Vi har ett liknande läge i Höga kusten men inte på en ö, där fick vi dispens att bygga ca 10 m från vattnet då tomten redan var ianspråktagen sedan 60-talet.
 
C
N najks skrev:
Då morfars avtal ändå hävs efter klyvning, vad förlorar vi på att häva det i förtid?
Vid klyvning överförs befintliga lagfarter (d.v.s. lagfarten på 1/3 av klyvningsfastigheten blir till lagfart på hela klyvningslotten). Då följer det förbehåll, som skrevs in i lagfarten på grund av hembudsvillkoret, med till klyvningslotten. Din moster vill därför ha ett avtal som hon kan lämna in till inskrivningsmyndigheten så att de tar bort förbehållen från era lagfarter.

Hembudsvillkoret skulle kunna gälla efter klyvning. Det får någon som arbetar med hembudsvillkor, t.ex. jurister som arbetar mycket med generationsskiften med lantbruksfastigheter, svara på. Om ni går med på att avtala bort hembudsvillkoret ska det göras i en överenskommelse om klyvning som upprättas inom förrättningens ram, när lantmäterimyndigheten har haft möjlighet till synpunkter på gränsdragning (d.v.s stakat ut eller rentav markerat de blivande gränserna) och villkoras med att klyvningen vinner laga kraft. Annars förlorar ni er påtryckningsmöjlighet.

N najks skrev:
En "märklig" sak är att de tydligen påstod för min mamma att "fastighetsbestämning" inte behövdes via LM?
Om lantmäteriet har sagt att fastighetsbestämning ej behövs beror det på att gränsen kring hela fastigheten definieras av punkter vars koordinater anges på centimeternivå i koordinatförteckningen i akten. Det gör att även om några markeringar skulle ha försvunnit kan man mäta in de som finns kvar, passa in det koordinatsystem som man använde då i det som man använder nu, och med god noggrannhet räkna ut var de saknade markeringarna skulle ha varit. De kan då ersättas med nya genom särskild gränsutmärkning.

N najks skrev:
Dvs att LM går in och bestämmer nya gränsdragningar samt vilka hus som ingår till de nybildade fastigheterna
Nya gränser görs inte genom fastighetsbestämning utan i klyvningen (även när den inte grundas på överenskommelse).

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det verkar bara vara vanligt strandskydd 100 m som gäller för er ö då jag tittar i karttjänsterna.
Vilken karttjänst har du hittat strandskydd i (och vilket lager har du kryssat i)? Letade lite och hittade allt från stenåldersmiljöer till påverkansområden för försvarets väderradar men inget strandskydd.
 
N najks skrev:
Det vi främst funderar över just nu är;

Då morfars avtal ändå hävs efter klyvning, vad förlorar vi på att häva det i förtid?

För oss gör det ju ingen praktisk skillnad, eller?

Vi tänker oss som så att om den biten kan få moster att vara tyst (dvs dra åt helv..) så kanske det är värt det?
Självklart kommer vi ställa någon typ av motkrav gällande att klyvningen bör ske så rättvist som möjligt gällande ytan.


En "märklig" sak är att de tydligen påstod för min mamma att "fastighetsbestämning" inte behövdes via LM?

Dvs att LM går in och bestämmer nya gränsdragningar samt vilka hus som ingår till de nybildade fastigheterna

Tankar om det?
Jag ser inte att nu skulle förlora något på att häva avtalet. Sådana avtal kan självklart leda till avundsjuka och misstankar omsatt den ene vill sko sig på den andres bekostnad.
Varför skall jag som delägare tvingas sälja min andel till ett underpris till någon som ändå inte vill ha marken. Så klart kan mostern tro att ni vill ha kvar avtalet för att kunna köpa billigt och sälja dyrt. Säger ni upp avtalet så har ni oavsett samägande lagen i grunden och den ger er alla rättigheter.
 
C civilingenjören skrev:
Vilken karttjänst har du hittat strandskydd i (och vilket lager har du kryssat i)? Letade lite och hittade allt från stenåldersmiljöer till påverkansområden för försvarets väderradar men inget strandskydd.
Jag klickade i Futura 2000 eller vad det heter och där fanns inte ön med, i kommunens dok. framgår det att det är generellt 100m vid kustbandet om inte annat framgår.
 
När vi bråkade om "strandskyddsdispens" för brygga var gamla foton till stor hjälp. Då kunde vi visa att stranden med brygga/staket/båtplats varit "i anspråkstagen" sedan länge och strandskyddet "utsläckt", både på vår fastighet och de närliggande. (sedan 1960-talet eftersom det fanns vissa stora elstolpar på bild som man vet exakt när de togs ner osv) Så det gick liksom inte att promenera omkring längs stranden pga att det var så på flera intilliggande fastigheter oavsett vad som skulle gälla på vår.

Tror en del av problemet här är att de flesta byggnaderna verkar slagits upp i modern tid som jag förstår det på 80-90-talet och framåt.

Samtidigt ser vi ju på kartan ovan att åtminstone 11 byggnader är inritade på den kartan som visas så åtminstone de finns ju i alla fall införda på just den kartan. Men är det Google/eniro-karta så har det kanske mindre värde. Men det visar i alla fall att de inte är alldeles nybyggda.

Är det utökat strandskydd till 200m kan de ofta vara lite kinkigare just eftersom man aktivt valt att förstärka strandskyddet i just det området. Då kan nog både kommunen och sen länsstyrelsen vara extra försiktiga att ge dispens/avsteg från regelverket.

Det kan vara värdefullt att tänka till hur det ser ut på övriga fastigheter på hela ön. Ser det ut så här på de flesta fastigheterna är det kanske lättare få igenom eventuell strandskyddsdispens för de byggnader där det krävs om det är lite mer som en slags "praxis i det geografiska området"
 
C civilingenjören skrev:
Vid klyvning överförs befintliga lagfarter (d.v.s. lagfarten på 1/3 av klyvningsfastigheten blir till lagfart på hela klyvningslotten). Då följer det förbehåll, som skrevs in i lagfarten på grund av hembudsvillkoret, med till klyvningslotten. Din moster vill därför ha ett avtal som hon kan lämna in till inskrivningsmyndigheten så att de tar bort förbehållen från era lagfarter.

Hembudsvillkoret skulle kunna gälla efter klyvning. Det får någon som arbetar med hembudsvillkor, t.ex. jurister som arbetar mycket med generationsskiften med lantbruksfastigheter, svara på. Om ni går med på att avtala bort hembudsvillkoret ska det göras i en överenskommelse om klyvning som upprättas inom förrättningens ram, när lantmäterimyndigheten har haft möjlighet till synpunkter på gränsdragning (d.v.s stakat ut eller rentav markerat de blivande gränserna) och villkoras med att klyvningen vinner laga kraft. Annars förlorar ni er påtryckningsmöjlighet.


Om lantmäteriet har sagt att fastighetsbestämning ej behövs beror det på att gränsen kring hela fastigheten definieras av punkter vars koordinater anges på centimeternivå i koordinatförteckningen i akten. Det gör att även om några markeringar skulle ha försvunnit kan man mäta in de som finns kvar, passa in det koordinatsystem som man använde då i det som man använder nu, och med god noggrannhet räkna ut var de saknade markeringarna skulle ha varit. De kan då ersättas med nya genom särskild gränsutmärkning.


Nya gränser görs inte genom fastighetsbestämning utan i klyvningen (även när den inte grundas på överenskommelse).


Vilken karttjänst har du hittat strandskydd i (och vilket lager har du kryssat i)? Letade lite och hittade allt från stenåldersmiljöer till påverkansområden för försvarets väderradar men inget strandskydd.
Jag sökte på information hos kommunen

Vet alltså inte om det stämmer exakt!

Har du möjlighet att kolla upp följande:

Härnösand Lungön 1:133 (fastigheten)

Måhända hittar du mer korrekt information
 
C
Om du inte hittar gåvobrevet som din mor fick lagfart på kan du beställa det här. Eftersom du råkar bo i Härnösand kan du gå dit i stället och kanske få titta på det gratis.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag klickade i Futura 2000 eller vad det heter och där fanns inte ön med, i kommunens dok. framgår det att det är generellt 100m vid kustbandet om inte annat framgår.
Här kan man kryssa i lagret "LstY Riksintresse Natura 2000 MB4kap8" men det är väl inte utökat strandskydd för det är i miljöbalken, andra avdelningen, 7 kap. 14 §?

Det står att "I Härnösands kommun är strandskyddet utökat till 200 meter längs några delsträckor av kusten." men har du hittat dessa delsträckor på någon karta?
 
Redigerat:
Jag gick in via kommunens hemsida, där låg själva ön utanför Natura 2000-området. Eftersom det beviljats 2 bygglov på fastigheten under 2000-talet så ska det nog vara lugnt.
 
Här är en kartbild från länsstyrelsens hemsida, streckat ska avse områden med utökat strandskydd 200 meter och där jag ringat in med rött ligger aktuell tomt.

Kartbild med streckade områden indikerande utökat strandskydd, tomt markerad med rött.
 
  • Gilla
skogstomten och 2 till
  • Laddar…
C
Där var det! I gruppen "Samhällsplanering", lagret "LstY Utvidgat Strandskydd buffer 200m". Det gäller runt hela ön förutom där det är tätt med stugor.
 
N najks skrev:
Ska försöka besvara dina funderingar i ordning..

Antalet stugor stämmer, utöver att vi har ett 9m2 verkstad ihopsatt med carporten! (detta ca 150-200m bortanför systern, och den är alltså varken något hon ser eller blir påverkad av från sitt egna boende, tidigare stod det ett större/högre uthus där, men det var i rasrisk-skick, så vi kunde inte ha det kvar som förråd)

Sedan finns det även ett båthus på ca 15-20m2 nere vid vattnet, detta nyttjas endast av brodern/systern.
Detta båthus uppfördes efter herbre, men kanske kring 1980 - 1990.

Marken bebyggdes första gången kring 1970-1980
och det var då vårt herbre + broderns (numera) gäststuga som uppfördes då.

Marken/tomten i sig köptes några år tidigare.., och sedan köptes det till mer mark kring 1980 - 1990 ca

Den totala ytan på marken är ganska exakt 10560m2 (alltså tre delägare totalt)

Alla våra hus (utöver bastun) ligger bra mycket längre än 100m från vatten/strand, jag gissar på att herbret är ca 150m från, och våra friggebodar/carport är minst 150 - 250m från ca

Båthuset är nog ca 20m från vattnet (precis ovanför strandlinjen)

Systerns hus tror jag är under 100m från vattnet + likaså flera av broderns byggnader.

Jag har tagit kontakt med en advokatfirma här i stan, som skall återkomma till mig under morgondagen.

Vi har inget behov att själva tjafsa om några meter hit/dit vad gäller tomtgränser osv
Dock vill vi inte ha ett stort jack snett in nedanför vårt herbre, eftersom systern redan kommer ha mer mark oavsett!

Känns inte som en extrem önskan ändå, i övrigt spelar det egentligen inte någon större roll om vi skulle få 3000m2 eller 3500m2 mark - i själva verket kunde vi ha haft 0% och suttit i en liten etta i en betongförort typ..

Vi är glada för vad vi har, men vill för den skull inte bli överkörda.
Vad gäller systern så känner det mer som att girigheten råder,
och eftersom hon ändå uttalat att hon tänker sälja framöver så borde ju inte gränsen påverka henne - eller att min mor har en friggebod att bo i långt in på vad som kommer att bli vår mark vid en klyvning (av rimliga skäl då den ligger väldigt långt bort från systerns nuvarande hus/friggebodar)
nu har jag kollat på ortofotot på lantmäteriet
Din mors hus ligger 71m från strandlinjen. Alla byggnader utom den boden längst bak ligger inom 100m från strandlinjen. 17m är det mellan den arga systern och din mors hus och 33 till morbrodern. Detta stämmer betydligt bättre med att tomten är dryga 10.000m2
104m ”djup” och 180m bred mot vattenlinjen.

Ortofoto med måttangivelser mellan byggnader och strandlinje på en fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E Enannananna skrev:
Här är en kartbild från länsstyrelsens hemsida, streckat ska avse områden med utökat strandskydd 200 meter och där jag ringat in med rött ligger aktuell tomt.

[bild]
Okej så med andra ord är det inte "utökat" på befintlig tomt dvs, utan då gäller 100m normalt sett!

Då är det ju i alla fall lugnt vad gäller strandskydd för just de byggnader vi själva använder
 
C civilingenjören skrev:
Där var det! I gruppen "Samhällsplanering", lagret "LstY Utvidgat Strandskydd buffer 200m". Det gäller runt hela ön förutom där det är tätt med stugor.
Japp som ovanstående förklarade också.. det där är kluster med hus så är det inte utökat, men på övrig plats är det!
 
GoC GoC skrev:
nu har jag kollat på ortofotot på lantmäteriet
Din mors hus ligger 71m från strandlinjen. Alla byggnader utom den boden längst bak ligger inom 100m från strandlinjen. 17m är det mellan den arga systern och din mors hus och 33 till morbrodern. Detta stämmer betydligt bättre med att tomten är dryga 10.000m2
104m ”djup” och 180m bred mot vattenlinjen.

[bild]
Oj märkligt - för jag mätte när jag var ute sist, och kortast sträcka från vattenbryn - vårt herbre är ganska precis 100m

Vet inte om jag räknat fel? Tänkte man utgår från där stranden möter vattnet?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag gick in via kommunens hemsida, där låg själva ön utanför Natura 2000-området. Eftersom det beviljats 2 bygglov på fastigheten under 2000-talet så ska det nog vara lugnt.
Jo allt tyder på att den tomt som är aktuell inte ligger inom utökat strandskydd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.