Hej,

Jag har sökt bygglov och nu vill kommunen ha en k-ritning. Jag har original ritningar och funderar på om de går att använda för att lösa denna delen enkelt...

Det jag undrar över är om jag kan använda det befintliga i bilden och ändra texten. Jag skall växla av med 90x90 GL30 sidopelare och 90x270 GL30c balk.

Jag antar att det som står under under "undre regel" skall vara kvar och "övre regel" skall ersättas med min balk (90x270)? Sedan ändrar jag regel till 90x90 GL30. Men vad menas med skarvregel? är det kottling? då bör den inte heller vara med tänker jag.

Vad säger proffsen? Är det ens denna ritning som man menar med konstruktionsritning?
 
  • Konstruktionsritning med mått och detaljer för bygge, markerat för ändringar av balk och pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du verkar ju haft någon som räknat fram en balkdimension, i det arbetet ingår det ju normalt en ritning.

Du kan göra en egen ritning men rita av den gamla istället. Det måste ju också framgå hur lasterna från pelarna tas ner i våningen under.
 
Hej,

jag har inte haft någon som räknat på det då jag vill ha samma dimensioner som jag har i en öppning som byggdes 1989... Den är mycket större och längre så belastningen är inga problem.

Skall lasterna framgå på en konstruktionsritning? För de har inte begärt någon annan typ av dokument. Det ända de vill ha är en konstruktionsritning.
 
Nej lasterna måste inte framgå.
 
Huset är någon form av elementbygge. Skarvreglarna används för att förbinda element på höjden. De har ingen plats i en ritning över en balkavväxling.

En K-ritning (liksom alla ritningar) måste ha ett sammanhang. Det måste finnas en planritning som förklarar var K-ritningen hör hemma. Om du utformar K-ritningen som en vertikalsektion är det lämpligt att visa även fortsättningen nedåt så att det framgår hur limträpelarnas laster förs ner till grunden.

Jag tycker att detta är ett proffsjobb, även om det inte är så svårt. Risken finns annars att BN börjar krångla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.