R
För att klargöra lite saker:

Som AndersS säger så bygger man oftast med en procentuell överkapacitet (olika mellan olika bolag) , det är en kostnadsfråga för bolagen.
Får man ett erbjudande så hoppa på, det är inte säkert det går att ångra sig i efterhand.

En av de vanligaste kommentarerna jag får är faktiskt ”det ligger ju fiber i gatan utanför”

Ja, det kanske det gör men det är inte ens säkert det är kundfiber, det kan vara fiber för transportnätet eller företagsfiber.
Jag har aldrig varit med om att vi plockat fiber från nån av dessa till en privatkund.

Sen även om det skulle vara fiber till kunder som går utanför så måste man också förstå att man inte bara kan gräva upp och plocka ut en fiber ifrån kabeln.
Det är därför vi bygger med ducter(slang) fram till tomterna, dessa går sedan till en brunn/skåp.
Därifrån blåser man sedan en egen fiberkabel till de som beställer, dessa skarvas i speciella boxar mot huvudkabeln.

Och den absolut vanligaste missuppfattningen är att folk tror att ducten i tomtgräns är en fiberkabel.
Så de som inte har beställt första gången men ångrar sig kan inte förstå hur det kan vara så dyrt att efteransluta. ”Fiberkabeln ligger ju faktiskt redan där i tomtgräns”
Nej, det gör den inte... ;)

Och ja, jag jobbar med detta som projektledare
 
  • Gilla
Emil_L och 2 till
  • Laddar…
Det låter som att det hela skulle ordna sig bara du får tag i rätt person på Telia som lyssnar på ditt resonemang.
Att en fastighet får annan adress kan ju rimligen inte ändra förutsättningarna för fiberinstallation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.