Ska återmontera hängränna och förordades lutning på 3-5 mm/meter för rännan längs med takfoten.

Taket är 6 meter brett, men märkte när jag mätte höjden på första och sista kroken att det snarare blir en lutning på 8,5 mm/meter, i princip det dubbla.

Vet inte om det är något gammalt mått, eller om förre ägaren bara chansade när han satte upp den. I så fall lär jag höja sista kroken en aning innan resten skruvas tillbaka.

Är takfotsmonterade krokar, inga som ska bockas eller kan regleras i efterhand.
 
8.5mm/m låter väldigt brant. T.ex. Plannja specificerar från 2.5 till 7mm/m (https://www.plannja.se/docs/default...attning-2020-1.pdf?sfvrsn=5637284303606100000 sida 16). Fast å andra sidan så gör det väl ingen större skada att det är så brant fall, bättre det än att det är för flackt? Förvisso kanske det ser konstigt ut, så det kanske är anledning att fixa det.

Finns ju många olika typer av rännkrokar som monteras olika. Så det är svårt att svara på om de går att fixa i just ditt fall. Förmodligen kommer du får problemet att krokarna kommer hamna längre ut från takfoten när du höjer dem. Dessutom kommer du ju behöva höja samtliga krokar proportionerligt så att du får jämt fall över hela takfoten. Höjer du endast den sista så kommer ju rännan få sin lägsta punkt vid den näst sista kroken.
 
Kolla om takfoten är i våg. Kanske har dom sänkt kroken lite extra för att kompensera motfall.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Kolla om takfoten är i våg. Kanske har dom sänkt kroken lite extra för att kompensera motfall.
I våg? Jag har hört ordet flera gånger men förstår inte riktigt vad det innebär om jag ska va ärlig.

Takfotsbrädan som krokarna sitter på är fastspikad på stolpar som går trakt ner i marken.

Sen tror jag att brädan i längdled, alltså i det led där rännan hänger, är rak, men kan ju alltid dubbelkolla med ett vattpass.
 
A
Ligger "bubblan" på vattenpasset exakt mellan strecken,då är det i våg dvs helt vågrätt,man säger också i lod dvs helt lodrätt;)
 
Mikael_L
K kattparet skrev:
eller om förre ägaren bara chansade när han satte upp den. I så fall lär jag höja sista kroken en aning innan resten skruvas tillbaka
Av vilken anledning? Tycker du det är fult eller något sånt?
Det är ingen nackdel för funktionen att det är lite mer fall.
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
K kattparet skrev:
Sen tror jag att brädan i längdled, alltså i det led där rännan hänger, är rak, men kan ju alltid dubbelkolla med ett vattpass.
Ja, det gör ju ganska stor skillnad om brädan också lutar 2-3 mm/m åt ena eller andra hållet.
Rent tekniskt ska man inte mäta fallet på rännan utifrån takfotsbrädan, utan med hjälp av laser, vattenpass, eller liknande så att man får rätt lutning oavsett om taket är skevt.

Men i övrigt är det ingen nackdel med större fall än vad tillverkaren rekommenderar förutom rent estetiskt.
 
Handyman 1 skrev:
Ligger "bubblan" på vattenpasset exakt mellan strecken,då är det i våg dvs helt vågrätt,man säger också i lod dvs helt lodrätt;)
Haha, okej, lät lite för enkelt för att jag skulle tro att det inte var nån komplicerad term.

Nej Vattenpasset är så rakt och fint, så begriper inte de enorma lutningen ärligt talat.

Nu sitter ju bara första och sista kroken, resten åker upp när jag spänt upp en lina mellan
 
Plastmo rekommenderar 2mm/m, funkar för mej (6m tak)
 
useless useless skrev:
Ja, det gör ju ganska stor skillnad om brädan också lutar 2-3 mm/m åt ena eller andra hållet.
Rent tekniskt ska man inte mäta fallet på rännan utifrån takfotsbrädan, utan med hjälp av laser, vattenpass, eller liknande så att man får rätt lutning oavsett om taket är skevt.

Men i övrigt är det ingen nackdel med större fall än vad tillverkaren rekommenderar förutom rent estetiskt.
Tycker rännan var väldigt långt under taket egentligen, och tror inte takfotsplåten räckte hela vägen ner, så rent praktiskt borde den ju höjas en aning till tex 6-7 mm per meter eller det rekommenderade 3-5.
 
Jag gillar personligen när hängrännan har ett lite större fall. Orsaken till detta är att det alltid hamnar skräp i rännan och detta har en tendens att inte spolas med förrän det samlar sig i klumpar och då kan det fastna vid stupröret (om inte genomföringen där är exemplariskt genomförd, vilket den sällan är. Oavsett om jag gör det, eller om det är någon sk expert som gjort det.

Jag gillar när regnet rensar hängrännan helt enkelt...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag gillar personligen när hängrännan har ett lite större fall. Orsaken till detta är att det alltid hamnar skräp i rännan och detta har en tendens att inte spolas med förrän det samlar sig i klumpar och då kan det fastna vid stupröret (om inte genomföringen där är exemplariskt genomförd, vilket den sällan är. Oavsett om jag gör det, eller om det är någon sk expert som gjort det.

Jag gillar när regnet rensar hängrännan helt enkelt...
Så rent praktiskt sett borde ett större fall inte generera några problem mao? Det enda jag tänker är att forplåten inte kommer täcka helt.
 
K kattparet skrev:
Så rent praktiskt sett borde ett större fall inte generera några problem mao? Det enda jag tänker är att forplåten inte kommer täcka helt.
Det kan ju vara ett problem, i mitt fall så har jag fall åt bägge hållen och klarar mig då med standardmått på plåten. Risken är ju annars att det stänker en del in under plåten och det kan ju ge problem beroende på takets konstruktion. Har du stort överhäng så lär dock problemet vara försumbart.
 
Fotplåten måste väl inte sluta under kanten på rännan?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Som jag ser det kan det vara två problem med att ha kraftig lutning på rännan. Dels så vill man ha det så att rännans överkant är under takets siktlinje så att nedrasande snö och is inte skadar rännan samtidigt som att även vid kraftigt regn ska vattnet från taket rinna ned i rännan och inte skvätta utanför. Om det blir ett problem beror mycket på takets lutning, avståndet från takpannor/plåt till rännan och rännans längd, på 6 meter blir skillnaden inte så stor, men bör kollas tycker jag.

Dels är det ett problem med flytande skräp som kan fastna i rännan om vattnet rinner fortare än skräpet hinner följa med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.