Har återupptagit mitt projekt med solfångare för att värma vatten som stått stilla ett par år och funderar på Vvs installationen hur jag ska göra för att det ska fungera bra om det går i kok.
Jag läste att man kan göra så att solfångaren töms om det kokar så jag funderar på om man kan bygga det så att när det blir för varmt så stängs pumpen av och vätskan rinner helt enkelt ur solfångaren?
Men hur får man till det rent praktiskt? Att det ska rinna tillbaka alltså.

Solfångaren kommer sitta högre än resten av installationen.
Det kommer vara ett separat system med pump och värmeväxlare och expansionskärl antar jag.
Absorbatorn är byggd så att allt kan rinna ur den, inte rör upp ned upp ned alltså.
 
Nja, att få det att rinna ut blir nog svårt. Det man gör i det systemet jag tror att du tänker på (partiell förångning) är att man lägger rören så att vid kokning så "trycker" ångan ut vätskan ur solfångarna och ner i expansionskärlet. Då är det viktiga att man lägger ledningarna med fall hela vägen ner, så att det inte bildas gasfickor någonstans.

OBS. Jag är verkligen ingen expert, har bara tänkt i samma banor som du ett tag.
 
Okej,men har man fortfarande samma tryck i systemet då?
Pratade med rörmokaren om det och han visste inget om just det men han rekommendera en magnet ventil vid pumpen för att förhindra självcirkulation om pumpen stänger av för att det blir för varmt vilket jag inte tänkt på.
 
Nä, trycket går ju upp när det kokar. Som jag förstår det har man ett extra stort expansionskärl för att ta upp volymförstoringen, så att trycket inte skall skena.

Jag tänkte köra på en annan variant: att ha en SYR-ventil kopplad på varmvattenslingan i acktanken. Så om tanken blir för varm så spolar man kallvatten genom den helt enkelt. Dvs förhoppningsvis undvika att solfångarna går i kok.
 
Ja det är ju en variant, vi har dåligt med vatten i brunnen dock när det är som varmast så då blir det katastrof på annat håll istället :)
 
Du skulle också kunna ”dumpa” värme för att förhindra kokning. Dumpning kan ske via ett batteri med fläkt på utsidan. Viktigt är då att aldrig stoppa cirkulationen.
Om du planerar att tömma solfångaren så kommer det att kräva påfyllning varje gång detta skett viket kanske inte är helt optimalt.
 
Ja det är inte helt optimalt, tänkte ha glykol i också och det kan man ju inte dumpa ut hur som helst.
 
J JeeyBee skrev:
Ja det är ju en variant, vi har dåligt med vatten i brunnen dock när det är som varmast så då blir det katastrof på annat håll istället :)
Nä, då funkar det ju inte.... om du inte kan fixa så att vattnet dumpas tillbaka i brunnen, eller i en returbrunn bredvid. Men jag har ju kommunalt vatten.
 
Ja, hehe blir gött med pissljummet vatten i brunnen på sommarn :D
En teoretiskt lösning skulle ju vara att öppna till en tank så systemet töms och sedan pumpa ur det igen men det känns kanske som overkill.
Är nog bättre att göra det som det verkar att man brukar göra med 3bar eller så i systemet och en massa glykol.
 
Med normala solfångare där topptemperaturerna aldrig kommer över 150-160 grader går det att göra som Lesol gjorde under 30-40 år, se till att trycket i systemet kunde höjas upp till 9 bar utan att det kokade. När de senare versionerna av lesolsolfångarna, som vida översteg tidigare maxtemperaturer, kom fick man gå över till partiell förångning istället. Det är ju inte bara när man har för liten tank som kokning förekommer. Det kan ju även bli strömavbrott och då hjälper inte dumpning av varmvatten. Dock bör det inte överhettas ofta då glykolblandningen tar stryk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.