Har åkt på att renovera hela badrummet pga klåpare som gjort det tidigare.

I hörnet av rummet har det varit en sned vinkel. När jag river den idag hittar jag ett avloppsrör som går ner i källaren till avloppet och upp på vinden. Jag har snedtak på vinden i mitten är det max 1 m, och där röret går upp, max 20cm.

Så det är inget rör som gått till något gammalt badrum eller nåt.

Jag vågar tyvärr inte krypa in på vinden och se var det tar vägen - men gissar att det bara slutar där uppe. Är det någon avluftning eller vad kan det vara?
 
  • Person i skyddshandskar river en vägg i badrum och avtäcker ett avloppsrör, med exponerad isolering och konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla om det kommer ut på yttertaket. Troligen är det en luftning till avloppet.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Det går inte ut på taket...
Kan det vara innan de tilläggsisolerade, så det helt enkelt avluftas på vinden nu!?

Kan man ta bort det?
 
Till 99,9% avluftning. Har man bytt tak och glömt dra ut en ny avluftning kanske?
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Till 99,9% avluftning. Har man bytt tak och glömt dra ut en ny avluftning kanske?
Min gissning också. Så då luftas det på vinden. Inte så smart att lufta varmt duschvatten där antar jag?

Kan man ta bort det?
Kan man lufta på nåt annat sätt?
 
Det bästa är om du kan leda ut det.
 
Immobil Immobil skrev:
Det bästa är om du kan leda ut det.
Kan jag leda ut det var som helst?
Behöver väl inte gå ut genom hela rummet och taket?

Luktar det illa om det?
 
rockin_john rockin_john skrev:
Kan jag leda ut det var som helst?
Behöver väl inte gå ut genom hela rummet och taket?

Luktar det illa om det?
Klättra upp på vinden och håll näsan över mynningen, är det kopplat så luktar det klassiskt avlopp. Dock har jag märkt att det i gjutjärnsavlopp inte luktar riktigt lika illa som i moderna av plast.
 
I källaren ser det ut som det är inkopplat. Men kan jag dra ut det genom ett hål i källaren istället?

Lite dålig bild, men det vita röret fortsätter rakt upp.
 
  • Vit rörinstallation i källare med isolering och kablar som löper intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
rockin_john rockin_john skrev:
I källaren ser det ut som det är inkopplat. Men kan jag dra ut det genom ett hål i källaren istället?

Lite dålig bild, men det vita röret fortsätter rakt upp.
Det går, men det luktar som sagt avlopp från röret. Och med vinden kan det eventuellt sprida sig. Det bästa är att ha det genom taket, det är så man gör av den anledningen att det luktar.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det går, men det luktar som sagt avlopp från röret. Och med vinden kan det eventuellt sprida sig. Det bästa är att ha det genom taket, det är så man gör av den anledningen att det luktar.
Fan då.
Då har alltså tidigare klåparen bara låtit det ventilera ut på vinden. Va trött jag blir.....

Hur kan jag lösa detta?
Dra det vid sidan av huset och upp?

Vill ju inte ha det i hörnet i duschen... Eller är det ett måste?
 
rockin_john rockin_john skrev:
Fan då.
Då har alltså tidigare klåparen bara låtit det ventilera ut på vinden. Va trött jag blir.....

Hur kan jag lösa detta?
Dra det vid sidan av huset och upp?

Vill ju inte ha det i hörnet i duschen... Eller är det ett måste?
Finns inga måsten, men blir det snyggt att ta upp hål i väggen och sticka ut ett rör? Om den sneda vinkeln i hörnet är problemet så kan du ju bygga en 90-gradig ”låda” runt istället. Det är väl det mest normala.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Det kan sitta en vakumventil i änden av röret, då kan luft sugas in i avloppet men inget släpps ut.
Jag har en sådan lösning, avluftningsröret slutar i ett utrymme liknande det du har bakom snedväggen i badrummet.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Tack alla!!
Uppskattar er input!!

Kommer en rörläggare imorrn, får se vad han kan tipsa om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.