Söker lån i Swedbank för ett fastighetsköp. Till saken hör att säljaren redan upprättat en objektsbeskrivning och komplett värdering (en sådan man betalar för) via Fastighetsbyrån. Säljaren och jag har bestämt oss för att genomföra köpet privat och jag har kontaktat en mäklare för att upprätta kontrakt och finnas delaktig på tillträdesdagen (men inte göra om den objektsbeskrivning/värdering som redan finns).

Banken kräver nu att samma mäklare ska ha upprättat både kontrakt, objektsbeskrivning samt finnas tillgänglig vid tillträde. Det här gör att de i mitt fall försöker styra in oss på att använda samma mäklare som gjorde värderingen, alltså Fastighetsbyrån.

Jag tycker det låter löjligt att kräva ovanstående, och där håller min mäklare med då vi anser att alla pusselbitar finns på plats för att Swedbank ska kunna godkänna lån:
1. Ett korrekt upprättat köpekontrakt
2. En oberoende värdering genomförd av Fastighetsbyrån som säljaren dessutom betalat (!) för
3. En överenskommelse om att mäklare deltar på tillträdesdagen.

Till saken hör att Swedbank oberoende av vad "min" mäklare gör för värdering enbart kommer att gå på den värdering som Fastighetsbyrån lämnat.

Mäklaren har aldrig varit med om en liknande situation som denna där banken kräver en förmedlande mäklare.

Känner någon igen sig?
 
  • Arg
  • Gilla
Grumsgrums och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft liknande problem. Köpte en bostadsrätt helt privat utan mäklare, inte ens för kontraktsskrivandet. Swedbank bråkade om ALLT, till och med att jag inte skulle klara lånet trots att alla kalkyler gick ihop med råge (billig bostadsrätt). Handelsbanken tog emot mig med öppna armar och är sedan många år en trogen kund.

Bekanta ska köpa hus nu och även de har problem med Swedbank, medans andra banker nästan slåss om att få dem som kund.

Jag hade vänt mig till en annan bank om jag vore dig, gärna fler för att kunna förhandla räntan.
 
  • Gilla
Sylvek och 17 till
  • Laddar…
När både jag och dåvarande sambon båda precis tagit examen och fått jobb så letade vi bostad, när vi sökte bolån hos våran bank sedan tidigare, swedbank, så nekade de, vi hade för lite taxerad inkomst förra året.
Att vi hade pluggat och fått jobb var inte intressant.

Swedbank ska erbjuda en ruskigt bra ränta för att jag ska överväga att låta dem låna oss pengar...
 
  • Gilla
elfs och 5 till
  • Laddar…
I ett sånt här läge är det ju bara att säga nej tack och ta lånet hos en annan bank
 
  • Gilla
karlmb och 9 till
  • Laddar…
Karlia
Samtidigt så gör ju banken det för att de inte vill förlora sina pengar. Det finns en fråga här där någon köpt ett hus privat. Ett pantbrev fanns kvar på huset vilket nu gör att han riskerar att behöva betala/bli av med huset.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Handelsbanken har varit mycket lättare att diskutera med än Swedbank, det är min erfarenhet, och tydligen andras också.

Byt bank.
 
  • Gilla
TickyNucker och 15 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Samtidigt så gör ju banken det för att de inte vill förlora sina pengar. Det finns en fråga här där någon köpt ett hus privat. Ett pantbrev fanns kvar på huset vilket nu gör att han riskerar att behöva betala/bli av med huset.
Sjävlklart, men min känsla är att Swedbank inte vill låna dig pengar om du inte är +40 och har en inkomst som nästan gör att du inte behöver lånet. Kanske finns det bra kontor där ute också men inte där jag bor i alla fall.
 
  • Gilla
  • Arg
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
B butchbob skrev:
Det här gör att de i mitt fall försöker styra in oss på att använda samma mäklare som gjorde värderingen, alltså Fastighetsbyrån.
Självklart, då de är nästan samma bolag.
De uppvisar bara lite vanlig girighet. :)

Kolla runt med andra banker, det kan inte kännas bra med en sådan dålig start på en affärsrelation.
 
  • Gilla
Jbd67 och 5 till
  • Laddar…
Mycket som är krångligt runt lån hos Swedbank.
Vi är på G att flytta vårt bolån från nv bank nu när bindningstiden går ut.
Försökte flera gånger under 2 dagar (och med olika web-läsare) att fylla i Swedbanks online-formulär för att flytta bolån.
Får "tekniskt fel" varje gång när det färdigifyllda formuläret skall skickas in.
Försökte ringa både deras personliga service (jag är kund sedan tidigare) och deras tekniska support - ca 30 till 60min väntetid i telefonkö oavsett tid på dagen.
Nådde dem via deras chat, där väntetiden "bara" var några minuter.
Enda svaret de kunde ge var att "de inte har några kända tekniska problem" och bad mig försöka igen...
Varje gång man fyller i så tar det typ 15 min vilket känns som 15 min som de stjäl från mig.
Försökte även felanmäla via deras Facebooksida och fick som svar att ringa in o sätta mig i telefonkö eller att besöka ett av deras kontor - vilket känns som ett väldigt konstigt råd i Corona-tider.
Till slut påpekade jag att deras oförmåga att ta emot min ansökan gör att jag tvingas välja en annan bank.
Deras svar:
"Ja det får nog bli så. Trevlig dag!"
Helt uppenbart att de inte vill ha privatkunder...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
mejeriet och 14 till
  • Laddar…
P
Har tyvärr samma problem här i stan med idioter hos swedbank..

Hade själv problem med dom då jag skulle köpa hus som ju inte var dyrare än jag hade på sparkontot men fanns ju då en hel del att göra även om det gick att bo där. efter mycket bråk och krångel så vart det en annan bank som det har funkat bra med sen dess...

Sen skulle Bror och hans fru sälja den utbyggda sommarstugan och köpa hus som var ca 300 000 kr dyrare inne i stan men banken slogs med näbbar och klor med alla möjliga korkade argument.. till saken hör inga andra skulder betalda bilar hade dom och dom tjänar nästan ihop per år vad nya huset köptes för... Att det inte skulle funka ekonomiskt finns inte på kartan utan är rena fantasier med folk som aldrig haft betalproblem,

Krånglar swedbank så byt till en bank som inser att man bedriver en service för sina kunder ,för det verkar idioterna på swedbank ha tappat bort helt och tror att man är gud eller nåt...
 
  • Gilla
  • Arg
Grumsgrums och 4 till
  • Laddar…
Mitt korta svar är att jag oxå upplevt enorma svårigheter med Swedbank.
Swedbank, där vår släkt vart kunder i några generationer.

vi vände oss till annan bank och det hela löste sig inom några arbetsdagar.
Officiellt tog det något längre, på grund av semester, sjukdom och Corona, men dom jobbade på så gott dom kunde.

tråkigt, för jag ville ju inte byta bank...
Önskar er all lycka till och hoppas det löser sig.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 1 till
  • Laddar…
Vi har flyttat alla våra lån från Swedbank och håller nu på att flytta övriga tjänster också. Hanterade ett dödsbo åt en släkting och hade otroligt mycket strul från banken över detta. De hade egna rutiner och blanketter som inte hade stöd i skatteverkets krav. Tröttnade totalt. Riktig skitbank.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 1 till
  • Laddar…
G Gramse69 skrev:
tråkigt, för jag ville ju inte byta bank...
Man kan alltid byta bank enbart för bolånet. Jag hade Danske Bank för bolån ett tag via facket och behövde inte bli helkund för deras bästa erbjudande de ville ge oss (och de var enda banken som ville ta emot oss). Finns många alternativ för bolån utanför storbankerna, även om man behåller en storbank som primär bank.
 
  • Gilla
Gramse69
  • Laddar…
Alebaleportocale
Jag fick inte stänga mitt swedbank konto (inaktiv sedan många år) eftersom de ville veta vilken bank jag flyttar till. ”Jag flyttar inte till någon bank, jag hade banken X innan, sedan öppnade jag det här kontot för sparande, nu stänger jag ner den eftersom den inte används längre”. Nix, det dög inte. De vill absolut veta vilken bank jag ”flyttat” till. Det får de aldrig veta, trots att det gör mig inte nåt. F.ck them
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Mazdarune och 9 till
  • Laddar…
Swedbank äger Fastighetsbyrån, så genom att tvinga dig att anlita Fastighetsbyrån genom hela affären vinner de två saker: deras egna mäklare kan debitera några tusen extra samt att de får större kontroll över affären då det i princip är de själva som upprättar kontraktet. Vad skulle de säga ifall du går med på att göra som de vill fast med en annan mäklare? Jag skulle vara väldigt försiktig med att gå med på deras villkor.

Dessutom verkar Swedbank vara en skitbank rent ut sagt. Skyhöga låneräntor, avgifter på allt, och skandalrubrikerna avlöser varandra (åtminstone i mina trakter).
 
  • Gilla
  • Arg
Mazdarune och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.