Tobbe.A
Vi har en byggfirma hos oss som håller på att bygga nytt rum på ca 10 kvm, vi har nu tagit en offert för spackling och ev slutmålning av samma firma. Då jag har dålig koll på hur mycket det brukar kosta tänkte jag slänga ut fråga här om det är en rimlig kostnad. Det är lite snabba puckar så jag hinner inte ta in andra offerter.

Så här ser offerten ut:
Remsning, spackling väggar och tak två ggr, slipning, fogning samt grundmålning kostar ca 19000kr (ROT ej medräknat), fördelat på arbetskostnad 12400 kr och material 2900kr + moms.

Vill vi har slutmålning av väggar och tak tillkommer en kostnad på ca 3500kr + moms. Säg att vi hamnar på ca 23000kr totalt utan ROT.

Som sagt, är det en rimlig kostnad?
 
  • Gilla
boohoo
  • Laddar…
Ta in fler bud. Nu är det visserligen 5 - 6 år sedan. Men då hade jag inne målare som remsade och spacklade tak i ett 18 kvm rum, remsade och spacklade två av väggarna i samma rum, som var nya. De remsade och spacklade väggarna i ett rum på 32 kvm. De målade tak i 18 kvm rummet och ytterligare ett rum på 16 kvm. De satte tapet i alla 3 rummen (spackling och annat underarbete på de redan tapetserade väggarna). Det kostade 17 000 + tapetkostnaden. Det var för övrigt 4 000 över deras kostnadsuppskattning (löpande räkning), men det var strul med en av tapeterna, den passade inte i deras limmaskin.

Ditt fall bör vara relativt dyrare än mitt exempel. En avsevärd del av kostnaden ligger i att de måste komma dit flera gånger för spackling osv. Du skulle (med rätt hantverkare) troligen kunna få två eller tre rum till målade för samma kostnad.

Att sätta remsor och spackla en gång i ett 10 kvm rum tar under en timme för en erfaren målare. Att spackla andra gången tar en halvtimme. Att slipa går på någon timme, grundmålning under en timme osv. Men det blir många resor, och ställtider för att bära in och ut utrustning och material.
 
Materialet låter för övrigt också rätt dyrt.
 
  • Gilla
Andreas Gustafsson7 och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A
H hempularen skrev:
Ta in fler bud. Nu är det visserligen 5 - 6 år sedan. Men då hade jag inne målare som remsade och spacklade tak i ett 18 kvm rum, remsade och spacklade två av väggarna i samma rum, som var nya. De remsade och spacklade väggarna i ett rum på 32 kvm. De målade tak i 18 kvm rummet och ytterligare ett rum på 16 kvm. De satte tapet i alla 3 rummen (spackling och annat underarbete på de redan tapetserade väggarna). Det kostade 17 000 + tapetkostnaden. Det var för övrigt 4 000 över deras kostnadsuppskattning (löpande räkning), men det var strul med en av tapeterna, den passade inte i deras limmaskin.

Ditt fall bör vara relativt dyrare än mitt exempel. En avsevärd del av kostnaden ligger i att de måste komma dit flera gånger för spackling osv. Du skulle (med rätt hantverkare) troligen kunna få två eller tre rum till målade för samma kostnad.

Att sätta remsor och spackla en gång i ett 10 kvm rum tar under en timme för en erfaren målare. Att spackla andra gången tar en halvtimme. Att slipa går på någon timme, grundmålning under en timme osv. Men det blir många resor, och ställtider för att bära in och ut utrustning och material.
Så himla stor skillnad borde det la inte vara på de åren tycker jag? Jämför man våra projekt låter vårat väldigt dyrt.

Jag sa till snickaren som var här att jag tyckte det var lite dyrt (det var inte han som gjorde offerten). Han menade på att det lät som en ganska rimlig kostnad och att det blir mer jobb för målaren gällande spacklingen när väggar och tak är helt nya.

Jag förväntade mig inte direkt något annat svar...
 
Tobbe.A
En uppdatering:
Det visade sig blivit missförstånd när de räknade på hur många kvm som skulle göras i ordning. I den nya offerten fick vi istället ett pris på 12700kr innan ROT. Känns mer rimligt...
 
Snickaren tyckte det var rimligt pris, och sen blev det nästan hälften för att de räknade på fel kvm.
Vad tyckte han om det priset då
 
Tobbe.A
M Mortsken skrev:
Snickaren tyckte det var rimligt pris, och sen blev det nästan hälften för att de räknade på fel kvm.
Vad tyckte han om det priset då
Han sa att han hade hört siffran när jag sa den till honom, men inte reflekterat över det förens han såg kostnaden för arbetet. Han tyckte då det var för tok för högt och ringde sin chef. Det nya priset tyckte han var rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.