Finns det något fiberuttag som passar bra att montera på vanlig 70 mm apparatdosa?
Jag har tidigare nedlagd slang som kommer in i den nedre dosan på bilden och det är där jag vill sätta ett "slimmat" fiberuttag:
Två tomma apparatdosor i vägg, nedre dosan markerad för installation av fiberuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(den övre dosan är sammankopplad med den nedre men jag sätter nog bara ett täcklock över den)

[Jag ska alltså koppla ihop våra två byggnader på tomten med fiberkabel UT30 med två fiberledare. Jag kan få hjälp att svetsa ändarna så idén är:
- dra UT30-fiber i slangen
- svetsa på pigtails i ändarna
- montera fiberuttag med skarvkontakter eller plats för 2 x keystone-moduler]
 
Kan beroende på pigtail och fiber bli svårt att inte få för liten böjradie om du ska få dit ett uttag där beroende hur djup dosan är. Vanliga mellanstycken brukar gå att skruva fast eller finns med fjädrar som säkert går att få dit på ett tomt lock eller göra någon special på ett 45 graders nätverksuttag.
Och visst inomhus med korta sträckor kanske inte lite extra dämpning som kommer av en för liten böjradie spelar så stor roll.
 
Lysande! Den produkten ser mer lovande ut än något jag hittat i mina egna sökningar.

Det spelar ingen roll om boxen sticker ut som utanpåliggande så om det finns variant med mer utstick och bättre plats för kabel/svetshylsor är det också intressant.
Däremot är det trångt i sidled så det var därför jag tänkte mig nåt "slimmat" - möbel till vänster och dörrlist till höger, se större bild här:
Två utanpåliggande väggdosor monterade i träpanelvägg, med synlig sidomöbel och dörrlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns keystonekontakter: https://www.dustinhome.se/product/5...XhBAvneKW_MYoA0R1e2QR-SFO4y0o5HBoCC5QQAvD_BwE
Addera valfri keystonehållare för eldosa. Problem med avsaknad av riktig hållare för svetshylsor och upplindning av fiber...

Annars är den här https://www.direktronik.se/direktro...tag-med-dolt-montage-/?variationCode=104-4350 bra för hantering av fiber och svetshylsor. Samma bredd som mitt första förslag (täcker en eldosa) och något högre. De har dock inget dedikerat fäste för eldoseskruvarna så du får skruva i väggpanelen.
 
  • Gilla
mikewse
  • Laddar…
Den sistnämnda verkar bra! Då får det bli en likadan i andra änden också.

Kabelrörets andra ände kommer ut i den kalla delen av den byggnadens torpargrund och fibern ska där igenom en källargrund för att komma in i varmkällaren (som finns i halva huset).

Borde jag sätta en låda där på utsidan också, eller ska jag bara dra in UT30:n genom väggen rakt in i inomhuslådan? Det finns så många produkter så jag tar gärna emot rekommendation i så fall... :)
 
Om det går att fästa kabeln direkt i boxen så är det bäst att låta kabeln gå obruten hela vägen mellan ändpunkterna. Det borde gå bra att fästa kabeln i Direktroniks lilla box.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.