Hej!

Rätta mig om jag har fel men droppbleck sätter man väl bara vid fönster och dörrar?

Allt gott,

L
 
Finns de någon 50mm regel eller ska man be brädgården klyva en 45x70? Mvh
 
Centano Centano skrev:
Måste den vara 45 tjock eller kan den vara tunnare?
[länk]

Ska användas för att skydda 50mm fasadskiva och infästningen av musband.. vet inte hur jag ska fästa en sån tunnbräda i fasaden, tänkte att 45mm hade vart enklare, bara dra skruv i mitten på den rakt in i gamla fasaden
 
Okay. Jag har inte bilden riktigt klart för mig hur det ser ut i underkant på din fasad men jag spånar lite. Skulle det fungera med en trekantlist kanske? Borde bli lättare att skruva fast den i stället för en 45x50 regel. Musbandet borde gå att montera på trekantlisten innan montering på vägg.
https://www.byggmax.se/50x50-trekantsregel-p08191050
 
  • Gilla
Dick Karlsson
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Okay. Jag har inte bilden riktigt klart för mig hur det ser ut i underkant på din fasad men jag spånar lite. Skulle det fungera med en trekantlist kanske? Borde bli lättare att skruva fast den i stället för en 45x50 regel. Musbandet borde gå att montera på trekantlisten innan montering på vägg.
[länk]
Tack för tips. Jag ska försöka förklara hur det ser ut.
Fjällpanel utan ventilation, på denna har jag satt vindduk,50mm fasadskiva,28x70 läkt sedan ny panel.
Isoleringen slutar precis i samma höjd som den gamla fasaden.
3kantsprofilen verkar ju smidig men den sätts fast på precis samma sätt som 45x50 jag tänkt använda.. skruv rätt in i gamla fjällpanelen.. kommrt bli snett men fördelen med 50x45 som jag ser så hamnar musbandet närmre panelen.. eller tänker jag helt fel?

Jösses vad krångligt de ska vara när man inte vet..
 
Bara för att förtydliga det hela. Är det så här väggen ser ut?
Skiss av en väggkonstruktion med isolering, ångspärr och fasta punkter markerade med kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dick Karlsson
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Bara för att förtydliga det hela. Är det så här väggen ser ut?
[bild]
Hej! Exakt så förutom stående läkt då panelen är liggande!

Det är fritt fram för mössen att gräva sig in, nu kommer Anticimex imorgon iallafall men jag kan inte lämna det såhär!
Det var en snygg ritning, om du får tid över så skriva gärna om det med.

Sätter jag 3kant profil eller klyvd regel så hamnar dem snett pga fjällpanelen. Min tanke är att skära bort 45-50mm på isoleringen och sätta regeln, sen musband eller liggande läkt på regeln och göra ett par snitt för ventilation.

Då får jag luft cirkulation och skydd från möss, men jag kommer ta det enklaste vägen och funkar din idé bättre så kör jag på den, då det är lite akut. Fångade 6 möss igår och 7 idag, hör dem krafsa fortfarande

Mvh
 
Vet inte riktigt hur görbart det är men det skulle kanske gå att klämma/limma fast en u-profil över isoleringen och sen skruva fast ett musband i spikläkten.
Känns som det blir krångligt att försöka skära bort 45 mm isolering för att få dit en regel, hur skulle du komma åt att göra det?

Illustration av väggsektion med isolering, U-profil och musband vid spikläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.