Hej
Vem kan man kontakta, eller hur gör man för att ta reda på om en vägg är bärande i huset?
 
Det du bör kontakta är en byggnadskonstruktör. Innan du gör det så är det bra att ta fram så mycket underlag, ritningar etc, som möjligt på huset om det finns något. Om du har några ritningar liggande så kan du posta dom här, det kan ju vara så att det inte är några konstigheter.
 
  • Gilla
Siberia och 1 till
  • Laddar…
Hej
Tack för svar, ja jag har ritningar på huset som är sedan 1911, de är inte så detaljerade tror jag. Men kan posta dem ikväll. Tack!
 
Hej
Vet inte om denna ger någon vägledning om väggen dit pilen pekar är en bärande vägg, eller hur ska ritningen se ut?
 
  • Ritning av en husplan med markerad vägg och pil som pekar mot potentiell bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Komplettera med följande uppgifter: Huvudmåtten på det gamla huset (det som finns till höger på ritningen är en tillbyggnad) samt uppgift om material i ytterväggarna. Om ritningen är skalenlig bör det vara murtegel.
 
Hur ser övervåningen ut?
 
Tack för svar jag ska leta efter dessa uppgifter, vad innebär det om det är murtegel?
 
J justusandersson skrev:
Komplettera med följande uppgifter: Huvudmåtten på det gamla huset (det som finns till höger på ritningen är en tillbyggnad) samt uppgift om material i ytterväggarna. Om ritningen är skalenlig bör det vara murtegel.
Gamla huset är 8,5 gånger 6 m. Huset var ett stenhus ( eller om det kan vara tegel och puts?) innan det fick träfasad.
 
fahlis fahlis skrev:
Hur ser övervåningen ut?
 
Så här se övervåningen ut
 
  • Handritad skiss av en övervåningsplan med rum, garderober och trapphus markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenhus betyder för det mesta att huset är murat med murtegel och putsat på insidan och ibland på utsidan. Husets mått och det faktum att övervåningen är inredd talar för att den utpekade väggen är bärande.
 
Ok tack för ditt svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.