Hej forumet, jag är i farten att börja spackla nya gipsskivor i ett sovrum och kände att de på Colorama inte var så super bra hjälp så får ställa mina frågor här..

Har köpt pappremsa istället för glasfiber, mina väggar är råspontsväggar rakt igenom så antar att detta är de bästa?

På de ställen där 2 skurna kanter möter varandra och även där en hel skiva möter en skuren kant skall dessa ha remsa i sig också? Isånafall hur gör man på bästa sätt så man inte bygger kullar

Fick detta spackel, antar att det är bra? Har läst om special för just pappremsor o dylikt
https://www.alcro.se/Inomhus/Arbetsomraden/Spackel/Spackel/Handspackel/

Tusen tack för all hjälp jag kan få, och snälla inga spydiga kommentarer.
 
S Stabbsson skrev:
Hej forumet, jag är i farten att börja spackla nya gipsskivor i ett sovrum och kände att de på Colorama inte var så super bra hjälp så får ställa mina frågor här..

Har köpt pappremsa istället för glasfiber, mina väggar är råspontsväggar rakt igenom så antar att detta är de bästa?

På de ställen där 2 skurna kanter möter varandra och även där en hel skiva möter en skuren kant skall dessa ha remsa i sig också? Isånafall hur gör man på bästa sätt så man inte bygger kullar

Fick detta spackel, antar att det är bra? Har läst om special för just pappremsor o dylikt
[länk]

Tusen tack för all hjälp jag kan få, och snälla inga spydiga kommentarer.
Här är en bra film:

 
Hej
Det spacklet duger kanon, skivspackel som e till remsor är så jäkla blaskigt. Alla skarvar, även dom som är skurna för hand måste remsas.
Kullar kommer det bli oavsett, men du kan spackla bredare över dom remsorna för att kullarna inte ska synas så lätt.
Lite enkelt förklarat:)
 
I Interista88 skrev:
Hej
Det spacklet duger kanon, skivspackel som e till remsor är så jäkla blaskigt. Alla skarvar, även dom som är skurna för hand måste remsas.
Kullar kommer det bli oavsett, men du kan spackla bredare över dom remsorna för att kullarna inte ska synas så lätt.
Lite enkelt förklarat:)
Hade tänkt sätta upp Jotun slät vägg eller sån microlit väv så antar att den kan ev trolla bort lite vid just de skurna delarna
 
Skurna skarvar skall grundas därefter fyllas med spackel limma remsan o spackla på när det är torrt smidigast att spraya med fläckförseglare som grund torkar direkt
 
N
Om du tänkte limma pappremsorna så rekommenderar jag våtrumslim.
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Skurna skarvar skall grundas därefter fyllas med spackel limma remsan o spackla på när det är torrt smidigast att spraya med fläckförseglare som grund torkar direkt
Nej nej vad överarbetat , behöver inte grund med nånting och inte limma. Men är man inte så hemma på det så underlättar det säkert
 
S Stabbsson skrev:
Hade tänkt sätta upp Jotun slät vägg eller sån microlit väv så antar att den kan ev trolla bort lite vid just de skurna delarna
Hej
Microliten döljer ingenting, minsta gruskorn bakom microliten syns (i fel ljus) när man målar på den. :rofl:
 
Enligt branchens instruktioner skall man göra så grundningen gör att papperet inte sväller li skarven o limningen gör att man inte får en bulle av spacklet går naturligtvis att bara spackla fast remsan men blir inte lika snyggt
 
Jobbar med det, blir ingen skillnad för fem öre. Bara fler moment att grunda o limma. Tyvärr
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Har också jobbat yrkesmässigt det är skillnad för man behöver inte lägga på så mycket spackel men ibland är man lat o spacklar bara på väggar har man väl bara skurna skarvar över fönster o dörrar
 
I Interista88 skrev:
Hej
Microliten döljer ingenting, minsta gruskorn bakom microliten syns (i fel ljus) när man målar på den. :rofl:
Även den tjocka modellen? den som också kallas "renoveringstapet"
 
Det är inte samma sak, kan inte svara om renoveringstapeten. Är bara privatpersoner som använder den:D Varje målare jag känner är allergisk mot den:crysmile:
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
Instruktionsbild som visar olika steg i spackling av fogar på gipsskivor, inklusive applicering av spackel och pappersremsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Har också jobbat yrkesmässigt det är skillnad för man behöver inte lägga på så mycket spackel men ibland är man lat o spacklar bara på väggar har
Inte en målare gör ju så, blir ju en extra dag med dom behandlingarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.