Håller helt med. Det är ju totalt idiotiskt att snåla in på en sån sak som OSB kontra plyfa. Det är ju verkligen en droppe i havet när man räknar slutsumman för ett badrum.
Hur en firma ens föreslår OSB nu borde ju dessutom vara en varningsklocka.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
J J-O skrev:
Håller helt med. Det är ju totalt idiotiskt att snåla in på en sån sak som OSB kontra plyfa. Det är ju verkligen en droppe i havet när man räknar slutsumman för ett badrum.
Hur en firma ens föreslår OSB nu borde ju dessutom vara en varningsklocka.
Tyvärr känner jag till flera firmor som anser sig vara seriösa men ändå använder de endast lättskivor typ wediboard eller i bästa fall osb bakom gips. :surprised::cry:
 
Bra info. Jag har exakt noll koll på hur en sån här renovering går till.

Firman är en hyfsat stor aktör i området.
 
Fairlane
Jag reagerade lite på raden om eventuell underentrepenör där de vill ha UEs pris plus 12%. Jag tycker man borde veta om man behöver en UE eller inte på ett sånt här jobb. Kanske är det ifall man får många uppdrag samtidigt. Det kanske är en helt normal och ok skrivning, men jag skulle iallafall fråga. Man vet timpriset ifall deras anställda gör jobbet, men har ingen aning om vad det blir om de anlitar en underentrepenör.
Är det en "fulfirma" så har chefens bror ett eget företag som de anlitar eftersom de själva har för mycket (då de är UE åt brorsan). UE vill ha dubbla timpengen...
Obs jag tror inte att det är så eller att upplägget är vanligt, men skrivningen öppnar för sånt så jag skulle iallafall fråga.
Sen får jag också dåliga vibbar av grossistpris minus 15%. Du skulle själv köpa grejer via Ahlsell så då kan du ju jämföra vad du får betala och vad du fått betala in de köpt.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ditt hittepå att det funkar bra är ok om det inte är ett våtutrymme och där man bara vill förstärka väggen för att kunna sätta kakel. (t.ex en gästtoalett eller liknande)

Då pratar man om böjstyvhet och att man ska uppnå samma böjstyvhet som dubbelgips på cc600 ger och då fungerar det likvärdigt samtidigt som man får något att skruva upp saker i överallt.

Sen hade ju inte jag snålat där heller då jag anser att det är småsummor i skillnad mellan osb och 15mm plyfa speciellt eftersom arbetet är detsamma.
spänn av, OSB funkar fint. Använd plywood om det känns bra.
Har själv satt OSB i badrum och skruvat upp tyngre badrumsmöbler och inte fan har de lossnat från väggen på 10 år...
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas.M
  • Laddar…
Det handlar väl inte om vad som funkar för dig? Jobbar man yrkesmässigt med våtrumsinstallationer så ska man följa de branschregler som finns.
 
  • Gilla
LaCa67 och 7 till
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
spänn av, OSB funkar fint. Använd plywood om det känns bra.
Har själv satt OSB i badrum och skruvat upp tyngre badrumsmöbler och inte fan har de lossnat från väggen på 10 år...
Precis som föregående skribent så struntar jag väl fullständigt i vad som fungerar eller inte för är man seriös så följer man branschregler som finns av en enkel anledning.

Dessutom är det bara dumsnålt att föredra osb före plyfa när man pratar om en försumbar merkostnad på 1000-2000kr i ett helt badrum.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
LaCa67 och 7 till
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
jag berättar vad som funkar, OSB funkar.
Frågan var ju huruvida en firma kan/bör/ska offerera OSB istället för Plywood, inte vad som fungerar i praktiken.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Jag har ingen kunskap om badrum men när jag läser svaren i tråden här så får jag uppfattningen om att användandet av OSB här inte uppfyller branschreglerna enligt Säker Vatten.

I så fall tycker jag att dessa rader i offerten är anmärkningsvärda i offerten:
- Avvikelse Säker vatten: "Värmerör kommer upp genom golvet i Våtzon 1."
- För-kontroll samt egenkontroll enligt GVK.

Borde inte valet av OSB finnas med som en avvikelse i offerten då?

Sen vet jag inte om jag bara är petig i de inlägg som gjorts kring plywood och OSB.
I alla 'bevis' står endast plywood som ett exempel, det behöver väl inte betyda att det måste vara 15 mm plywood?
Läser man 3.4.4 Byggtekniska förutsättningar ovan så står det: "Vid montering på vägg med skivor på reglar ska väggkonstruktionen vara provad och godkänd för detta."
Det finns en provningsrapport från SP på sakervatten.se på just 15 mm konstruktionsplywood och det får godkänt. Den tas då upp som deras förslag på våtrumsvägg som uppfyller kraven.

Det utesluter ju däremot inte att OSB uppfyller kraven enligt branschreglerna? Borde däremot finnas ett prov där väggkonstruktion med OSB testats och i så fall godkänts, någon som vet av något sånt test eller rent av ett test där det blir underkänt?

Offerten verkar även gälla plastmatta och då känns det som att belastningen borde vara lägre på väggen än vid kakel.
Så egentligen räcker det med ett test där OSB används i samband med plastmatta och får godkänt.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
R Rubb skrev:
Sen vet jag inte om jag bara är petig i de inlägg som gjorts kring plywood och OSB.
I alla 'bevis' står endast plywood som ett exempel, det behöver väl inte betyda att det måste vara 15 mm plywood?
Problemet med denna typ av branschregler, eller för den delen Boverkets bör-krav, är just att det förmodligen finns en massa minst lika bra och fungerande sätt att lösa det på, men om man gör på något annat sätt än det föreslagna så har man hela bevisbördan för att det är en fungerande lösning. Därför är det bäst för alla parter om man håller sig till standardlösningarna.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
R Rubb skrev:
Jag har ingen kunskap om badrum men när jag läser svaren i tråden här så får jag uppfattningen om att användandet av OSB här inte uppfyller branschreglerna enligt Säker Vatten.

I så fall tycker jag att dessa rader i offerten är anmärkningsvärda i offerten:
- Avvikelse Säker vatten: "Värmerör kommer upp genom golvet i Våtzon 1."
- För-kontroll samt egenkontroll enligt GVK.

Borde inte valet av OSB finnas med som en avvikelse i offerten då?

Sen vet jag inte om jag bara är petig i de inlägg som gjorts kring plywood och OSB.
I alla 'bevis' står endast plywood som ett exempel, det behöver väl inte betyda att det måste vara 15 mm plywood?
Läser man 3.4.4 Byggtekniska förutsättningar ovan så står det: "Vid montering på vägg med skivor på reglar ska väggkonstruktionen vara provad och godkänd för detta."
Det finns en provningsrapport från SP på sakervatten.se på just 15 mm konstruktionsplywood och det får godkänt. Den tas då upp som deras förslag på våtrumsvägg som uppfyller kraven.

Det utesluter ju däremot inte att OSB uppfyller kraven enligt branschreglerna? Borde däremot finnas ett prov där väggkonstruktion med OSB testats och i så fall godkänts, någon som vet av något sånt test eller rent av ett test där det blir underkänt?

Offerten verkar även gälla plastmatta och då känns det som att belastningen borde vara lägre på väggen än vid kakel.
Så egentligen räcker det med ett test där OSB används i samband med plastmatta och får godkänt.
Problemet är att det enda som är testat och godkänt är just 15mm plyfa...

Osb eller plyfa handlar inte om böjstyvheten för att sätta kakel utan för infästningarnas skull och således borde man följa samma anvisningar även om man bara ska ha plastmatta om man nu ska följa reglerna.

Finns som sagt inga tester med osb gjorda.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet är att det enda som är testat och godkänt är just 15mm plyfa...

Osb eller plyfa handlar inte om böjstyvheten för att sätta kakel utan för infästningarnas skull och således borde man följa samma anvisningar även om man bara ska ha plastmatta om man nu ska följa reglerna.

Finns som sagt inga tester med osb gjorda.
Är det det enda som är testat och godkänt då är det ju det man ska använda så som jag tolkar säker vatten.
För där står det rätt tydligt väggkonstruktionen ska vara provad och godkänd.
Tolkar även offerten som att det verkar som att de ger ett våtrumsintyg att säker vatten är uppfyllt?
I så fall tycker jag att det är anmärkningsvärt att de skriver ut dessa intyg men inte följer branschreglerna?

Gällande kakel kontra plastmatta så skriver GVK gällande förstärkt skivvägg:
"Det är viktigt att underlaget är tillräckligt stabilt för att montera kakel, sjösten och liknande på vägg. Vid enbart plastmatta på vägg, är det inte lika känsligt."
https://www.gvk.se/branschregler/vagg/forstarka-skivvagg/
 
Vi har renoverat 3 badrum i närtid och hade aldrig accepterat denna offert. Med tanke på ÄTA priset så är deras kalkyl byggd på denna prisnivå och den är hög.

Dessutom ska man betala för hyra av maskiner mm. Är detta en liten skutt. Mycket på löpande avråder bestämt.

Min erfarenhet säger att 6 kvm borde kosta ca ca 120.000 inkl allt exklusive det du ska köpa själv.
 
  • Gilla
Thomas.M
  • Laddar…
S saltet skrev:
Vi har renoverat 3 badrum i närtid och hade aldrig accepterat denna offert. Med tanke på ÄTA priset så är deras kalkyl byggd på denna prisnivå och den är hög.

Dessutom ska man betala för hyra av maskiner mm. Är detta en liten skutt. Mycket på löpande avråder bestämt.

Min erfarenhet säger att 6 kvm borde kosta ca ca 120.000 inkl allt exklusive det du ska köpa själv.
Denna är ju på 89t. Hur mycket bör rivning och uppsättning av väggar kosta kosta?

Och brukar en offert på badrum ha ett fast pris. Alltså inga löpande kostnader?
 
Med tanke på hur offerten ser ut så saknas mycket.
I princip bara oförutsett på löpande ska man ha. Att hyra av maskiner ska kunna debiteras extra har jag aldrig sett från någon seriös.

För att göra våra tre badrum har vi haft minst nio offerter att granska.

Jag har haft tre olika firmor som gjort arbetet åt mig och vi har gått igenom jobbet noga på plats för att det löpande ska kunna minimeras.

T ex spec på vilken våtrumsmembran som används bör du fråga efter och jämföra med Länsförsäkringars test av vilka som är bäst.

tala om exakt hur många eluttag du vill ha och var de ska sitta. El till spegel och kommod ?

hur är det med belysning i taket. Spottar - hur många ? Vem ska köpa dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.