Hej.

Jag flyttade in i en lägenhet /från en villa. Mina hundar kan inte förstå att de måste vara tysta.Hur kan man ljudisolera en ytterdörr? Själv har funderat att klistra på ljudisoleringsmatta för bilar /kan köpas på Mekonomen.

Eller?
 
  • Gilla
Stevenmedkniven
  • Laddar…
En säkerhetsdörr är en väldigt effektiv ljuddämpare, men den är tyvärr lika effektiv på att tömma plånboken.

Har du möjlighet att sätta upp en extra innerdörr innanför ytterdörren? Annars kanske ett tjockt veckat draperi hjälper åtminstone lite grand.
 
Draperi?Nej.Det skulle inte se så bra ut.Extra dörr går inte heller. Nix. Jag måste hitta en lösning på att dämpa den dörren som jag redan har. Jag har fått tips att montera dubbla gipskivor på insidan och sen klä in de eller måla.

Vad ska jag göra ???
 
Ljudisoleringsskiva för bilar fungerar säkert men det är ju inte så vackert. Har du kollat att gummilisterna runt dörren är hela och sluter tätt? Det är det viktigaste av allt. (Kolla även brevlådan.)

Om du sätter på dubbla gipsskivor så blir dörren väldigt tung. Håller gångjärnen?
 
Det är klart att man inte lämnar bara en gipsplatta eller den svarta bildämpningsmattan synlig. Jag har tänkt mig att avsluta med att klä insidan med konst läder eller med att spackla och måla gipsplattan.Brevinkastet kan man alltit göras slutet.Ok man får hämta posten från utsidan. Men."det kostar att vara tyst".
 
Finns det verkligen ingen möjlighet att få tyst på hundarna då? Hundskallet hörs ju inte bara ut genom ytterdörren utan passerar genom golv, tak och väggar också.

Som den kattmänniska jag är kan jag tänka mig flera sätt att få tyst på hundarna :-X När man ligger i sängen och försöker sova samtidigt som grannens hund skäller så är det inte svårt att fantisera om olika sätt att få tyst på jycken.
 
Ja!
Det är klart att jag kan dränka hundarna! Men!?
Golvet och väggar är gjutna i betong.Det isolerar!!!
Lyckas jag med dörren kan jag skruva upp radion med.

Med andra ord. Det är en bra idee med att dämpa dörren.

O andra sidan.Om ni har tips hur man kan hunden vava tyst är det bara att skriva.Men.Inga ideer om att stoppa den i svarta säcken.
 
Vad sägs om att strunta i dörren och istället sätta en skena innanför med ett tjockt draperi. Ett sånt tar bort förvånansvärt mycket ljud!

För övrigt lyssnar jag hellre på en skällande hund än en kåt marskatt... ;)
 
Tack!

Idag ska det köpas halsband!!!

Och problemet är löst!
 
På tal om gamla trådar...
Adam, köpte du nåt halsband?
Fungerade det?
 
KarlXII skrev:
På tal om gamla trådar...
Adam, köpte du nåt halsband?
Fungerade det?

Jag fick hyra en.Det funkade inte.Numera har jag en blomsterspruta med vatten i.Den fungerar.
 
Jag fick höra av en "vetare" att det bästa sättet att få en hund sluta skälla är att; 'LÄRA' den skälla!

Få den att tycka att det är kul men bara som jobb, att det finns en utdelad tid för sånt och inte platsar att göra jämnt. Ungefär som att de vet att man kan faktiskt ta gräs ute men man låter bli blomkrukorna hemma.

Min skäller en eller två gånger i veckan högst och då blir både hon och jag så paffa över att det kommer ljud från hennes håll att hon kommer av sig helt ...

Så ingen ljudisolerad dörr för hennes skull..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.