Håller på att bygga en frigga på tomten, 15 kvm, på plintar med 120 isolering i tak och golv samt 95 i väggar. Tänkte använda friggan som förråd och mancave, men potentiellt även som tonåringsbostad om 10-12 år när man tröttnar på ungarna ;)

Blir en isolerad 21x10-dörr med U värde 0,77 samt 2-glas fönster 10x5 med U=1,7

Tänkte satsa på två vägghängda mindre element för att hålla frostfritt vid kall väderlek med möjlighet till komfortvärme övrig tid av året. Dock kommer jag till frågeställningen, borde jag satsa på något annat än el med direktverkande el som uppvärmningskälla, vilka alternativ finns som är smarta? Finns ju en möjlighet att vi börjar använda friggeboden fullt ut året runt och vill hålla runt 20 grader och då kanske två små element börjar dra iväg energimässigt jämfört med värmegolv, luftpump etc?

Hur bör jag resonera?

Mvh
Mattias
 
Om du vill värma med el är direktverkande element smartast för de har bästa verkningsgrad (nära 100%). Nästa steg skulle vara en L/L VP men den funkar dåligt på vintern och du måste kanse ändå komplettera med ett element. Men direktverkande element är billiga så en VP med ett tilläggselement är kanske det bästa.
 
  • Gilla
Stampen
  • Laddar…
Tack Thomas, misstänker att element (60-70W per m2 läste jag någonstans?) är rätt väg att gå, snabbt att värma upp och låg investeringskostnad om man väljer att bara hålla >5° vid kall väderlek. Är det sämre med oljefyllda element sett till verkningsgrad?
 
Verkningsgraden är lika för alla direktverkande element, elströmmen förvandlas komplett till värme till byggnaden. Inget spillvärme. Men tyristorstyrda anses som mer behagliga än termostatstyrda.
 
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Verkningsgraden är lika för alla direktverkande element, elströmmen förvandlas komplett till värme till byggnaden. Inget spillvärme. Men tyristorstyrda anses som mer behagliga än termostatstyrda.
Japp. Blir daggpunkt mellan. Plast på marken om någonstans.
Denna konstruktion är helt safe utan plast.
 
Hade glömt av den här tråden, blev ett Adax Neo direktverkande element på 800 watt som enkelt håller värmen runt 18°C på mina 12-13 kvm, lite torrt när det är kallt vintertid men för syftet (varmförråd/kontor/hobbyrum) så funkar det utmärkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.