man köpa själv billigt på nätet. IVT säljs bara via deras utvalda återförsäljare/installatörer och kostar lite mer, men har bättre garantier.
 
E Elutte skrev:
så Bosch är samma pump som ivt? allt mera lutar åt Bosch offerten, och den med frekvens styrning, kommer det att löna/betala av sig att gå på en frekvensstyrd på ca 25k extra än standard????
Det är jag ytterst tveksam till
Bara mer grejer som kan krångla
 
Ja, köp den utan varvtalreglering och lägg mellanskillnaden på en arbetstank.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.