Hallo,
Jag undrar vad ni har för elförbrukning när ni eldar med ved?
Vi är fyra i familjen, sex rum inkl. köket 120 m2 i ett plan. Vi bränner av 15-17 000 kWh/år. Ingen motorvärmare, infravärme eller nåt sånt. Diskmaskin går på varmvatten från vedpannan. Kan det vara rimligt? Kollat på nätet och gjort en uppskattning som hamnar på max 8000 kWh/år.....
 
Hej,

Vi är oxå 4 pers. Huset på 180 m2 1½ plans och vi gör av med ca. 7000kWh/år.
(... och vi kör på två motorvärmare)
 
Det lät ju rimligare....
Energiverket bytte mätare strax efter att jag flyttade in (-00), jag har betalat och inte kollat upp det se'n dess. Nå'n som vet mätarnas tillförlitlighet?
 
15-17000 kWh/år låter mycket. Vi är två och kör tvätt/diskmaskin på kallvatten (borrad brunn) och komfort värme i badrummet och vi förbrukar ca 5500 kWh/år , huset är på 75 kvm + källare.

Mvh Peter
 
1½ plans hus på 130 kvm vi snålar inte med hushålls elen o ligger på ca 8000 Kwh per år..
 
Kör pellets o vi är 3 personer o motorvärmare klarar oss på mellan 3300-3500 kWh..
Har bara lågenergilampor med timers o diskmaskin på vv..
Ny kyl o frys vilket gjorde nästan 1600 kWh/år
 
Vi har drygt 200 m² att lysa upp, det surfas på datorer stup i kvarten, två vuxna och två barn, disken går på varmvatten men vi har ett gammalt kylskåp och två ganska gamla frysboxar. Gör av med omkring 7000 kWh om året.
Ja, motorvärmare har vi också, i två bilar.

Jag har separat mätare på tvätt och torktumlare (den satt ändå i källaren). Därför vet jag att de maskinerna tar lite drygt 1000 kWh om året.
 
Hrrm,
Får försöka hitta boven, mest lutar det åt mätaren just nu. Med lite tur är det den som är trimmad å man kan få tillbaka lite retroaktivt ::) av EON (?)
 
Jag ligger på ett snitt på 10-11 kwh per dag.

Ungefär 4000 kwh per år.
Datorn står på på dagarna och det tvättas och diskas flitigt
 
Isso skrev:
Hrrm,
Får försöka hitta boven, mest lutar det åt mätaren just nu. Med lite tur är det den som är trimmad å man kan få tillbaka lite retroaktivt ::) av EON (?)
Jag har 130 + 130m2 och ved eldning men jag har en vv beredare som matas av en ack-tank och sedans den 060209 (ny mätare)har jag gjort av med exakt 2366KWh vi är 2 och ½ st och datorn står väl igång ½ dygnet altså ca 21.5 per dygn
 
Värmer 350m2 med pellets, KV till DM&TM, El VVB som matas via acktank, 4vuxna 3 barn mycket datorer och tv och annat skit som står på jämt, ligger på drygt 20.000 kw/år. :( Förutom elpatron, som oftast är manuellt avstängd, ingen elvärme, inga motorvärmare, dock aktivitet i verkstad (fritid).

Har letat tjuvarna men inte hittat nån speciell, det blir väl till att ändra vanor.... :-[
 
Jag eldar med ved och ligger på ca 15kwh/ dygn i snitt. Två vuxna och två barn.
 
Köp en kWh mätare på clas ohlsson så kan du testa vad som drar mycket och kanske spara där?
Förbrukar förövrig 20-25kWh per dag med vedeldning på 2+3 i familjen och 150m²
 
Joo, en mätare är på inköpslistan.
Stängde av allt jag orkade och mätte över natten mellan 23.00-07.00, ca 4 kWh. (12 kWh/dygn)
Det som var på var:
Kylskåp (mod äldre)
Frysskåp (mod äldre)
Frysbox (mod äldre)
1 TV på stdby (5W)
Satellitmottagare (?)
4 klockradior (?)
Cirkulationspump 80 W
Cirkulationspump 25 W
Handdukstork 60 W
Akvariefilterpump (?)
Bärbar telefon på laddning (?)
ADSL-modem (?)

Ja kanske, många bäckar små.... Men vad ska man dra ner på?
 
12kwh/dygn är ju acceptabelt, men vad stängde du av under natten, dessa delar verkar förbruka 30kWh/dygn dvs 1250W konstant!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.