Kikar efter en skaplig bordssåg, vågar inte lita på budgetmaskinerna då de flesta beskrivs som t.ex vingliga eller för klena motorer. När det dessutom gäller en maskin jag är rätt så rädd för får det gärna vara pålitligare grejer (hört många skräckhistorier om arbetsstycken kastade i ansiktet eller att det kärvat till så att fingrarna studsat närmre klingan etc).

Detta är en begagnad Metabo, modell TKHS 315 C.
Motor på 2000w (enfas) och 315mm klinga (max såghöjd 80mm). Står på sitt originalstativ. Ligger ute för 2000kr, sägs vara köpt för 6 år sedan och i "bra bruksskick". Bilder visar småskavanker, någon rostfläck på bordet.

Kommer i ett första skede använda den till att kapa lite skivor men vill på sikt bygga in den i ett rejält bord och ha till snickerier, hoppas på att kunna bygga lite möbler i framtiden. Ser att det finns både grov- och fintandade klingor i rätt storlek lättillgängliga i handeln.


Frågor:
  • Jag har aldrig ägt en Metabo-pryl men uppfattat att det brukar vara bra kvalité?
  • Klingan är 3mm tjock, kommer det vara för grovt om jag vill ha den till lite finare snickerier senare, t.ex möbler eller lister? Eller beror det mer på tandningen?
  • Vad bör jag tänka på, titta efter när jag köper en begagnad bordssåg? Enda jag kan komma på är att se till att muttern som håller klingan inte är skadad på något sätt. Och att anhållen är i OK skick.
 
Jag skulle tyvärr säga att denna såg precis är en budgetmaskin i betydelsen att den är rangligt byggd i bockad plåt. Duger nog utmärkt för det den är designad för; grovt byggsnickeri. Men sannolikt blir du besviken på repeterbarhet och precision för det du vill använda den till. Ser inte heller att den skulle fungera bra till noggrann dimensionering av skivmaterial, bättre med cirkelsåg/linjal/skena för det.
 
nanowire nanowire skrev:
Jag skulle tyvärr säga att denna såg precis är en budgetmaskin i betydelsen att den är rangligt byggd i bockad plåt. Duger nog utmärkt för det den är designad för; grovt byggsnickeri. Men sannolikt blir du besviken på repeterbarhet och precision för det du vill använda den till. Ser inte heller att den skulle fungera bra till noggrann dimensionering av skivmaterial, bättre med cirkelsåg/linjal/skena för det.
Hm. Vilken besvikelse. Jag hoppades att med det nypriset (i dagsläget ca 4500 inkl moms) så skulle man vara ur budgetsegmentet. Vad skulle du rekommendera?
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Hm. Vilken besvikelse. Jag hoppades att med det nypriset (i dagsläget ca 4500 inkl moms) så skulle man vara ur budgetsegmentet. Vad skulle du rekommendera?
Det beror på vad hur du prioriterar mellan utrymme/mobilitet, pris, kvalitet och hur mycket tid/tålamod du har. Jaga begagnad kvalitet och renovera spar pengar men kostar tid. Men det här vet du nog redan :)
 
nanowire nanowire skrev:
Det beror på vad hur du prioriterar mellan utrymme/mobilitet, pris, kvalitet och hur mycket tid/tålamod du har. Jaga begagnad kvalitet och renovera spar pengar men kostar tid. Men det här vet du nog redan :)
Jag kommer ha den mer mobil i första skedet (används mest till bygg) och sedan stationär (bygger in i ett reält bord) när det är dags för snickerier. Jag är glad amatör och nybörjare, kommer inte precis börja med ekmöbler med kumikiknutar. Dagen jag är så pass bra att själva sågen är det som gör skillnaden så kommer jag skaffa något annat.

Det slutade med att jag köpte den. När jag var tveksam gick han ned till 1400 och det ingick ett geringsanhåll. Jag är nöjd.

Med det sagt ska jag fortfarande läsa på om alla knep jag kan hitta för att få ut så mycket precision som möjligt.
 
P
Jag har en TKHS 315 4.4 DNB och den är bra, någon budgetmaskin är det inte.. Finns massor med kraft men inget som man snickrar finsnickeri med för anhållet är väll inte sådär superbra.. Jag har min enbart för att klyva grovt virke och det är det enda den är bra till i princip
 
P pleqtiz skrev:
någon budgetmaskin är det inte..
Ja, jag blev också fundersam av det påståendet, vad för referensramar har man om man placerar en Metabo för ca 4000-5000 kr i budgetfacket?
 
:)
torparavgrund torparavgrund skrev:
Ja, jag blev också fundersam av det påståendet, vad för referensramar har man om man placerar en Metabo för ca 4000-5000 kr i budgetfacket?
Jag menade inte att den är en budgetmaskin, den verkar tvärt om vara en bra byggsåg. Däremot är den lik budgetbordssågar, tex denna, för en eller ett par tusenlappar genom att vara byggd i bockad plåt och ha ett anhåll som inte lämpar sig för finsnickeri (finsnickeri som motsats till grövre byggsnickeri).
Du skriver att du vill att sågen ska fungera bra till finsnickeri och det gör den troligen inte då den inte är designad med sådant i åtanke på samma som en motorsåg inte är lämplig för finsnickeri även om den kommer från det dyra segmentet.
Metabo har en annan såg som också ligger mellan 4-5000kr men som verkar mer inriktad mot finsnickeri https://www.toolab.se/produkt/metab...rW9ggd-0-_Mk9ibx2cUEPFxRSnsWlYH8aAlx1EALw_wcB


Men nu har du köpt sågen och jag tror säkert den kan leverera bra precision om du bygger en ny bordsskiva och anhåll till den. Lycka till och lägg gärna upp bilder på projektet här sedan :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Hustatomten
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
:)
Jag menade inte att den är en budgetmaskin, den verkar tvärt om vara en bra byggsåg. Däremot är den lik budgetbordssågar, tex denna, för en eller ett par tusenlappar genom att vara byggd i bockad plåt och ha ett anhåll som inte lämpar sig för finsnickeri (finsnickeri som motsats till grövre byggsnickeri).
Du skriver att du vill att sågen ska fungera bra till finsnickeri och det gör den troligen inte då den inte är designad med sådant i åtanke på samma som en motorsåg inte är lämplig för finsnickeri även om den kommer från det dyra segmentet.
Metabo har en annan såg som också ligger mellan 4-5000kr men som verkar mer inriktad mot finsnickeri [länk]


Men nu har du köpt sågen och jag tror säkert den kan leverera bra precision om du bygger en ny bordsskiva och anhåll till den. Lycka till och lägg gärna upp bilder på projektet här sedan :)

Ah, då förstår jag och ja, givetvis håller jag helt med dig. Jag väntar mig inte justersågsprecision ur denna, utan tänker mig att det blir enklare grejer först. Men man vet aldrig vad man ska tro, som alla hobbyer drar snickeri till sig en viss mängd helt orealistiska prylsnobbar. När det t.ex är nybörjare som ställer typiska nybörjarfrågor så är det dessa personer som är framme och svarar att det bara är Bosch Blå, Lie Nielsen och Robland etc som är värt pengarna allt annat är bara att slänga på skroten. Tröttsamt.

Sedan är det ju alltid roligt att se, hur mycket kvalitet kan jag få ut av det jag har. När jag lyckas med något är det på nåt sätt ännu roligare när jag vet att det är med budgetsegmentet från Jula.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Ah, då förstår jag och ja, givetvis håller jag helt med dig. Jag väntar mig inte justersågsprecision ur denna, utan tänker mig att det blir enklare grejer först. Men man vet aldrig vad man ska tro, som alla hobbyer drar snickeri till sig en viss mängd helt orealistiska prylsnobbar. När det t.ex är nybörjare som ställer typiska nybörjarfrågor så är det dessa personer som är framme och svarar att det bara är Bosch Blå, Lie Nielsen och Robland etc som är värt pengarna allt annat är bara att slänga på skroten. Tröttsamt.

Sedan är det ju alltid roligt att se, hur mycket kvalitet kan jag få ut av det jag har. När jag lyckas med något är det på nåt sätt ännu roligare när jag vet att det är med budgetsegmentet från Jula.
Det är en bra inställning tycker jag, blir roligare så. Många av mina verktyg och maskiner har jag skaffat begagnat eller trasigt, reparerat eller modifierat eller ibland byggt själv från grunden.
 
nanowire nanowire skrev:
modifierat eller ibland byggt själv från grunden.
Detta är något jag har en enorm respekt för, och vill själv syssla med i framtiden. Har man en gång byggt en fungerande maskin av grejer man plockat på skroten vet man vilken rusch det är när man får det att funka :D

Vad har du byggt, bara av nyfikenhet? Jag har en rejäl motor från en tvättmaskin liggande och funderar på att bygga en bandsåg av den om några år.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Vad har du byggt, bara av nyfikenhet?
De senaste var nog en ”ring roller” och en plåtbock. Det finns många projekt på kö men tyvärr mindre fri tid. Långt gångna planer kring att bygga om en 75x2500 bandslip och en lastcykel från grunden. Nu är det dock prio ett att bygga kök.
 
Hej,

Denna tråden väckte mitt intresse. Jag själv är i behov av en klyvsåg och jag funderar vad det är för skillnad på t ex bordscirkelsåg Dewalt DWE7492 och en Metabo TKHS315M-4,2DNB (förutom att Metabon är 3-fas) ? Det den först skulle användas till är att klyva grov plank (långa 2-tumsplank) till regelvirke men därefter skulle jag vilja använda den till att kapa skivmaterial och bräder med skaplig precision, dock ej finsnickeri. Vill inte ha något rangligt skräp och/eller kasst anhåll. Vilken tror ni passar bäst för dessa ändamål?
//Andreas
 
Redigerat:
A AndreasBe skrev:
Hej,

Denna tråden väckte mitt intresse. Jag själv är i behov av en klyvsåg och jag funderar vad det är för skillnad på t ex bordscirkelsåg Dewalt DWE7492 och en Metabo TKHS315M-4,2DNB (förutom att Metabon är 3-fas) ? Det den först skulle användas till är att klyva grov plank (långa 2-tumsplank) till regelvirke men därefter skulle jag vilja använda den till att kapa skivmaterial och bräder med skaplig precision, dock ej finsnickeri. Vill inte ha något rangligt skräp och/eller kasst anhåll. Vilken tror ni passar bäst för dessa ändamål?
//Andreas
Jag kan erkänna att jag fortfarande inte använt min TKHS 315 än, inte haft behov i närheten så ofta som jag förväntade mig. Det i sig är tänkvärt; jag håller på totalrenovera ett gammalt hus och har monterat 70 kvm brädgolv bl.a, och fortfarande är det så få gånger jag skulle haft användning av en bordssåg att jag inte pallat montera ihop den och köpa en ny klinga utan löst det på annat sätt istället... kan erkänna att jag nog känner mig lite, lite ångerköpt i efterhand. Äsch, lätt att vara efterklok, dessutom fick jag den i slutet för 1400:- om jag minns rätt.

Men jag ger mig ändå på att komma med lite råd:
  • TKHS 315 finns i både enfas- och trefasversion. Den jag köpte är enfas. Enfasaren är på ca 1.5 kW, trefasaren kostar ungefär 1100:- mer och är på hela 3.5 kW.
  • Till långa tvåtumsplank duger säkert vilken som. TKHS 315 har en rejäl klinga och skapligt stark motor. Den jag köpte min av säger att han hade den till ett altanbygge bl.a där den tuggade sig igenom 28mm plank utan bekymmer, och då är tryckimpregnerat oftast fuktigt och därför mycket mer tungsågat.
  • Jag har i efterhand lärt mig att bordssåg egentligen inte är den rekommenderade metoden för skivmaterial, eller egentligen ens för kapning för den delen (se högre upp i denna tråd bl.a). Man kan, men det är både otympligt och farligt i förhållande till vilket resultat man får. Så vad ska man ha istället då? SÄNKSÅG! Jag köpte en Meec sänksåg på 1.2 kW på Jula när de reade ut den för 700:- och tänkte då att jag får vad jag betalar för och tog en så billig för att jag tänkte att den förmodligen skulle ligga på hyllan mest. Trots att det är två små 700mm skenor man får sätta ihop (och den mycket befogade kritiken mot bristerna i detta) så tycker jag man får häpnadsväckande mycket för pengarna får jag säga! Det var en av de där verktygen där jag provade en gång och omedelbart började förbanna mig själv för att jag inte köpt en för flera år sedan. Hade jag vetat att t.o.m en budgetversion som denna var så lättanvänd och precis hade jag skitit i både min Meec för 700kr och min TKHS315 och lagt hela slanten på en bra sänksåg istället!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.