Hej,
Jag är inne på att byta plats på kök för att skapa en större social yta. Samt att få bort sovrummet från motorvägen. Jag vill alltså kombinera kök med vardagsrum. Jag bor på bottenvåning (om det påverkar) och tänker att jag ska dra vatten och avlopp via badrummet. Är detta möjligt? Är rookie på ämnet, så är tacksam för alla svar :)
 
  • Planritning av en lägenhet med kök, badrum, hall, vardagsrum och sovrum, indikerar möjlig ombyggnad för öppnare yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en lägenhetsplan med sovrum, badrum, hall, kök och vardagsrum för ombyggnadsdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Om du bor i bostadsrätt måste du ha styrelsens godkännande. Och det kan bli svårt i detta fall då du ändrar så mycket.
 
Väggen du tänker ta bort är kanske bärande. Det bör du undersöka först.

Sedan finns ju diskussionen om ifall det är bra eller dåligt att kombinera kök och vardagsrum.
P philips1993 skrev:
Hej,
Jag är inne på att byta plats på kök för att skapa en större social yta. Samt att få bort sovrummet från motorvägen. Jag vill alltså kombinera kök med vardagsrum. Jag bor på bottenvåning (om det påverkar) och tänker att jag ska dra vatten och avlopp via badrummet. Är detta möjligt? Är rookie på ämnet, så är tacksam för alla svar :)
Väggen du tänker ta bort är kanske bärande. Det bör du undersöka först.

Sedan finns ju diskussionen om ifall det är bra eller dåligt att kombinera kök och vardagsrum.
 
Jag har inte fått besked från styrelse ännu, dock är väggen inte bärande!
 
Nuvarande sovrum är avlångt vilket gör det opassande som sovrum, medan kökets rum är kvadratiskt, så jag får ut mer yta av att flytta köket.
 
Narren666
Det mesta går att lösa.

Fläkten borde man kunna använda kolfilter för att slippa dra kanal från köket.

Vattnet går att lägga i på väggen i skena.
Alternativt spåra i golvet för rör i rör.

El till diverse vitvaror går alltid att trolla fram.

Avloppet däremot, det blir klurigt.
Det måste ju anslutas, det som ligger närmast är ju WC, då måste man bila upp golvet där för att kunna gå på lämpligt ställe.
Det gäller även att det ligger så pass djupt att det blir fall ifrån vasken.

Jag fattar det som om att det är BRF lägenheter, finns det källare?
Har du tur kan du nyttja källaren att dra avloppet i.

Hur som helst så är detta ett ingrepp
som innefattar totalrenovering av både WC och kök, samt v-rum.

Så ja det går, men kostar en slant, samt tar mycket tid .
 
BirgitS
Ventilationen måste ses över och där bör föreningen ha mycket åsikter om hur det ska lösas. Sovrum ska ha friskluftsintag och kök frånluft. Ofta brukar det sluta med att man måste dra en imkanal från det nya köket till anslutningen för imkanal i det gamla köket och på motsvarande sätt se till att det kommer in friskluft i nya sovrummet.
 
Tack för alla svar! blivit godkänt Av styrelse och ventilationen ska inte vara något problem.

Vad tror ni däremot att det skulle kunna landa på (enbart själva dragningen av el/vatten/avlopp)?

Att tillägga är att det är bottenvåning och möjlighet att dra från källaren är fullt möjligt och godkänt av styrelse.

Stort tack allesammans :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.