Hej,

Vi ska köpa en centraldammsugare och funderar på någon av Voltas modeller, U3550 eller U3560. Som jag förstår är enda skillnaden att 3550 använder påsar och 3560 inte. Är det någon som har någon erfarenhet av maskinerna eller som har någon åsikt om man ska ha påse eller ej?

Är det värt att betala extra för att ha en avstängningsknapp på dammsugarslangen?

/Johan
 
Har själv en husky från 2000 med påse och avstägning på slangen.

Påse har jag bytt 3 gånger på snart 6år så det kan nog kvitta. Avstägningsknapp på slangen/handtaget skulle jag nog bli knäpp utan. Jag antar att man då får dra ut slangen ur dosan i väggen för att stänga av, eller?

 
Jag har nog funderat på om det inte kan vara en fördel att ha en påse, det måste bli lättare att tömma dammsugaren tycker jag. Dessutom kostar maskinen 500 kr mindre, och så dyra kan väl inte påsarna vara så man tjänar in det på några år.

Om man inte köper den dyrare slangen (ca 750 kr extra) så får man vackert böja sig ner och dra ur slangen när man vill få tyst på dammsugaren, men jag tänkte att den är så tyst så det kanske inte är värt det.

/Johan
 
Nu vet jag inte hur tyst en modern centraldammsugare är, men min husky väsnas rätt friskt faktiskt. Dock är det inte därför jag föredrar en knapp på handtaget. Ibland vill man bara av olika anledningar lite snabbt och lätt tillfälligt slå av maskinen. Kanske något som fastnat, eller någon bratzklänning man vill klubba iväg utan att den försvinner in i dimman ... underlättar helt enkelt.


Att de tar 750 spänn extra för en sådan brytare är ju å andra sidan sannslöst om det bara är knappen som skiljer.
 
Självklart ska man ha knapp på slangen. Det är ofta som man tar en pause i dammsugandet (eller tröttnat) och då är det perfekt med knapp. Värt var enda öre, utan tveckan.

Titta på http://www.abc-cdsug.com/ , städutrustningar, SET On/off, 11v35.

En sådan har vi, den är super. Det är riktigt roligt att dammsuga.....
 
Det viktigaste är att påsen/behållaren är stor.

Visst kan man böja sig ned, men först då du gått kanske 8 meter. Prova med en vanlig dammsugare. Dammsug huset /lägenheten och du får bara sätta på/stänga av dammsugaren genom att dra ut/sätta in sladden. Samtidigt ska du ha en unge på varje ben som vill stoppa in strumpor i slangen, toppa gärna med en hund som tuggar på munstycket. Mitt i allt ska telefonen ringa. Som vilken dag som helst hemma hos mig. ;)
 
Det får definitivt bli en med strömbrytare, även om det brukar gå lite lugnare till vid städningen hemma hos mig än hos Sirbo.

Jag tittade lite på www.abc-cdsug.com, där kunde man läsa följande: "Cyklonmodellen är mycket tålig mot grovskräp ". Innebär det att man kan ge sig på att suga upp skräp i verkstan? I så fall vore det en riktigt fin sak att satsa på.

Priserna var jag däremot inte lika imponerad av, hittade samma maskiner för ca 700 kr mindre på elektrostore.se . Känner någon till ett bättre ställe?

Tack för alla svar!

/Johan
 
Vi har en FOMA som är prisvärd. Har för mig det gick på ca 5000 för 2 uttag och slang med avstängningsknapp. 10 års garanti är det på motorn också.
 
Klart det ska vara strömbrytare i handtaget, inget att tveka på.

Vi monterade Electrolux Etage med HEPA filter och uttag på båda våningarna för några månader sedan och är mycket nöjda med maskinen men handtaget är plastigt och känns inte så bra. Munstycket är också en tung klump som vi bytte ut direkt.
Det smidiga med Etage modellen med bakstycke/väggfäste som har inbyggt HEPA filter är att man slipper dra något rör för utblås genom väggen så placeringen blir också enklare eftersom den inte behöver sitta så nära en yttervägg. Man får också ett extra uttag vid dammsugaren. Läs mer på
http://www.electrolux.se/node35.asp?ProdID=13792
 
Hobbyfixarn skrev:
Klart det ska vara strömbrytare i handtaget, inget att tveka på.

Vi monterade Electrolux Etage med HEPA filter och uttag på båda våningarna för några månader sedan och är mycket nöjda med maskinen men handtaget är plastigt och känns inte så bra. Munstycket är också en tung klump som vi bytte ut direkt.
Det smidiga med Etage modellen med bakstycke/väggfäste som har inbyggt HEPA filter är att man slipper dra något rör för utblås genom väggen så placeringen blir också enklare eftersom den inte behöver sitta så nära en yttervägg. Man får också ett extra uttag vid dammsugaren. Läs mer på
[länk]
Låter som bra , eller?hepa filter behövs ju inte om man har utblås ut i friska luften, om man inte har så dålig inomhusluft att man vill minska på miljöutsläppen.Dock kostar det extra och därför gör elux reklam för dem.
Endast nödvändigt om man inte har ett sätt att enkelt få ut luften , i mitt tycke. 8)
 
Johan73 skrev:
Jag tittade lite på www.abc-cdsug.com, där kunde man läsa följande: "Cyklonmodellen är mycket tålig mot grovskräp ". Innebär det att man kan ge sig på att suga upp skräp i verkstan? I så fall vore det en riktigt fin sak att satsa på.
Jag var nyfiken på samma svar, och frågade hos vår lokala ÅF. Där påstod man bestämt att man inte skulle kunna använda cyklonmodellen till grovskräp. En föravskiljare för några hundringar låter säkrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.