Jag har den här Albin pannan i källaren (se bild).

Huset är på 75 kvm (2 våningar) + källare (där det finns 1 element)

Har ett nytt elementsystem installerat när jag köpte huset (så man vill inte gå över till luft/luft)

Men..
Lat som jag är så vill jag inte hålla på med vedeldning hela dagarna (trots att det finns något så förbaskat spännande med att se på när saker brinner..)

Jag funderar på att montera en luft/vatten värmepump istället. Men har inte en aning om vilken jag behöver eller hur stor effekt den ska ha.
Borde jag skaffa en ackumulatortank? Hur stor i så fall?

Jag kan tänka mig att elda MAX en gång om dagen. Men helst vore det bäst att låta allt skötas automatiskt..
 
  • Albin panna i källaren med en specifikationslapp som visar modell, tillverkningsår, effektuppgifter och tryckbegränsningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ifall det står otydligt på bilden:

Serie 614
Tillverkningsnr. 892520
Typ Albin-Trio 330
Tillverkningsår 1990
Effekt VED 10-25 kW
Effekt EL 3-18 kW
Effekt Olja 15-30 kW
Vattenvolym 200 L
Beräkningstryck 1,5 bar
Beredarvolym 2,0 bar
Beredarvolym 90 L
Beräkningstryck 10,0 bar
Provtryck 13,0 bar
Beräkningstemperatur 100 C
SA Typgranskningsnr 8026
 
Jag hade en Albin 444, tror jag den hette från 1989. Eldade då morgon å kväll mot 1200 L tankar. Bytte till en baxi bonus light och la till 300 L. Totalt 1500. Eldar på vintern en gång per dag och har minskat vedåtgången med 35-40%. Mer tankar och bättre panna, min är ju ekonomivarianten, så fixar du 1 inlägg garanterat. Så länge veden är så billig så byter jag inte. 11.500 per år för köpt kluven torr ved för 200 kvm gammalt hus.
 
  • Gilla
MishaMindful
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Jag hade en Albin 444, tror jag den hette från 1989. Eldade då morgon å kväll mot 1200 L tankar. Bytte till en baxi bonus light och la till 300 L. Totalt 1500. Eldar på vintern en gång per dag och har minskat vedåtgången med 35-40%. Mer tankar och bättre panna, min är ju ekonomivarianten, så fixar du 1 inlägg garanterat. Så länge veden är så billig så byter jag inte. 11.500 per år för köpt kluven torr ved för 200 kvm gammalt hus.
Ok, var det mest pannan som gjorde skillnaden i hur ofta du eldar eller att du kunde ha 300L mer i tanken (som också var anledningen till att du var tvungen att byta panna)
 
Pannan!
 
  • Gilla
MishaMindful
  • Laddar…
Den gamla sprack i vvberedaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.