Har beställt en byggsats enligt bild nedan och kommer isolera garaget och loftet även över carporten.

Första frågan: Vet att det diskuterats flitigt men vill gärna ha lite mer input, ångspärr i mellanbjälklaget eller inte?
Alternativet om man inte har plast i taket på garaget blir väl att försöka sammanfoga plasten så gott det går mellan utrymmena.

Andra frågan: Vindduk eller trossbottenskivor i bjälklaget i carporten? Får med vindduk så att det räcker till detta ändamål men undrar om det duger.

Förutsättningar:
Hyffsat välisolerat med 195+45 i väggar, 240 i mellanbjälklag, och 195+45 mot yttertak
Separat ingång från gaveln till loftet.
Båda utrymmena kommer värmas med varsin luftvärmepump, troligtvis mitsubishi fh35
Ventilation blir troligtvis fuktstyrd pax/ fresh variant.
Kommer inte köras in bil varje dag utan endast vid hjulbyten motsv.
Ska försöka hålla runt 15grader inne under vintern med option på högre när man vistas där för slakt, vapenvård, handladdning eller annat småpill.
Loftet blir främst förråd.
3D-representation av en byggsats för ett garage med carport och loft, med vit fasad och brunt sadeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick du ngn rätsida på din fråga? Står inför samma frågeställning men inte hur jag ska göra.
 
P Panelmannen skrev:
Fick du ngn rätsida på din fråga? Står inför samma frågeställning men inte hur jag ska göra.
Nej kan inte säga att jag har hittat något bra svar på mina frågor, läst alla trådar om diffusionsspär men det är alltid någon som är tvärsäker på hur man ska göra men det är inte samma lösning i någon tråd tycker jag.
Har iaf bestämt mig för hur jag ska göra, håller på med loftet nu och har plastat garaget för sig, och kommer plasta loftet ner till golvet och dra ut det en bit på golvet så det hamnar under golvfoamen.
Över carporten så blir det plast över hela golvet och körde med vindduk i botten.
Har varvtalsstyrd frånluft i båda utrymmena så det borde hålla ner fuktnivån kan jag tycka.
 
Blom90:

Jag funderar på ett bygga garage med loft. Kan du berätta mer om ditt bygge?

Mått? Taklutning?

Är bjälklaget dimensionerat för att kunna göra boyta däruppe?
 
A Amrich skrev:
Blom90:

Jag funderar på ett bygga garage med loft. Kan du berätta mer om ditt bygge?

Mått? Taklutning?

Är bjälklaget dimensionerat för att kunna göra boyta däruppe?

Absolut det är byggsats eller snarare lösvirke skulle jag kalla det från Lundqvist trävaru. Valde dom då man kunde välja en grövre stomme än med dom flesta andra tillverkare.
Själva garagedelen är 8,4m djup och 7,2 bred och sen 6m carport framför vilket ger ett totalt djup på loftet på 14,4 m och 3,75m innanför stödbenen på takstolarna. Kommer inreda och isolera hela loftet med 240mm åt alla håll, även mellanbjälklaget för att kunna hålla högre temp på loftet om jag skulle vilja det. Det är egentligen tänkt från Lundqvist som förrådsloft så det är dimensionerat för 100kg per m2 men jag köpte till isolering, diffspärr, luftspaltskivor och vindduk till loftet men har själv köpt till reglar för att kortla mellan takstolarna då det är 120cc på dessa, sen har jag lagt golvspånskivor och det känns väldigt stumt just nu sen blir det ett laminatgolv över detta. Kommer ha ett gästrum på ca 20m2 närmast ytterdörren på loftet och sen förråd resterande 33m2.
38graders taklutning är det också förresten vilket inte var så kul att lägga papp och pannor på men det är ju den kraftiga lutningen som gör att det är möjligt med loft så det får man ju leva med.
 
Tack för bra svar!

Måtten är exakt vad jag vill ha på mitt dubbelgarage med framförvarande carport. Det är eventuellt loft eller inte som jag funderar på nu.

Har du möjlighet får du jättegärna lägga upp lite bilder på ditt bygge, det vore kanonkul att se!
 
Tomture61
En Mitsubishi fh35 är alldeles för kraftig för dina temp och storlek på utrymmen .
En luftvärmepump med 2 innerdelar
Mitsubishi Electric 2x MSZ-SF25VE / MXZ-2D53VA
 
A Amrich skrev:
Tack för bra svar!

Måtten är exakt vad jag vill ha på mitt dubbelgarage med framförvarande carport. Det är eventuellt loft eller inte som jag funderar på nu.

Har du möjlighet får du jättegärna lägga upp lite bilder på ditt bygge, det vore kanonkul att se!
Min kära sambo lägger upp bilder lite då o då på Instagram villawideblom heter kontot
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
En Mitsubishi fh35 är alldeles för kraftig för dina temp och storlek på utrymmen .
En luftvärmepump med 2 innerdelar
Mitsubishi Electric 2x MSZ-SF25VE / MXZ-2D53VA
Det blev 2st Toshiba daisekai 9 supreme 25 då jag fick köpa dom till inköpspris, verkar vara lite kraftigare än fh35 och lite effektivare. Kan det vara för kraftigt verkligen? Eller menar du att det är onödigt dyrt i inköp? Inte installerat dom ännu men tror det kommer bli bra med dessa
 
Tomture61
B Blom90 skrev:
Det blev 2st Toshiba daisekai 9 supreme 25 då jag fick köpa dom till inköpspris, verkar vara lite kraftigare än fh35 och lite effektivare. Kan det vara för kraftigt verkligen? Eller menar du att det är onödigt dyrt i inköp? Inte installerat dom ännu men tror det kommer bli bra med dessa
Det mest ekonomiska är om dom kan jobba på dellast , är dom för effektiva / kraftfulla går dom mest på tomgång eller mycket on/off .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det mest ekonomiska är om dom kan jobba på dellast , är dom för effektiva / kraftfulla går dom mest på tomgång eller mycket on/off .
Aa jag förstår, får ställa nån dörr på glänt så dom får jobba lite ;)
 
Redigerat:
Tjena! Följer bygget med intresse, planerar att bygga ett lite mindre garage med loft men där loftet blir 32-33kvm och garaget har 50kvm byggyta. Blir förhöjda ramtakstolar så att ytan ökar lite på loftet.
Hur har kvalitet och allt varit från Lundqvist? Nöjd?
 
Niclasfrojel Niclasfrojel skrev:
Tjena! Följer bygget med intresse, planerar att bygga ett lite mindre garage med loft men där loftet blir 32-33kvm och garaget har 50kvm byggyta. Blir förhöjda ramtakstolar så att ytan ökar lite på loftet.
Hur har kvalitet och allt varit från Lundqvist? Nöjd?
Kul! Känns smart att utnyttja byggnaden till max med loft. Jodå jag är väldigt nöjd med det vi fått från Lundqvist, varit mycket extra utav allt upplever jag eller så är det jag som kapar virket så det inte blir så mycket spill . Var väldigt mycket råspont till taket och hade såpass mycket extra att det räckte till att bygga en vägg på ena sidan av carporten, sen fanns det mycket lockläkt så jag satte det på den väggen för att det ska se likadant ut som resten av byggnaden. Det enda jag kan anmärka på är kvalitén på ett av knippena av råspontsluckor, det ena paketet var från sca, inga konstigheter med det, sen det andra var från stenvalls som verkar vara nån lokal Piteå såg, där hade man inte ställt in maskinen som häftat ihop råspontluckorna ordentligt så dom är häftade mitt på brädorna och inte i skarvarna, således faller dom isär när man plockar upp dom, blev riktigt less på dessa, hade gått fortare med lös råspont. Stapel av nya träbrädor med synliga häftklammerfel mitt på brädorna, mot en bakgrund av gräs och en persons fötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niclasfrojel
  • Laddar…
Fler frågor från mig!

Har du takstolar på cc120 och sen lagt en regel eller limträ mellan så att mellanbjälklaget blir cc60? Vad är det för typ och dimension på takstolarnas hanbjälke och den emellan isf?

Jag är som sagt sugen på att bygga något liknande men jag har svårt att hitta nån konstruktion som har spännvidd över 7m som inte kräver stålbalk eller hjärtvägg under.
 
A Amrich skrev:
Fler frågor från mig!

Har du takstolar på cc120 och sen lagt en regel eller limträ mellan så att mellanbjälklaget blir cc60? Vad är det för typ och dimension på takstolarnas hanbjälke och den emellan isf?

Jag är som sagt sugen på att bygga något liknande men jag har svårt att hitta nån konstruktion som har spännvidd över 7m som inte kräver stålbalk eller hjärtvägg under.
Yes takstolarna är på cc120 sen har jag satt kortlingar mellan takstolarna på cc60 så att golvspånskivorna har stöd under alla skarvar både på kort och långsidan. Takstolens underarm är 45x220 och kortlingarna blev av 45x95 för det hade jag massa överblivet. Tycker det blev stumt o bra iaf. Takstolar monterade på cc120 med kortlingar för stöd av golvspånskivor i ett vindutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.