M MetteKson skrev:
Är det fastigheten du menar som köptes före 1975? Fanns det några byggnader på den då?

Bryggor behöver inte vara bygglovspliktiga och behöver inte vara svartbyggen. Däremot krävs strandskyddsdispens. Ligger bryggorna på er fastighet? Hur stor är den där ön och hur många fastigheter är den indelad i?
Jag vet inte ytan, men att gå runt den längs Strandlinjen tar ca 9-10 timmar

Är hyfsat säker på att de som har bryggor inte har dispens för detta dock!

På hela ön kan det vara kanske 60-70 fastigheter

Jo tomten/marken köptes definitivt före 1975
  1. Då var det endast skog, och min morfar här nog lagt ned några tusen timmar på att röja, spränga sten med vatten och eld etc.

    Mitt boende (herbret) uppfördes med stor säkerhet före 1975!
 
N najks skrev:
Lite ny info..

Vad jag lyckats läsa mig till från en artikel daterad 2004, så är strandskydd 200m här.

Dvs alla mosterns + morbroderns hus ligger inom strandskyddsområde.

Hur är det möjligt att få tillstånd för totalt 4st stora 40m2-hus plus 4 friggebodar på 10+10+15+15m2, samt 20m2 då?

Herbret ligger då nästan på gränsen skulle jag gissa, men våra övriga friggebodar bör fortfarande ligga utanför gränsen
Kolla länken till Länsstyrelsen jag bifogade tidigare, de har aktuella uppgifter om strandskydd, det är en bättre källa än en artikel från 2004. Det finns kartor som visar strandskyddsområden och mycket annan information.
 
M MetteKson skrev:
Kolla länken till Länsstyrelsen jag bifogade tidigare, de har aktuella uppgifter om strandskydd, det är en bättre källa än en artikel från 2004. Det finns kartor som visar strandskyddsområden och mycket annan information.
Tror att min mor måste logga in, eftersom jag inte står som ägare till fastigheten dock!
 
M MetteKson skrev:
Är det fastigheten du menar som köptes före 1975? Fanns det några byggnader på den då?

Bryggor behöver inte vara bygglovspliktiga och behöver inte vara svartbyggen. Däremot krävs strandskyddsdispens. Ligger bryggorna på er fastighet? Hur stor är den där ön och hur många fastigheter är den indelad i?
Jag vet inte ytan, men att gå runt den längs Strandlinjen tar ca 9-10 timmar

Är hyfsat säker på att de som har bryggor inte har dispens för detta dock!

På hela ön kan det vara kanske 60-70 fastigheter

Jo tomten/marken köptes definitivt före 1975

Då var det endast skog, och min morfar här nog lagt ned några tusen timmar på att röja, spränga sten med vatten och eld etc.

Mitt boende (herbret) uppfördes med stor säkerhet före 1975!
 
N najks skrev:
Tror att min mor måste logga in, eftersom jag inte står som ägare till fastigheten dock!
Länsstyrelsens kartor är öppna, dem kan vem som helst titta på. Lantmäteriet kräver inloggning om du vill ha detaljerad info om din (mammas) fastighet.
 
  • Gilla
najks
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Kolla länken till Länsstyrelsen jag bifogade tidigare, de har aktuella uppgifter om strandskydd, det är en bättre källa än en artikel från 2004. Det finns kartor som visar strandskyddsområden och mycket annan information.
Hittade dock inte var jag kan läsa om aktuellt strandskydd
 
Denna karta lyckades jag få fram..

Skärmdump av en digital tomtkarta med markerade fastighetsgränser, beteckningar och en vattenkropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Hittade dock inte var jag kan läsa om aktuellt strandskydd
Sök på karttjänster på Länsstyrelsens sida. Där finns kartor där det går att tända och släcka lager med olika bestämmelser. Kartor med skyddade områden finns även på Naturvårdsverkets hemsida. Vissa kommuner har också en kommunkarta som innehåller olika bestämmelser.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag får då hänvisa till det @Claes Sörmland grävde fram härom månaden. Det gäller förvisso detaljplan, men själva poängen före -75 var ju att strandskyddet bara gällde om det inte var tomtmark, så jag har utgått från att det kan tolkas analogt även utanför detaljplan. Håller dock öppet för att jag kan ha missförstått det.
Enklast för TS är ju att kolla hur fastigheten är taxerad, detta verkar dock inte vara gjort.
Skatteverket har självklart uppgifter på hur fastigheten var taxerad 1975 och även i dag.
 
N najks skrev:
Denna karta lyckades jag få fram..

[bild]
Fastigheten går inte ens ned till vattnet, så strandlinjen hör till en annan fastighet än er
Med ”linjalen” på vänstersidan så kan du mäta.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Fastigheten går inte ens ned till vattnet, så strandlinjen hör till en annan fastighet än er
Med ”linjalen” på vänstersidan så kan du mäta.
Japp jag är medveten om detta, den slutar några meter ovanför själva stranden!
 
M MetteKson skrev:
Sök på karttjänster på Länsstyrelsens sida. Där finns kartor där det går att tända och släcka lager med olika bestämmelser. Kartor med skyddade områden finns även på Naturvårdsverkets hemsida. Vissa kommuner har också en kommunkarta som innehåller olika bestämmelser.
Länka gärna till den tjänsten

hittade förvisso karttjänster, men de har inte de funktioner du nämner..
 
Det vi främst funderar över just nu är;

Då morfars avtal ändå hävs efter klyvning, vad förlorar vi på att häva det i förtid?

För oss gör det ju ingen praktisk skillnad, eller?

Vi tänker oss som så att om den biten kan få moster att vara tyst (dvs dra åt helv..) så kanske det är värt det?
Självklart kommer vi ställa någon typ av motkrav gällande att klyvningen bör ske så rättvist som möjligt gällande ytan.


En "märklig" sak är att de tydligen påstod för min mamma att "fastighetsbestämning" inte behövdes via LM?

Dvs att LM går in och bestämmer nya gränsdragningar samt vilka hus som ingår till de nybildade fastigheterna

Tankar om det?
 
Det verkar bara vara vanligt strandskydd 100 m som gäller för er ö då jag tittar i karttjänsterna. Men eftersom er tomt är bebyggd bör ni kunna få dispens om ni vill bygg till/om eller nytt framöver.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det verkar bara vara vanligt strandskydd 100 m som gäller för er ö då jag tittar i karttjänsterna. Men eftersom er tomt är bebyggd bör ni kunna få dispens om ni vill bygg till/om eller nytt framöver.
Jo vad jag läst mig till så skall det vara utökat till 200m på 2st öar här omkring.. (de enda 2 för övrigt)

Frågan är då om det är ändrat till 100m numera?

Samt om det faktiskt är så att då det är så pass bebyggt runtomkring så kanske strandskyddet ser annorlunda ut pga att "det miljömässiga värdet" ändå gått "förlorat" ?

Vi har ju väldigt mycket mark nedåt vattnet, och den är ju mer eller mindre orörd - utöver avverkning som gjordes någon gång kring 1965 - 1975 ca (gissningsvis togs det ned 50 - 100 träd tror jag)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.