Hej,

Jag är ganska säker på att vi har vattenburen golvvärme men med en Uponor elpatron. Ibland (sällan) börjar den tjuta. Vet inte om det kan vara kopplat till temperaturväxling eller luft i systemet?

I vilket fall - är det någon med erfarenhet av att det tjuter från elpatronen? Om jag slår upp den lilla kromade spaken vid vattenrören slutar det. Den svarta kolven/ cylindern är väldigt varm, kanske är det alltid så eller beror det på "tjutet"...

Tacksam för svar.
 
  • Vit termostat för vattenburen golvvärme med digital display som visar 22,5 grader och OK-knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uponor elpatron och kromad spak för vattenburen golvvärme med markerade områden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den svarta cylindern är en cirkulationspump. Självklart slutar det tjuta när du stänger av den.
Har du kollat om det är pumpen som tjuter ?
Vilket det borde vara då det slutar när du stänger av den.
 
GoC GoC skrev:
Den svarta cylindern är en cirkulationspump. Självklart slutar det tjuta när du stänger av den.
Har du kollat om det är pumpen som tjuter ?
Vilket det borde vara då det slutar när du stänger av den.
Det låter ju helt klart från elpatronen. Men exakt vilken del som ger ifrån sig ljudet har jag svårt att utröna. Jag testar att fälla upp spaken (slå på elpatronen) och då är det tyst ett tag. Sen efter 15-20 min börjar det tjuta igen.
 
FrökenFunkis FrökenFunkis skrev:
Det låter ju helt klart från elpatronen. Men exakt vilken del som ger ifrån sig ljudet har jag svårt att utröna. Jag testar att fälla upp spaken (slå på elpatronen) och då är det tyst ett tag. Sen efter 15-20 min börjar det tjuta igen.
Till saken hör att vi hade en röris här som satte upp radiatorer i källaren och då tömde han ju hela systemet på vatten. Vi stängde inte av elpatronen då utan den gick sannolikt torr, började tjuta och sen gick strömmen.
 
Nu är det ingen elpatron. Det är en cirkulationspump. Och troligen är det som du säger att den har skurit i lagren.
Så den klantiga rörmokaren borde ersätta skadan han orsakat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.