Vi har ett gammalt hus från sekelskiftet. Taket i köket bågnar neråt, vilket inte är ovanligt i gamla hus när man läser på. Troligen har ovanvåningen tidigare varit oinredd men inretts någon gång mellan 40-50 tal. Köket är rätt stort och därför bågnar nog taket in där till skillnad från de andra rummen.
Funderar nu på hur man på enkelt sätt kan stötta taket på något sätt? Går det att fästa balkar undertill i taket på nått smart sätt? Vill inte stötta det mot golvet i köket. Huset är timmrat med massiva timmerväggar om det har någon betydelse. Köket är säkert minst 4-5 meter tvärs över, om inte mer. Måste mäta! Kom gärna med förslag! Givetvis ska vi förstärka konstruktionen i taket ordentligt i framtiden, men hade velat ha en något snabbare smidigare lösning nu för tillfället.
 
En balk tvärs golvbjälkarna på upplag ute vid väggarna men det blir ju kanske problem med takhöjden då. Hade inte övervåningen varit inredd så hade det kanske funnits andra möjligheter.
 
  • Gilla
Hattifnatti
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur konstruktionen ser ut.
Det kan vara så att det inte lönar sig att rikta upp bjälklaget, utan man förstärker det på lämpligt sätt och hyvlar till bjälklaget så det blir plant undertill.
Hur ser golvet på ovanvåningen ut?
 
  • Gilla
Hattifnatti
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
En balk tvärs golvbjälkarna på upplag ute vid väggarna men det blir ju kanske problem med takhöjden då. Hade inte övervåningen varit inredd så hade det kanske funnits andra möjligheter.

Ja det var det jag funderade på. Takhöjden är inget problem då det är högt i tak i köket.
Hur ska man fästa balken vid väggen? På pelare som man sätter längs väggen eller typ balksko? Och kan man pressa upp balken på nått sätt mot det bågnade taket när man fäster den? Med hjälp av domkrafter på något sätt?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Nu vet jag inte hur konstruktionen ser ut.
Det kan vara så att det inte lönar sig att rikta upp bjälklaget, utan man förstärker det på lämpligt sätt och hyvlar till bjälklaget så det blir plant undertill.
Hur ser golvet på ovanvåningen ut?
Golvet på ovanvåningen bågnar inte lika mycket som taket men tycker det känns svajigt just ovanför köket och därför ogillar jag att gå på det. Därför hade jag velat förstärka det på nått sätt. Känns nästan som om man ska trilla ner till köket när man går där, men vet inte om det är inbillning när jag ser hur taket bågnar ner i köket
 
Vill du ha en diskussion kring detta måste du ta fram ritningar i någon form. Annars blir det bara spekulationer.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Det säkraste är nog pelare vid väggarna. Det låter lite märkligt om nedböjningen är större i kökstaket än golvet på övervåningen. Men för att göra det hela rätt så ska du ta hjälp av en konstruktör tycker jag.
 
Är det timmerväggar runt om? Kanske såga upp jack i befintlig timmervägg högst upp mot taket på vardera sida om köket. Hyr stämp och ta stöd mot golvet och tryck upp taket på mitten.

Stoppa in 1-4 st lämpliga stock/träbjälke som passar in i "stilen" (färg grovlek/form) som förstärkning under taket. Dvs då får du en synlig förstärkning som kanske smälter in i stilen inuti stugan. Dessutom borde det inte krävas allt för mycket jobb.

Man kan göra på samma sätt om man har en ful/ny takskarv på "fel" ställe i ett gammalt tak när man t ex gör om planlösningen.

Så har mina föräldrar gjort i sitt gamla hus och det ser ut som att den bjälken alltid suttit där sen huset byggdes även fast den är ganska nyligen ditsatt.

Så istället för att bygga in/dölja så framhäv det istället med tanke på att det i grunden är ett fint gammalt timmerhus.(y)
 
  • Gilla
Hattifnatti
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Det säkraste är nog pelare vid väggarna. Det låter lite märkligt om nedböjningen är större i kökstaket än golvet på övervåningen. Men för att göra det hela rätt så ska du ta hjälp av en konstruktör tycker jag.
Kan vara att det ser mer ur än det känns på övervåningen. Alternativt att det är undre delen på taket som hänger
 
S skogstomten skrev:
Är det timmerväggar runt om? Kanske såga upp jack i befintlig timmervägg högst upp mot taket på vardera sida om köket. Hyr stämp och ta stöd mot golvet och tryck upp taket på mitten.

Stoppa in 1-4 st lämpliga stock/träbjälke som passar in i "stilen" (färg grovlek/form) som förstärkning under taket. Dvs då får du en synlig förstärkning som kanske smälter in i stilen inuti stugan. Dessutom borde det inte krävas allt för mycket jobb.

Man kan göra på samma sätt om man har en ful/ny takskarv på "fel" ställe i ett gammalt tak när man t ex gör om planlösningen.

Så har mina föräldrar gjort i sitt gamla hus och det ser ut som att den bjälken alltid suttit där sen huset byggdes även fast den är ganska nyligen ditsatt.

Så istället för att bygga in/dölja så framhäv det istället med tanke på att det i grunden är ett fint gammalt timmerhus.(y)
Nämen det här var ju precis en sån lösning jag letade efter!! Vad smart! Ja jag har inga problem att balkarna syns!
Tryckte dom upp taket på mitten längs med hela taket på en gång och sedan satte in balkarna? Hur många stöttor behövde de?
Det är timmer runt om hela köket ja så det borde fungera. Dock har vi murstock plus två dörröppningar på ena sidan av rummet så får klura lite på vart man ska sätta dem.
Ytterst smart idé! Den tackar jag för!
 
Hos mina föräldrar var det för att dölja en "takskarv" efter de rivit bort en garderob så i deras fall behövde de ej trycka upp några takstolar utan det var mer för utseendets skull.

Vi har själv tryckt upp takstolar i vår sommarstuga där taket hängde 8 cm. Höll en 45x95 regel på plats under taket som räckte över alla takstolar. Kapade en 45x95 regel till lagom längd. Sen en enkel domkraft mot golvet (med en regel under domkraften för att skydda golvet och sprida ut trycket) Sen pumpade vi bara med domkraften så att takstolar/innertaket var i lagom höjd. (Försiktigt och ha koll på väggskivor och uppe på vinden vad som händer) Sen skulle vi i vårt fall bygga en ny vägg där under så det var lite annorlunda. Tryckte upp någon cm extra eftersom det sen fjädrade ned något också. Vi kunde ta det i omgångar stolpe för stolpe och få allt i våg eftersom det var en hel innervägg vi skulle sätta upp under samtidigt.

Men principen blir ju samma bara att du behöver ha fritt att kunna få i reglarna/stockarna på något sätt. Desto "högre" stockar/takbjälkar desto bättre bär de vikten. Men man får ju avpassa så att det ser hyfsat estetiskt ut och i så fall komplettera med några fler om man inte vill ha de för höga. Personligen skulle jag satsat på åtminstone 45x95 på högkant eller större grövre. Har man tillgång till timmer/stockar så kan ju det passa in i stilen också.

Golvet på övervåningen lär i alla fall bli stadigare än tidigare oavsett om du sätter in 1 eller 5 stycken.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.