Vi ska bygga nytt hus och vill på det ha ett runt burspråk.

Huset följer detaljplanen vad gäller mått, ytor, avstånd till grannar etc etc. Det finns inget specificerat i detaljplanen vad gäller husets utseende i övrigt. Huset vi vill bygga har ett runt burspråk på framsidan vilket handläggaren på kommunen inte tycker om. Han hänvisar till att man inte har sådana burspråk på husen i närheten och det passar inte in. Till saken hör att alla husen i området ser olika ut. Dom är stora och små, och dom är i puts, trä, tegel och timmer. Inte 2 hus ser likadana ut.

Hur mycket kan/får kommunen neka bygglov med hänvisning till att de "inte gillar runda burspråk"?
 
Egentligen kanske jag inte borde skriva något eftersom jag inte vet säkert, men jag vill minnas att jag någonstans läst att så långe som detaljplanen följs är kommunen skyldig att ge bygglov. Om inte bygglov ges kan du överklaga, men det kan då dra ut låååångt på tiden.
 
Tack för tipsen!

Har försökt att tolka PBL där det i princip står att kommunen ska bevilja bygglov i detaljplanerat område om planen följs. Dock ska följande krav uppfyllas:

PBL Kap 3
1 § Byggnader skall placeras och utformas på ett sätt som är
lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till
natur- och kulturvärdena på platsen. Byggnader skall ha en
yttre form och färg som är estetiskt tilltalande, lämplig för
byggnaderna som sådana och som ger en god helhetsverkan.
Lag (1998:805).

Vad som menas med detta är vad jag har förstått en tolkningsfråga. Kan man t.ex. hävda att ett runt burspråk inte är lämpligt för landskapsbilden?

Inger.P.: Har tyvärr ingen ritning att lägga ut på burspråket för tillfället, men ska försöka ordna det. Har du någon egen erfarenhet av hur lång tid en överklagan till Länsstyrelsen tar?
 
Bygglov av den magnituden som här avses, brukar i de flesta kommuner delegeras till tjänstemän, och nämnden behandlar ärendena ganska flyktigt i klump.
Prata med stadsarkitekten, får du med dej honom, blir det lättare.

Du kan oxå ta kontakt med en eller flera politker i nämnden som aktualiserar ärendet vid nämndens sammanträde, så det kan diskuteras och inte bara klubbas i klump.
Det kan vara hundratals ärenden som klubbas på två minuter, eftersom de delegerats.

Sitter själv i en byggnadsnämnd, och vet hur procedurer kan hanteras i olika fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.