Hej!
Rätta mig ifall det är fel forum!
Efter x antal försök och fortfarande inget resultat tänker jag att man kanske bör höra sig för. Ska sänka taket i köket samt en del av vardagsrummet. Taket är i betong, säkert 50+ år och med andra ord sk** hårt. Testade att borra och plugga, det gick sådär då jag inte kommer lika långt in i betongen som jag skulle vilja. Hyrde en Bultpistol på Cramo, krut och med 62mm spik. Problemet är att glespanelen som ska reglas upp (28x70) antingen spricker eller så går inte bulten helt in. Slutar med 4-6mm av bulten kvar och kan omöjligt slå in den. Om inte det händer så lossnar en del av betongen, alternativt så böjer spiket sig.. Vet inte om jag bör testa med 45x45 reglar istället? Tar gärna emot alla tips ni har! :)

Värt att nämna är att där ligger 10mm brickor mellan betong och gles, men det ska så vitt jag vet inte påverka någonting?
 
Spikplugg eller expanderspik
 
S Stressad skrev:
Hyrde en Bultpistol på Cramo, krut och med 62mm spik. Problemet är att glespanelen som ska reglas upp (28x70) antingen spricker eller så går inte bulten helt in. Slutar med 4-6mm av bulten kvar och kan omöjligt slå in den. Om inte det händer så lossnar en del av betongen, alternativt så böjer spiket sig.. Vet inte om jag bör testa med 45x45 reglar istället? Tar gärna emot alla tips ni har! :)

Värt att nämna är att där ligger 10mm brickor mellan betong och gles, men det ska så vitt jag vet inte påverka någonting?
(Förutsätter att det var en Hilti DX 460 du hyrt)

Idén med att skjuta upp glesen är förstås bra, men det är flera saker som gör att du inte fått det till att funka! Tyvärr skulle Cramo-säljaren kanske inte rekommenderat den lösningen om personen i fråga inte förklarade väldigt noggrant.
Först och främst är spiken för lång för ändamålet. Man skall använda infäst material+20mm när det kommer till betong. Spiken finns i x2 och x7 varianter - alltså skulle en 47mm spik användas här. Oavsett när man skjuter med bultpistol måste man ”kalibrera” med 2-3-4..-8 skott tills man hittar rätt. Dels vilket krut man ska använda (grönt, gult, rött eller svart) i detta fallet fick du säkert med dig röda krutband hem vilket kan vara för kraftigt. Bäst att börja med grönt och jobba sig uppåt. Sedan när man hittat rätt krut (spiken fäster i underlaget utan att spräcka trä men kanske går lite för långt in eller inte tillräckligt långt in) så ställer man in pistolen med justeringsratten på sidan. Den går i 0,5-steg upp eller ned. När detta är gjort vet man hur man ska skjuta för bästa resultat! Sedan räknar man med ca 80% träffsäkerhet alltså 2 skott av 10 kommer sannolikt inte sitta, så ha med det i kostnadsberäkningen. Sedan är det väldigt vanskligt att skjuta i sprucken betong (undersida av bjälklag) Överlag då det är där som de större stenarna i betongen samlat sig vid gjutning. När en spik träffar en sten i betongen är det lätt att den ”glider med” istället för att spräcka stenen och det är då spiken böjer sig.
Slutligen kommer det ALDRIG att funka att skjuta om du har brickor mellan gles och betong. Det måste vara helt stumt för att det ska fungera optimalt.

Slutsats: Använd spikplugg. Hyr en ordentlig borrhammare och bra borr av cramo istället så tar du dig igenom både stenar och armeringsjärn utan problem.
 
Jag har glesat i betongtak enligt följande metod.

1. Förborra hål i glesen
2. Tryck upp gles i tak
3. Borra hål i betong
4. Ner med gleas
5. Plugga hålen
6. Upp med gleas
7. Skruva fast gles

Sjukt jobbigt och tidskrävande, glesen sitter bra dock.
 
När jag glesade min lägenhet jag hade för många år sedan så körde jag med spikplugg.

1. Förborra glesen så man slipper den borrningen jobbigt nog att hålla gles med en hand och slagborren med den andra.
2. Hålla upp gles och borra någonstans i mitten.
3. Slå i spikpluggen.
4. Borra och spika i övriga spikplugg i glesen.

Nu i efterhand har jag läst någonstans att man inte ska använda plastplugg på grund av risken att taket rasar ner vid brand så hag hade nog kört med expanderhylsor om jag gjort om jobbet idag.
 
Vet ej om detta hjälper dig men kanske någon framtida hemmafixare.

Precis satt ca 25m2 tak i betong. Betong från 1967 så inte speciellt mjuk...

För mitt projekt var bygghöjden i fokus och sänkningen av taket i minsta möjliga mån för att få dit spottar.
Tot. 60mm med gips blev slutresultatet.

Lösningen möjliggjorde samtidigt enkel eldragning.

Recept:
Reglat ca cc 60 med 22x90 panel. Spikplugg som infästning ca cc 50 (Essve Spikplugg Försänkt huvud 5/25/47).
Upp med brädan och sen borra rakt igenom trät med borrhammaren (5mm borr).
Dit med Spikplugg och banka dit den. Ev. skruva dit om det jävlas.

Sekundärregel Norgips S25/85 infästning i reglarna med montageskruv (Essve Montageskruv 4,2x19). 6 st skruv per träregel, 3 st skruv per sida). Tryck till lite med skruvdragaren bara, plåten är tunn.
Dessa monterades cc 30.

Gipset skruvade jag med Essve Gipsskruv 3,5x25. Körde cc 15 vilket nog är lite väl många skruv men taket sitter iaf kvar

Kan passa på att tipsa om Tesa Dust Shield. I det kittet i går 4 st ställbara aluminium stöttor - perfekt att hålla upp reglarna medans de sätts fast.

Se bilder för referens på skruvar och resultat.
 
  • Renoveringsprojekt med pågående installation av träreglar och gips i taket i ett rum under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade gipstak med synliga skruvar och elinstallationer i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lådor med byggskruvar och spikpluggar på en hylla, använda för montage i betongtak projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
maah
  • Laddar…
N norl1ng skrev:
Vet ej om detta hjälper dig men kanske någon framtida hemmafixare.

Precis satt ca 25m2 tak i betong. Betong från 1967 så inte speciellt mjuk...

För mitt projekt var bygghöjden i fokus och sänkningen av taket i minsta möjliga mån för att få dit spottar.
Tot. 60mm med gips blev slutresultatet.

Lösningen möjliggjorde samtidigt enkel eldragning.

Recept:
Reglat ca cc 60 med 22x90 panel. Spikplugg som infästning ca cc 50 (Essve Spikplugg Försänkt huvud 5/25/47).
Upp med brädan och sen borra rakt igenom trät med borrhammaren (5mm borr).
Dit med Spikplugg och banka dit den. Ev. skruva dit om det jävlas.

Sekundärregel Norgips S25/85 infästning i reglarna med montageskruv (Essve Montageskruv 4,2x19). 6 st skruv per träregel, 3 st skruv per sida). Tryck till lite med skruvdragaren bara, plåten är tunn.
Dessa monterades cc 30.

Gipset skruvade jag med Essve Gipsskruv 3,5x25. Körde cc 15 vilket nog är lite väl många skruv men taket sitter iaf kvar

Kan passa på att tipsa om Tesa Dust Shield. I det kittet i går 4 st ställbara aluminium stöttor - perfekt att hålla upp reglarna medans de sätts fast.

Se bilder för referens på skruvar och resultat.
Vad kostade den här lösningen? Då tänker jag allt från reglar till el till färdig yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.