Hej!

Vi har börjat titta närmre på reglerna kring den altan vi vill bygga och har konstaterat att det krävs bygglov.
Altanen kommer vara mer än 1.8m hög i ytterkant och kommer mäta 14x8m vilket sträcker sig mer än 3.6m utanför huset.

I samband med att jag började kika på bygglov så insåg jag att det behövs en del. Ritningar ska nog lösa sig då vi redan börjat CAD:a hela altanen. Kostnaden för en bygglovsansökan ligger runt ~5000:- enligt kommunens hemsida. Men sen ser jag att de vill ha en nybyggnadskarta med altanen inritad, och nybyggnadskartan kostar ~5000:- att beställa hem. Har jag missuppfattat något eller behöver man beställa hem en nybyggnadskarta varje gång man söker ett bygglov?
Och även om den hade varit fri från bygglov så skall man väl ändå anmäla det till kommunen, vilket kostar typ ~5000:- det med?

Eller har jag missat något? Jag skall försöka få till ett möte med kommunen för att reda ut allt. Det var inte så lätt som jag trodde...
 
En nybyggnadskarta brukar gälla typ 2 år.

En bygglovsfri altan ska inte behövas anmälas till kommunen.
 
Har du ingen gammal situationsplan (översikt) där det nuvarande huset finns med på och som du kan rita in din nya altan på? Man brukar inte behöva ta ut en ny nybyggnadskarta för varje objekt som skall byggas. De fungerar alldeles utmärkt med att "återanvända" en äldre karta/situationsplan.
 
R roli skrev:
Har du ingen gammal situationsplan (översikt) där det nuvarande huset finns med på och som du kan rita in din nya altan på? Man brukar inte behöva ta ut en ny nybyggnadskarta för varje objekt som skall byggas. De fungerar alldeles utmärkt med att "återanvända" en äldre karta/situationsplan.
Inte vad jag vet, får kolla igenom allt. Går det att hitta digitalt?
Eftersom det bara är en rektangulär altan på stolpar så känns det lite overkill att behöva en ny karta.
 
Jag hittade min fastighet genom att logga in på Lantmäteriet med BankID och skrev ut de dokument som fanns där. ritade sedan till altanen med måttangivelser i alla vyer.
skickade in tillsammans med kontrollplanen och fick godkänt.
Kostnad var kring 6000 om jag inte minns fel. När bygget var klart ville dem ha bilder och ställde en del frågor gällande räcket framför allt, gissningsvis för att vår är 230cm golvnivå som högst.
Tänk på att höga höjder kräver 100cm räcke.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Jag hittade min fastighet genom att logga in på Lantmäteriet med BankID och skrev ut de dokument som fanns där. ritade sedan till altanen med måttangivelser i alla vyer.
skickade in tillsammans med kontrollplanen och fick godkänt.
Kostnad var kring 6000 om jag inte minns fel. När bygget var klart ville dem ha bilder och ställde en del frågor gällande räcket framför allt, gissningsvis för att vår är 230cm golvnivå som högst.
Tänk på att höga höjder kräver 100cm räcke.
Bra idé! Var det bara översiktskarta eller fanns det även gamla ritningar på huset?
Jag var inne och kollade, men hittade bara gamla dokument om när tomterna delades upp etc. Hittade två olika karttjänster inne på Lantmäteriets hemsida, vet inte om de är tillräckligt nogranna? De står att "Tänk på att gränserna i kartan inte alltid stämmer överens med verkligheten och de är inte juridiskt gällande".
 
J JonathanFlod skrev:
Bra idé! Var det bara översiktskarta eller fanns det även gamla ritningar på huset?
Jag var inne och kollade, men hittade bara gamla dokument om när tomterna delades upp etc. Hittade två olika karttjänster inne på Lantmäteriets hemsida, vet inte om de är tillräckligt nogranna? De står att "Tänk på att gränserna i kartan inte alltid stämmer överens med verkligheten och de är inte juridiskt gällande".
Jag måste ha blandat ihop det i huvudet - Jag hittade ritningarna via kommunen. I detta fall Haninge Kommun.
Dessa finns att hämta ned kostnadsfritt och var helt klart nog för att skissa vidare på sitt byggnadslov. Mall för kontrollplan hittade jag via Google. Detta är alltså sommarstugan som fick sig en ny altan om cirka 100kvm.
Ritningar av en sommarstuga med planlösning och olika fasadvyer, markerad för ny stor altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Situationsplan som visar en sommarstuga och den nya altanen på ritningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svar!
Jag kollade efter en mall för kontrollplan och hittade information om det inte borde behövas hos min kommun. Jag har infogat delar av informationen på deras sida nedan.

Exempel på enkla projekt som varken kräver kontrollansvarig eller kontrollplan:
  • nybyggnad av små byggnader till exempel carport, förråd och växthus
  • små ändringar av en- och två-bostadshus till exempel altan, skärmtak och enkla uterum utan brandkrav
Jag började med att använda lantmäteriets karttjänst för att rita ut altanen och markera avstånd till tomtgränser. Jag har tidigare gjort en modell av bygget i sketchup som borde gå att använda för att få fram bra ritningar. Jag skall se om jag kan få tag på liknande ritningar som du visade också.
 
Lulaua Lulaua skrev:
En nybyggnadskarta brukar gälla typ 2 år.

En bygglovsfri altan ska inte behövas anmälas till kommunen.
 
Byggde en altan (55kvm) på begsluttning för något år sedan som skulle överstiga 1.8m i golvhöjd, då ja inte orkade söka bygglov löste ja problemet med att fylla nedre delen med bortgrävda massor så höjden ej översteg 1.8 m, iår 2 år senare skalade ja bort ca 30 cm å jämnade till så de vart en plan gräsmatta. Att nivåskilja under 50cm kräver inget tillstånd i våran kommun. Mer jobb men ser att ja höll mig i gråzoner
 
J JonathanFlod skrev:
Hej!

Vi har börjat titta närmre på reglerna kring den altan vi vill bygga och har konstaterat att det krävs bygglov.
Altanen kommer vara mer än 1.8m hög i ytterkant och kommer mäta 14x8m vilket sträcker sig mer än 3.6m utanför huset.

I samband med att jag började kika på bygglov så insåg jag att det behövs en del. Ritningar ska nog lösa sig då vi redan börjat CAD:a hela altanen. Kostnaden för en bygglovsansökan ligger runt ~5000:- enligt kommunens hemsida. Men sen ser jag att de vill ha en nybyggnadskarta med altanen inritad, och nybyggnadskartan kostar ~5000:- att beställa hem. Har jag missuppfattat något eller behöver man beställa hem en nybyggnadskarta varje gång man söker ett bygglov?
Och även om den hade varit fri från bygglov så skall man väl ändå anmäla det till kommunen, vilket kostar typ ~5000:- det med?

Eller har jag missat något? Jag skall försöka få till ett möte med kommunen för att reda ut allt. Det var inte så lätt som jag trodde...
Tänk på att de höga delarna på altanen som ligger utanför den lovbefriade delen (3,6 m) kan komma att räknas in i fastighetens totala byggrätt. I min kommun (utanför 3,6 m) krävs bygglov för altan över 1,2 m och över 1,7 m räknas arean in byggrätten.
 
M MetteKson skrev:
Tänk på att de höga delarna på altanen som ligger utanför den lovbefriade delen (3,6 m) kan komma att räknas in i fastighetens totala byggrätt. I min kommun (utanför 3,6 m) krävs bygglov för altan över 1,2 m och över 1,7 m räknas arean in byggrätten.
Aha! Det hade jag ingen aning om. Ska kolla upp det närmare. Har nu gjort en situationsplan och ritning som jag skall ta med till stadsbyggnadskontoret för en liten frågestund innan vi skickar in ansökan.
 
J JonathanFlod skrev:
Aha! Det hade jag ingen aning om. Ska kolla upp det närmare. Har nu gjort en situationsplan och ritning som jag skall ta med till stadsbyggnadskontoret för en liten frågestund innan vi skickar in ansökan.
Du kan även ta några foton på platsen där altanen ska byggas och visa handläggaren. Det tycker jag underlättar mycket.[/QUOTE]
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.