Har sett dom 2 delade centeringsdon med magnet som används för att hitta av apparatdosor, Jag gillar ju köpa verktyg men har inte lyckats hinna någon på dom vanliga byggvaruhusen.,

Någon som kan tipsa ?
 
Bob_the_builder
K-rauta säljer också Hole-in-one. Vill minnas att den kostar cirka 600 kr.
 
Jag tog den plastflärp som satt som skydd på själva dosborren. Där dosborrens "borr" satt petade jag in en avsågad 8mm fransk skruv. Plastflärpen passar i dosorna, skruven gör märke i skivan.

Funkar perfekt och är gratis.
 
tackar för alla tips. el-butik.se hade gömt undan den på sin webb.

Känns lite dyr, men jag skall börja dra elen nu, vi får väl se hur dyrt det känns efter lite felborrningar :)
 
är dumsnålt att inte köpa ;) har gipsat om en hel barre utan... pga att jag inte hittade skiten...

sparade ca 2-4 timmar per rum då jag lånat en uppsättning... är inte helt fel då man har 2 småknodds kan jag lova...
 
MathiasS skrev:
Jag tog den plastflärp som satt som skydd på själva dosborren. Där dosborrens "borr" satt petade jag in en avsågad 8mm fransk skruv. Plastflärpen passar i dosorna, skruven gör märke i skivan.

Funkar perfekt och är gratis.
Snåljåp....fast alla pengar gick väl åt till Boschverktyg ;D

(säger JAG som fått låna dosfräsen....)
 
Jag har oxå letat (förgäves) efter dosfinnare, har en typ som inte längre passar i nya dosor. Gav upp letandet igår och tog hålsågen och sågade ut några "pluggar" med några blad mindre än dosans 74mm. Lagom tjocklek på brädan ~28mm. Jag slog i en plastplugg i centrumhålet och därefter en 3" spik i pluggen. Därefter små urtag för fästskruvarna som sitter i dosorna. Så i med pluggarna i dosorna och ett knä på gipsskivan. Klart och gratis
 
eller som brutala snickare-slå till med hammaren i gipsin så har du hål för dosan ;)
 
Hej

Dessa finns även på Clas Ohlson (36-1726) för 599:-

Jag har funderat på hur man använder dessa? Om man ska sätta
dubbelgips kommer ju eldosan att "sticka ut" 26 mm från regelverket. Går det
att sätta dit gipsskivan innan man borrar för eldosan eller hur löser man
detta på bästa sätt?

//Johan
 
pellefant skrev:
eller som brutala snickare-slå till med hammaren i gipsin så har du hål för dosan  ;)
Har faktiskt hört om en elektriker som "eftermonterade" dosor genom att sparka hål i gipsskivan :surprised: ::) :p

Kan tillägga att det var samma lysmask som fick 135 anmärkningar i ett och samma hus - ett något svårslaget rekord ;)
 
om "ena" sidan av väggen är monterad kan man ju borra genom den och montera dosorna. annars går det ju att mäta sej fram var dosan kommer i skivan och borra hål innan skivan monterats. eller använda sej av magnetsökarna. i huset jag gjort senast så körde snickarna med takdosfräsen i första skivan och i andra skivan med appdosfräsen, då behöver man inte mäta så noga i första skivan (dubbelgips)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.