Roar mig som sagt att montera det larm jag köpte i våras, DSC Power 864. Men jag har en liten fundering kring ovanståede pryl som jag köpte in på rekommendation utan närmare analys från min sida - har för mycket pengar.... 8)

Har hyfsad koll på det mesta i systemet (testmonterat och -kört det hela efter lite pyssel...) förutom just AXT-modulen.

Om jag förstått saken rätt så utgör AXT-modulen ett antal extra "eluttag", dvs jag kopplar in rörelsedeckare och brandlarm på sina zoner men kopplar drivningen till AXT-modulen för att slippa att allt kablage går in i moderkortet. Rätt? Om ja;


  • Aux-uttagen är ju numrerade 1-16, spelar det någon roll hur man kopplar in drivningen av de olika detektorerna till de olika uttagen?
  • Om jag av någon dunkel anledning skulle vilja, kan man koppla detektorer från olika zoner till samma uttag?
  • AXT-modulen är ju kopplad till moderkortet via bussen, finns det någon intelligens i den, eller är det bara "eluttag"?
 
AXT modul?

Menar du matningskortet PC5200 ???
 
AXT modulen används för följande:

Röd koppllas till aux ( plus) på moderkortet
Svart kopplas till minus på moderkortet

T1 till T 16 på AXT plinten har nu 12 v DC


Röd
svart
gul
grön kopplas till combus på moderkortet,

Då får du fler skruvar att koppla manöverpaneler,sektionskort,skrivarkoert m.m


AW Securitas Systems

 
Eftersom jag är lite frågvis av mig (tycker om att förstå allt...)
Då får du fler skruvar att koppla manöverpaneler,sektionskort,skrivarkoert m.m
Jag är med fram tills dess. Men det är din sista mening som mina tre frågor relaterar till, vad gör portarna egentligen och vad kan jag använda dem. Så de tre frågorna kvarstår fortfarande :D
 
Jag har ett likadant larm och har kopplat rubbet själv. Se modulen som en utökning av den vanliga matningen. Om man som jag har en massa prylar som kräver matningsspänning blir det helt enkelt för trångt att kontaktera alla på "standard". Ger ju en snyggare installation att använda modulen helt enkelt ;)
 
Glömde skriva att

ska du göra en riktig installation ska du aldrig lägga mer än 2 trådar under varje skruv.

om du inte hade en AXT plint och har typ 5 st IR som ska ha spänning ,hade du fått lägga ett helt knippe tråd under plus skruven på moderkortet.

T1 till T16 kan du använda till vad som helst som ska ha 12 V men det är lämpligt att lägga spänning till tex IR sektion 3 på T3

AW
 
swehjo skrev:
  • Aux-uttagen är ju numrerade 1-16, spelar det någon roll hur man kopplar in drivningen av de olika detektorerna till de olika uttagen?  
  • Om jag av någon dunkel anledning skulle vilja, kan man koppla detektorer från olika zoner till samma uttag?
  • AXT-modulen är ju kopplad till moderkortet via bussen, finns det någon intelligens i den, eller är det bara "eluttag"?
* Nej! Kan ju dock vara logiskt att fökja zon/AXT-nummer

* Ja, men varför? Se ovan.

* Ingen intelligens, förlängning av bussen bara.

Lycka Till!
Själv ägnade jag mååånga timmar innan jag fick kläm på grejorna men nu är jag supernöjd :D
 
Snabbheten i detta forum är ibland förbluffande om inte till och med skrämmande ;D

Ett stort tack till er alla för hjälpen!

Ska bli kul att se hur jag får det att funka. Testmontering och -körning var över ett halvår sedan... Hade ingen lust att göra om det nu när jag äntligen fick tid att skruva 8)
 
Som sagt lycka till, det är riktigt kul!

Bygg ut etappvis och prova dig fram. Läs också installationsmanualen ett par gånger, sedan ett par gånger till så bör det klarna ;)
Har du LCD displayen (knappsats LCD 5500) så underlättar det mycket p.g.a. den extra felinformation som då ges i klartext.

 
Ja på alla tre;

- Elektroniktänger och 0,5m2 kabel passar mig betydligt bättre än sommarens gräv, sten och betong
- Manualen håller på att falla i bitar, mer sönderbläddrad än Lego-katalogen för 35 år sedan
- LCD5500:a, givet

;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.