Jag renoverar ett torp från 1968. Skicket är bra; torrt och fint. Jag har köpt ett centralt ventilationssystem (med värmeväxlare). Just nu monterar jag åldersbeständig byggfolie på väggar och tak. Golvet är konstruerat lite speciellt. Det är hyvlade stockar som ligger på en betongplatta. Jag undrar om golvet kommer få tillräckligt med ventilation om jag monterar åldersbeständigplast ovan stockarna?

Jag kommer lägga massivt furugolv på stockarna.

Ps: ingen har bott permanent i torpet på 30 år. Har använts som jaktstuga/gäststuga.

Edit: För att förtydliga, Den rödmarkerade texten "Ångspärr" på bilden har ej varit monterat tidigare. Huset har varit konstruerat utan ångspärr i väggar, tak och golv.
 
  • Illustration av golvkonstruktion med hyvlade stockar på betongplatta, indikation av planerad ångspärr.
  • Schematisk illustration av golvkonstruktion med hyvlade stockar på betong och planerad ångspärr.
Tycker nog inte det är så bra att montera plast i ett gammalt hus som fungerat bra. Kommer ni alltid ha det uppvärmt kan det fungera. Men absolut inte plast i golvet.
 
Precis, plast enbart i tak i badrum hade jag kört isf.
 
R RoBo skrev:
Tycker nog inte det är så bra att montera plast i ett gammalt hus som fungerat bra. Kommer ni alltid ha det uppvärmt kan det fungera. Men absolut inte plast i golvet.
Först så resonerade jag precis som du gör; det har fungerat tidigare så varför ändra på konceptet. Men tidigare så har det inte varit uppvärmt. Nu när det blir en permanent bostad som är uppvärmt året runt så kommer mer kondens att bildas.

Den gamla isoleringen i golvet ser bra ut (även kutterspånet). Så jag har inte tänkt att byta den. Men frågan är om man ska göra det också.
 
  • Gilla
Hakanolander
  • Laddar…
Jag kommer inte lägga någon plast under golvet.
Men däremot tog jag bort mineralullen och kutterspånet då det var angripet av hästmyror. Det som jag tolkar som vindpapp var sänderslitet och avlägsnades också.
Ny glasull ska på plats. Men vad ska jag ersätta underlaget som ligger mot betongen? Någon tunn cellplast för att inte ha något organiskt mot betongplattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.