JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Man kan ju iaf hoppas att det bara drabbar den som skiter i bältet och att processen blir kort så skattebetalarna slipper ta hand om en eventuell grönsak.
Även om den bälteslösa avlider på plats så behöver ju personalen vid räddningstjänsten och ambulansen leva med minnena av att plocka upp en människokropp i kanske 3-4delar ifrån vägbanan, fullständigt demolerad i övrigt.
De är juförsig professionella och förmodligen härdade, men hur är det med de privatpersoner i bilen som den bälteslösa krockade med? Riktigt olyckliga omständigheter om det kanske sitter små barn i baksätet... För att inte nämna alla andra "vanliga människor" som hinner komma fram till och köra förbi olycksplatsen innan räddningstjänst/ambulans kommer på plats.
Sen har vi alla den "drabbades" vänner o familj. Alla dessa som måste hantera att fortsätta leva utan sin far/mor, bror/syster, eller kanske värst av allt son/dotter...

Jag vill hävda att det är inget annat än otroligt själviskt och arrogant att inte använda bälte eller hjälm. Framförallt om man försöker försvara beteendet med att "det drabbar bara mig".
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Håller med. I flera länder var det också räddningspersonal som drev på bälteskrav efter att sett alldeles för många demolerade människor som hade kunnat räddas om de använt bilbälte.
 
P Prodigys skrev:
Har märkt det på många av mina kollegor, ofta draget bakom stolen och när dom åker så kopplas det bara när dom ser poliser eller om man går ut på motorvägen.
Men varför? Det är ju hejdlöst dumt, och det är ju inte direkt jobbigt att använda bältet.
 
Åsa Lund
Hantverkare är även duktiga på att sno P-platserna som är målade med Familjeparkering...
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
Rickard.
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hantverkare är även duktiga på att sno P-platserna som är målade med Familjeparkering...
Både som hantverkare och småbarnsförälder känner jag mig lite kränkt ;) , min erfarenhet är att det till 99% är snorungar och äldre män i fina bilar som står på Familjeparkeringarna. Men då är ju butikerna också korkade som placerar dom på första parkett.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Fairlane
Familjeparkering på första parkett är egentligen helt logiskt. Det är bättre om barnen går så kort sträcka som möjligt på parkeringen.

Vad gäller bilbälte tror jag delvis att det är en generationsfråga. Hade en äldre kollega (runt 65 nu?) som slarvade mycket med bältet. De som är runt 50 nu och yngre är uppvuxna med bälte och har det oftare.
Min kompis fru är från Spanien och hon gillade verkligen inte bilbältet, kände att hon satt fast. Hon hade inte använt bilbälte som barn.

Dock förklarar inget av ovanstående varför just gruppen hantverkare slarvar så ofta. Kan det vara samma personer som jobbar på tak utan säkerhetslina eller ställningar?!
 
T TowaTei skrev:
Men varför? Det är ju hejdlöst dumt, och det är ju inte direkt jobbigt att använda bältet.
Har inte bemödat mig med att fråga varför men tycker också det är väldigt korkat.
Fairlane Fairlane skrev:
Familjeparkering på första parkett är egentligen helt logiskt. Det är bättre om barnen går så kort sträcka som möjligt på parkeringen.

Vad gäller bilbälte tror jag delvis att det är en generationsfråga. Hade en äldre kollega (runt 65 nu?) som slarvade mycket med bältet. De som är runt 50 nu och yngre är uppvuxna med bälte och har det oftare.
Min kompis fru är från Spanien och hon gillade verkligen inte bilbältet, kände att hon satt fast. Hon hade inte använt bilbälte som barn.

Dock förklarar inget av ovanstående varför just gruppen hantverkare slarvar så ofta. Kan det vara samma personer som jobbar på tak utan säkerhetslina eller ställningar?!
Bland mina kollegor så är det allt från 20-65 och det är samma problem med alla åldrar. Gemensamt är att dom oftast struntar i varsel på överkroppen trots arbete vid eller på vägar.
 
  • Ledsen
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Även om den bälteslösa avlider på plats så behöver ju personalen vid räddningstjänsten och ambulansen leva med minnena av att plocka upp en människokropp i kanske 3-4delar ifrån vägbanan, fullständigt demolerad i övrigt.
De är juförsig professionella och förmodligen härdade, men hur är det med de privatpersoner i bilen som den bälteslösa krockade med? Riktigt olyckliga omständigheter om det kanske sitter små barn i baksätet... För att inte nämna alla andra "vanliga människor" som hinner komma fram till och köra förbi olycksplatsen innan räddningstjänst/ambulans kommer på plats.
Sen har vi alla den "drabbades" vänner o familj. Alla dessa som måste hantera att fortsätta leva utan sin far/mor, bror/syster, eller kanske värst av allt son/dotter...

Jag vill hävda att det är inget annat än otroligt själviskt och arrogant att inte använda bälte eller hjälm. Framförallt om man försöker försvara beteendet med att "det drabbar bara mig".
Jag kör inte utan bälte, bara idioter som gör det
 
Fairlane
P Prodigys skrev:
Bland mina kollegor så är det allt från 20-65 och det är samma problem med alla åldrar. Gemensamt är att dom oftast struntar i varsel på överkroppen trots arbete vid eller på vägar.
Då är det nog gruppen som struntar i "löjlig" skyddsutrustning generellt, oavsett om det är reflexväst, säkerhetssele, hjälm etc. "Jag ska bara..." Gissningsvis är en hög andel män.
 
kollade idag när jag gick til jobbet, det var ingen som inte hade bältet på sig. Alla var bältade i både firmabilar, bussar, lastbilar, privatbilar. gissar att jag kikade på närmare hundra fordon....
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
- Men störs du inte av pipet från bältessensorn?
- Va?
- Pipet?
- Aha, kvart i ett!
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
T
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hantverkare är även duktiga på att sno P-platserna som är målade med Familjeparkering...
Nu skulle jag aldrig själv ställa mig i en sådan parkering MEN du behöver ju inget tillstånd för att hålla där. Däremot ser jag många idioter som parkerar på handicapsplatser utan tillstånd och som är helt friska, vilket klientel det brukar röra sig om behöver jag inte nämna:rolleyes:
 
T
Hmmm....inte många som kör utan bilbälten nuförtiden särskilt inte med tanke på att alla moderna bilar har ett pipljud om du inte sätter i bältet och man nu skulle få för sig att sätta i bältet bakom ryggen som får man ju skylla sig själv och en sådan person skulle jag inte tycka synd om denna skadade sig allvarligt.
 
Vet inte det. Jag har många kollegor och samarbetspartners i byggbranschen och jag har inte sett någon köra utan bälte.

Däremot kan jag tänka mig att det är vanligt bland hantverkare från öst och även Irländska "asfalts/takläggare".
De brukar inte ta så hårt på säkerheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.