Se det GoC skrev ovan. Det är i sämsta fall bara EN av de sjutton byggnaderna som ligger utanför det normala strandskyddet på 100m.
 
Beställde utdrag från LM, och det var redan 1953 som min morfar köpte marken!

Vet dock inte om detta påverkar på något vis?
 
C
N najks skrev:
Oj märkligt - för jag mätte när jag var ute sist, och kortast sträcka från vattenbryn - vårt herbre är ganska precis 100m

Vet inte om jag räknat fel? Tänkte man utgår från där stranden möter vattnet?
GoC verkar inte ha mätt ända från stranden i sitt ortofoto. Men han mätte ända till huset även om altanen ser ut att vara närmare vattnet.

N najks skrev:
Beställde utdrag från LM, och det var redan 1953 som min morfar köpte marken!

Vet dock inte om detta påverkar på något vis?
Ägarförändringar har ingen betydelse för strandskyddet. Det viktiga är att marken togs i anspråk (av någon) före år 1975.
 
Strandlinjen flyttar på sig med vattenståndet och landhöjningen gör sitt till i Norrland också. (Är uppväxt 15mil från där det här ligger) Så är inte helt enkelt att säga exakt på metern var strandkanten i det här avseendet räknas som rent juridiskt. Borde rimligtvis vara någon slags "normalvattenstånd" vid ett visst år. Samtidigt vet jag grunda havsvikar uppemot Umeå där "strandlinjen vid normalvattenstånd" lätt flyttat sig >25 meter på 50 års sikt.

Här kanske någon annan vet mer hur man då bedömer mer exakt var strandlinjen ligger när det börjar vara gränsfall?

Vi har hos oss ett liknande fall där det är lite speciella regler om det är >25m från strandlinjen och inte närmare än huvudhuset. Då kan kommunen numera fatta en strandskyddsdispens ganska enkelt på någon slags "delegation" i vissa fall. (enklare förfarande). Här har föregående ägare dessutom "fyllt ut" stranden under 80års släpande av stenar och anläggande av trädgårdsland/odling på strandremsan så strandlinjen idag går nog 4m längre ut än för 30 år sedan av den anledningen. Så just nu är det ganska exakt 25,5m från stranden till dit vi vill bygga men frågan är var strandkanten ska räknas juridiskt. På de äldsta kartorna (60-70-talet) har vi nog ungefär 23m dit.
 
N najks skrev:
Oj märkligt - för jag mätte när jag var ute sist, och kortast sträcka från vattenbryn - vårt herbre är ganska precis 100m

Vet inte om jag räknat fel? Tänkte man utgår från där stranden möter vattnet?
Jag mätte från den strandlinje som är markerad på kartan, inte den för dagen och timmen faktiska strandlinjen.
 
C civilingenjören skrev:
GoC verkar inte ha mätt ända från stranden i sitt ortofoto. Men han mätte ända till huset även om altanen ser ut att vara närmare vattnet.


Ägarförändringar har ingen betydelse för strandskyddet. Det viktiga är att marken togs i anspråk (av någon) före år 1975.
Självklart mätte jag från den på kartan markerade strandlinjen, inte den på ortofotot rådande strandlinjen då den varierar
 
Ägarförändringar har ingen betydelse för strandskyddet. Det viktiga är att marken togs i anspråk (av någon) före år 1975.[/QUOTE]

det finns också historiska ortofoton på lantmäteriet från 60- och 70-talet. Dessa visar med all tydlighet att det var bebyggt innan strandskyddet trädde i kraft
 
C
I kartbilden i inlägg #562 ser man både linjen som du mätte till och den linje som anses vara strandlinje i dag (d.v.s. det är olika). Sedan verkar vattnet faktiskt vara ännu längre ut enligt ortofotot.
 
C civilingenjören skrev:
GoC verkar inte ha mätt ända från stranden i sitt ortofoto. Men han mätte ända till huset även om altanen ser ut att vara närmare vattnet.


Ägarförändringar har ingen betydelse för strandskyddet. Det viktiga är att marken togs i anspråk (av någon) före år 1975.
Ja idag så är altanen utbyggd 2.8m mot för tidigare,
men från vattenbryn till tomtens början är det säkert ca 20-25m idag

mäter man från strandkant och upp så bör det minst vara 100m (om inte över)
 
C civilingenjören skrev:
I kartbilden i inlägg #562 ser man både linjen som du mätte till och den linje som anses vara strandlinje i dag (d.v.s. det är olika). Sedan verkar vattnet faktiskt vara ännu längre ut enligt ortofotot.
Den gräns jag mätt till är den som är markerad som strandlinje, förövrigt låg strandlinjen där 1975
Luftbild som visar en mätning av sträckor med markeringen 73,778 m nära en tidigare strandlinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och samma 1960, men mer distinkt
Svartvit bild av ett skogsområde bredvid en sjö med längdmått noterade i meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C civilingenjören skrev:
I kartbilden i inlägg #562 ser man både linjen som du mätte till och den linje som anses vara strandlinje i dag (d.v.s. det är olika). Sedan verkar vattnet faktiskt vara ännu längre ut enligt ortofotot.
Jo vattnet är (vid normalt vattenstånd) mycket längre ut, jag tror att strandens "djup" är ca 6m som längst (nedanför sjöboden, dock ligger ju den inte alls i linje nedanför vårt hus, utan istället ganska långt åt vänster)

nedanför vårt hus så är det ca 3m strand-djup + en liten stig/gång precis utanför tomtgränsen,
sedan är det nog ytterligare ca 15-20m med "barmark/gräs/" (dvs inte strand) innan vattnet!
 
GoC GoC skrev:
Den gräns jag mätt till är den som är markerad som strandlinje, förövrigt låg strandlinjen där 1975
[bild]
Okej, så låt säga att vattnet är ytterligare 15m nedanför den linjen, hur räknar man då?
 
GoC GoC skrev:
Och samma 1960, men mer distinkt
[bild]
med andra ord stod herbret på plats där redan 1960, eftersom det är med på kartan!

kan ju då vara att det uppfördes i slutet av 50-talet (dvs långt före 1975)
 
Nu har jag läst
Avståndet mäts från strandlinjen vid normalt medelvattenstånd.
Så det lär snart inte vara något problem då viken snart är tom på vatten på grund av landhöjningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.