Hej,

Har nyligen köpt en ny lägenhet. Den gamla termostatblandaren i duschen börjsr bli tråkig. Och vi funderar (eller vi ska) byta ut denna med ställning osv. När bi byter duschväggar.

Vågar man på sig på det själv?

Det är en 160cc.
 
Är ju sällan något problem, men beror ju på din egen kunskap mest.
Men, OM ngt händer ska du vara medveten om att det kan bli dyrt, kalkylera med den risken.
En viktig sak är om du kan stänga av vattnet i lägenheten?
Sen är ju olika blandare lättare eller svåra, är det utanpåliggande rör eller kommer blandarrören ut direkt från vägg?
 
J Jörgen Ö skrev:
Är ju sällan något problem, men beror ju på din egen kunskap mest.
Men, OM ngt händer ska du vara medveten om att det kan bli dyrt, kalkylera med den risken.
En viktig sak är om du kan stänga av vattnet i lägenheten?
Sen är ju olika blandare lättare eller svåra, är det utanpåliggande rör eller kommer blandarrören ut direkt från vägg?
Finns vattenavstängning i taket.

Det är rör direkt från väggen, inget utanpåliggande. Är det till min nackdel?

Verkar väldigt simpelt att byta så länge man stänger av vattnet?
 
H Harbuzi skrev:
Finns vattenavstängning i taket.

Det är rör direkt från väggen, inget utanpåliggande. Är det till min nackdel?

Verkar väldigt simpelt att byta så länge man stänger av vattnet?
Nej, det är en fördel att du dels kan stänga av vattnet, samt att det är utanpåliggande.
Ta det bara lugnt så kommer det gå bra.
Ta gärna med den gamla blandaren till butik, så du får en blandare som passar direkt, med lika gängor osv.
Lycka till!
 
J Jörgen Ö skrev:
Nej, det är en fördel att du dels kan stänga av vattnet, samt att det är utanpåliggande.
Ta det bara lugnt så kommer det gå bra.
Ta gärna med den gamla blandaren till butik, så du får en blandare som passar direkt, med lika gängor osv.
Lycka till!
Det är inte utanpåliggande!
Rören går upp i taket där finns avstängningen. (alltså in i väggen)
 
Hoppsan, läste tydligen lite snabbt och fel! Sorry.
Som sagt oavsett, ta det bara lugnt så kommer det gå bra!
 
J Jörgen Ö skrev:
Hoppsan, läste tydligen lite snabbt och fel! Sorry.
Som sagt oavsett, ta det bara lugnt så kommer det gå bra!
Toppen,
Som sagt, ser väldigt lätt ut. Problemet är snarare att borra i väggen för den nya fästet till duschen.
 
H Harbuzi skrev:
Toppen,
Som sagt, ser väldigt lätt ut. Problemet är snarare att borra i väggen för den nya fästet till duschen.
Det tror jag inte du behöver, så länge du kan använda samma blandarfäste.
Att byta blandarfäste tycker jag inte att du ska ge dig på....
Eller menar du bara själva duschmunstycket?
 
J Jörgen Ö skrev:
Det tror jag inte du behöver, så länge du kan använda samma blandarfäste.
Att byta blandarfäste tycker jag inte att du ska ge dig på....
Eller menar du bara själva duschmunstycket?
Menar stången där duschen är. (Munstycke samt "takduschen")
Har jag tur är fästet på samma höjd som den gamla. Men har inget med vatten att göra.
 
Jag antar att du har en blandare som sticker ut från väggen. Med två anslutningar som går in i väggen?

I så fall sitter blandaren på ett blandarfäste. Det finns dels som en platta på väggen som det kommer ut två rör ur, och med två separata fästen ,ett för vardera röret.

Men fästet skall sitta kvar, det är komplicerat och ibland omöjligt att byta (utan att riva väggen).

Om det är 160 cc (svensk standard). Så sitter det en "lekande mutter" på väggfästet för resp., rör. Den muttern har alltså dragits så att den drar åt sig blandaren. I väggfästet finns det en konisk koppling, på blandaren ett koniskt rör. När de dras ihop så tätar de två koniska ytorna mot varandra (tänk stapla glas). Detta är det enda som tätar, det skall inte vara någon gängtätning typ lin eller liknande.

Om det istället hade varit cc150 (internationell standard) så sitter istället de lekande muttrarna på blandaren. Och det sticker bara ut en gängad rörände. I det fallet sitter det packningsbricka (s.k planpackning) som skall täta mellan röränden från väggen och en plan yta i kopplingen på blandaren.

Det finns ytterligare en skillnad mellan cc160 och cc150. På cc160 är gängorna maskin gänga (M26 har jag för mig). På cc150 är det rörgänga (R20 har jag för mig). Det är alltså gängor med olika stigning, det går inte att skruva ihop dem med varandra.

Enl. min begränsade erfarenhet, så kan den koniska kopplingen på en cc160 blandare ibland sitta ihop väldigt hårt, det kan vara svårt att få isär dem även när muttrarna är bortskruvade. Ett trick någon tipsade om är att lägga någon form av mellanlägg mellan muttern och väggfästet, så att muttern tar spjärn mot väggen när man skruvar isär, då kommer muttern att trycka isär kopplingen.

Utöver denna beskrivning, så finns det även integrerade blandare som sitter inne i väggen. bara kran och temp. vred sticker ut. Då blir det lite mer komplicerat med ett byte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.