Hej och Goddag!

Står och river all tretex på övervåningen i förmån för gips. Håller nu på att dra ur alla klammer för tretexen, 13726st av 47819st är nu utdragna. Men! Behöver jag dra ur clipsen som sitter mellan råsponten? Antar att de fyller en funktion för hållfastheten. Gipsen lär väl iof spela samma roll sen när den väl sitter. Hur känsligt är det med ojämnheter vid gipsning? Har för mig att det är ganska noga? Aldrig gipsat själv innan...

Duger det att banka till dessa så plant som möjligt, eller bör de dras ur? Sponten i sig är inte svinjämn heller.
 
  • Träsponttak med synliga klammer och clips som ska ersättas med gips, vissa delar avrivna visar väggytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Beror väl på hur noggrann du vill vara samt vilket resultat du vill ha :) .
När jag gipsade liknande tak (råspont som var ojämn ) så skippade jag att regla ner, skruvade gipset direkt på sponten . Taket var absolut inte vågrät men jag hade inte orken regla ner för att få det plant. Gipsen är ju lite förlåtande så det funkade över förväntan. Det var framförallt 2 ställen i hörnen där det diffade ganska mycket mellan 2 plankor och visst kollar man noga så ser man att det inte 100% plant. Dock är det väl som med allt: jag som gjort det ser ”felen” övriga noterar det inte :crysmile:

Gällande clipsen så skulle jag nog låta dem vara kvar , tror inte dessa ställer till gällande plant el icke plant
 
C claym skrev:
Beror väl på hur noggrann du vill vara samt vilket resultat du vill ha :) .
När jag gipsade liknande tak (råspont som var ojämn ) så skippade jag att regla ner, skruvade gipset direkt på sponten . Taket var absolut inte vågrät men jag hade inte orken regla ner för att få det plant. Gipsen är ju lite förlåtande så det funkade över förväntan. Det var framförallt 2 ställen i hörnen där det diffade ganska mycket mellan 2 plankor och visst kollar man noga så ser man att det inte 100% plant. Dock är det väl som med allt: jag som gjort det ser ”felen” övriga noterar det inte :crysmile:

Gällande clipsen så skulle jag nog låta dem vara kvar , tror inte dessa ställer till gällande plant el icke plant
Då kör jag på! klev in i huset förra måndagen... orenoverat sedan 70talet! För många ställen som behöver tid för att hinna med att få det 100%. 90% duger gott tack för svaret!
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Kör på :)
 
Kör färdigmålad träpanel i taket, pang pang med spikpistol, klart! Gips: Nackspärr, gipslunga pga tungt, otympligt, och slipdamm i hela huset. Sen kommer du aldrig få ett fint tak om du inte är duktig målare som kan spackla :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.