Hallå!

Hoppas detta är rätt forumsdel.

Jag har införskaffat mig en Viking 40 som tydligen kräver 1.5m till brännbart material och eftersom taket är för lågt så krävs det att det kommer upp något material som kan ta emot och reducera värmen, funderar då på en spiskåpa med extern takfläkt.
Bredvid vedspisen står våran elspis som har vanlig köksfläkt men den måste bort när vi börjar använda vedspisen, så jag är ute efter en spiskåpa placerad på murstock som kan fånga upp matoset från båda spisarna (ca 100cm bredd), extern takfläkt med styrning i kök och någon sorts belysning vid kåpan.
Huset har självdrag så finns inget tidigare ventilationssystem.

Har fått offert på murad omålad spiskåpa på ca 9000kr fast då ingår ej fläktsystem.

Har sett att fjäråskupan säljer system men inväntar svar ifall de har något som funkar i mitt fall.

Säkerligen någon här som har tips till mig, finns det andra alternativ än en spiskåpa?

Kostnaderna får gärna hållas ner då vi inom kort ska bygga ut och budgeten är tajt.

tack på förhand

Mvh Anders
 
Ingen som har stött på fläktsystem ovan vedspis?
 
Om du sätter en spiskåpa över eldstaden så har du gjort det sämre än det var innan.
Om vi killgissar att taket är 1,3m över och spiskåpan kanske hamnar 1m över och dessutom blir full med brännbart flott över tid, kopplad till ett spirorör som löper genom hela huset, fullt med brännbart flott.

Vet att jag har ett diagram över godtagbar spisfläktplacering över en vanlig vedspis liggande på jobbet, från någon av dom äldre byggnormerna.
Nu var det 1m fritt över som gällde på gamla vedspisar men det är ju en hjälp med tanken iaf. Ska försöka komma ihåg att ladda upp en bild.
 
V vinylskiva skrev:
Om du sätter en spiskåpa över eldstaden så har du gjort det sämre än det var innan.
Om vi killgissar att taket är 1,3m över och spiskåpan kanske hamnar 1m över och dessutom blir full med brännbart flott över tid, kopplad till ett spirorör som löper genom hela huset, fullt med brännbart flott.

Vet att jag har ett diagram över godtagbar spisfläktplacering över en vanlig vedspis liggande på jobbet, från någon av dom äldre byggnormerna.
Nu var det 1m fritt över som gällde på gamla vedspisar men det är ju en hjälp med tanken iaf. Ska försöka komma ihåg att ladda upp en bild.
Tack för svar =)

På just denna vedspis är det krav på 1.5m till brännbart material annars hade jag kunnat ha en vanlig köksfläkt/kåpa.
Jo jag har också funderat över samlingen av flottet och vart det ska ta vägen, därav sökandet av kunskap här haha
Vedspisinstallatören menade på att de kunde mura en spiskåpa och så får jag själv ordna med extern takfläkt, kåpan kommer vara direkt på murstock och utblåset kommer kopplas direkt in i imkanalen så det kommer inte gå runt hela huset, fast problemet med flottet kvarstår fast det kanske man får sota oftare än vanligt.

Bifogar bild på hur det såg ut innan vedspisen installerades, kanske hjälper lite

Kök före vedspisinstallation med en vit spis framför en tegelvägg och en fläkttub ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.