Lime113 Lime113 skrev:
Snyggt! Nu vill du kanske inte ha den permanent mot väggen men så här sitter min kapsåg just nu.

[bild] [bild]
Vägghängningen är bara en förvaringsplats då den inte används. Sågen ingår i ”gårbort maskinerna 18v”.

Dag
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Konstig känsla!

I dag köpte jag en AEG maskin 18v till ordinarie pris! Kändes lite ovant men paketet kommer att komplettera den övriga samlingen bra. Det blev en SLAGSKRUVDRAGARE AEG BSS18OP LI-402B PRO 18V 2X4.0AH. Priset på Bauhaus var 1995:- för paketet. Dom hade även maskinen naken men då kostar den 2195:- så någon form av paketerbjudande lär det vara. Sen är det lite som ett lotteri. Som Premiekund har man 60 dagars prisgaranti. Om varan blir prissänkt under denna perioden får man mellanskillnaden tillbaka. Utnyttjade detta när jag köpte den stora AEG fräsen och fick 20% tillbaka. Så nu får vi se om det blir någon vinst i 60-dagarslotteriet!

Dag

AEG slagskruvdragare står upp med två batterier framför och en laddare på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 7 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Konstig känsla!

I dag köpte jag en AEG maskin 18v till ordinarie pris! Kändes lite ovant men paketet kommer att komplettera den övriga samlingen bra. Det blev en SLAGSKRUVDRAGARE AEG BSS18OP LI-402B PRO 18V 2X4.0AH. Priset på Bauhaus var 1995:- för paketet. Dom hade även maskinen naken men då kostar den 2195:- så någon form av paketerbjudande lär det vara. Sen är det lite som ett lotteri. Som Premiekund har man 60 dagars prisgaranti. Om varan blir prissänkt under denna perioden får man mellanskillnaden tillbaka. Utnyttjade detta när jag köpte den stora AEG fräsen och fick 20% tillbaka. Så nu får vi se om det blir någon vinst i 60-dagarslotteriet!

Dag

[bild]
Väldigt nyfiken på dina tankar om denna jämfört med andra slagskruvdragare i framtiden! :D
 
Test!

Gjorde en liten test av den nya maskinen i går kväll. Provskruvade några franska bultar i en ekbit och en regelbit. Valde medvetet att inte förborra. Bultarna i ekbiten gick sönder. I granregeln gick bulten in perfekt. Maskinen var skön att skruva med. Stark, lågmäld och ingen belastning för handleden under skruvandet. Känns som en bra uppgradering av maskinparken!

Dag

En skruvdragare, två träbitar där den ena har inskruvade bultar, och en avbruten bult på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



 
  • Gilla
Solvskaftet och 5 till
  • Laddar…
Ny tvättmaskin!

Den gamla hade gjort sitt. Trumlagret var helt slut. Var tvungen att använda hörselskydd när den gick.
Ny installerad och dom fyra transportsäkringarna omvandlades till hjälpmedel för MFT- bordet! Perfekt passform i 20mm hålen!

Trevlig Helg!
Dag

Transportsäkringar från tvättmaskin återanvänds som hjälpmedel i hål på MFT-bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Lyftet!

I slutet av februari detta år drabbades vi av extremt högvatten vid stranden. Vår nya bastu klarade sig med 1 cm från att bli vattenskadad. Vattennivån steg 106cm mot normalt vattenstånd. 1983 var det en topp på 117cm!

Röd bastubyggnad nära vattnets kant med omgivande högt vatten, bastun stöds av tillfälliga domkrafter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översvämmad strand med bastu och bryggor nära vattenytan under högvattenstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skärmdump av hemsida med tabell över havsvattennivåer markerade vid extrema värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Karta över Sverige som visar historiska högvattennivåer vid Forsmark och Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bastu inne i viken hade inte samma tur.

Bastu nära vattenytan på brygga, högvatten nästan når bastun, kullen och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så efter den pärsen beslutades om en höjning av bastun med 18cm och denna veckan är det dags. En bra planering underlättar! Så här är det tänkt att gå till.

Fyra knutfästen har skruvats ihop och utgör fäste för dom små 2 tons domkrafterna.

En liten domkraft under tryckimpregnerade träbitar som demonstrerar bastulyftmetoden beskriven i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När bastun är lyft ca. 6cm i varje hörn för vi en en rektangulär ihopskruvad ram av 45 x 95 tryckimpregnerad fur. Ramen fästes provisoriskt med spikpistol innan den snedskruvas i dom förborrade hålen som görs med en enkel vinkeljigg.

Två ihopskruvade träblock med metallfäste använda för att lyfta byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två ihopskruvade trästycken med ett hål i mitten, avsedda att lyfta en bastu undan högvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När så första ramen sitter där så gör vi om proceduren men med regelbitar av 45 x 95 under domkrafterna. Fyra ramar ger 18cm och förhoppningsvis lite tidsfrist. Kanske får vi fortsätta att höja om några år. Det bestämmer klimatet.

Det blev också tid över för ett litet special hyllplan till det en barnbarnet som har fått högre säng. Alla delar hittade i ”bra och ha” högen.

Handtillverkad trähylla i ek för barnbarnets högre säng, placerad på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord trähylla med skruvar på ett arbetsbord, bakgrund av verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
  • Gilla
Immobil och 5 till
  • Laddar…
Hyllan monterad!

Ny monterad trähylla vid sängkanten i sovrummet med sängkläder och läslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju göra flytgolv i bastun! Är inte det enklare?
 
God planering = halva jobbet!

Förbereder morgondagens höjning av bastun. Har kapat upp dom 16 regelbitarna som skall användas. Dom 4 ramarna av 45mm x 95mm kommer att föras in under bastun en och en efter som bastun höjs med dom 4 domkrafterna. Reglarna förborras för dom långa 6 x 180 C4 skruvarna. Varje ram fixeras sen med skruv 6 x 120 C4 i vinklade förborrade hål när den ligger rätt.

Fortsättning följer.....................

Regelbitar fastklämda och förborras med skruvdragare inför konstruktion av basturam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Höjningen klar!

I dag var det så dags att höja vår bastu och anpassa den för kommande högvatten och vi var 6 grannar som hjälptes åt.
Många pusselbitar behövdes förberedas i förväg för att höjningen skulle gå smärtfritt. I varje hörn på bastun fästes anpassade lyftpunkter för dom små 2 tons domkrafterna. Sammanlagt 4 ramar av 45 x 95 tryckimpregnerade reglar fördes in under bastun och fixerades i dom förborrade hålen med C4 skruv. Jobbet gick över förväntan och efter en timme var bastun höjd med 18cm och fastskruvad. Så en veckas intensiva förberedelser visar att en god planering gör slutjobbet betydligt enklare! Nu återstår det bara ommålning av bastun men det sköter en annan grupp.

Dag

Drill och skruvade reglar för bastuns höjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tryckimpregnerade reglar och verktyg förberedda på gräsmatta inför bastuns höjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bastu höjd med 2 tons domkrafter och tryckimpregnerade reglar, klart för ommålning vid vattenkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Personer arbetar med att höja en röd bastu vid en sjö med hjälp av domkrafter och träramar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rödmålad bastu på nyhöjd grund med tryckimpregnerade reglar, livboj på väggen och omgivande natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rödmålad träbastu nyligen höjd på en plattform med tryckimpregnerat trä, omgiven av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyss höjd bastu med röda väggar, livboj på fasaden och en svensk flaggspets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 6 till
  • Laddar…
Nu klarnade det för mig! Efter bilden med översvämning hade jag fått för mig att bastun stod på pålar ute i vattnet, så jag förstod inte riktigt hur ni skulle lösa förlängningen av pålarna. Så tack för de nya bilderna, ser bra ut.
 
Helg!

Verkstaden städad, alla maskiner på sina platser och alla batterier laddade. Då är det skönt med en stunds reflektion över den gångna veckans bastuprojekt.
Samtidigt är det en bra stund att fokusera på nästa projekt.

Trevlig Helg!
Dag

En organiserad och ren verkstad med diverse snickerimaskiner och upphängda verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 6 till
  • Laddar…
Dåligt väder = verkstadstid!

I dag kör jag igång ett nytt litet projekt i Snickerboa. Jag tänker fixa till ett underrede till min horisontalfräs (https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-horisontalfraes.336757/) som kommer att fylla hålet efter min stora Bosch gåbortsåg och samtidigt få en förvaring i stativet för AEG/Elu bordssågen (https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-26). Nästan som ett Kinderägg! Fräsen blir rullbar, tar ej plats på MFT-bordet och är snabb att använda då allt är inkopplat. Dessutom hjälper sågens vikt till att göra det hela stadigare.
Har börjat så smått att hyvla fram lite grövre ämnen. Givetvis blir det massiv ek i underredet.

Ekämne fastspänt på arbetsbänk med tvingar, metallvinkel och skruvar syns i förgrunden som en del av ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träram med hjul på arbetsbord, verktyg i bakgrunden, start på bygge av underrede till horisontalfräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas på dåligt väder i morgon också! :p

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
K
stigen stigen skrev:
Helg!

Verkstaden städad, alla maskiner på sina platser och alla batterier laddade. Då är det skönt med en stunds reflektion över den gångna veckans bastuprojekt.
Samtidigt är det en bra stund att fokusera på nästa projekt.

Trevlig Helg!
Dag

[bild]

Fin verkstad !!! Vad har du för uppvärmning?
 
Tack Krille_90_!

När jag byggde verkstaden i anslutning till bostaden för 18 år sedan så satte jag in tre elelement, ett under varje fönster och hela bygget isolerades ordentligt. Termostaterna står på 11˚ så det är inte ofta dom går. Spånfläktsystemet med fyra motorer (4kw) ger mycket värme då det används så temperaturen bruka ligga runt 20˚ under den kalla perioden. Om det känns kyligt i verkstaden någon gång så är det att öka tempot!

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.