Hej

Måste först säga vilket bra forum det här är. massor med bra tips !

Vi är nyligen husägare (byggt 43) och tänkte dränera och isolera innan renovering av ett badrum. Grävde ett provhål och upptäckte att grundmuren verkar vara byggd i natursten med en "klack" som ligger ovanpå förmodligen för att leda vatten ut ifrån grundmuren. Min fråga är hur man dränerar samt isolerar en mur i natursten? Eftersom väggen inte är slät blir det svårt med isodrän skivor :). Har någon varit med om liknande ?
Bilder:
http://erikberglund.fastmail.fm/IMG_0341.JPG

Klacken verkar gå runt hela baksidan på huset:
http://erikberglund.fastmail.fm/IMG_0338.JPG

Vid närmare undersökning ser man en del sten bakom putsen i källaren:
http://erikberglund.fastmail.fm/IMG_0347.JPG

MVH
Erik
 
Hej!

Jag har hört att när man har en ojämn vägg så har man ställt dit skivorna mot "topparna" på väggen och sen fyllt omväxlande med singel eller lös leca på insidan och återfyllnadsmassor på utsidan. Lyssna med tillverkarna, dom borde veta!


 
Tack

Skall kolla med ISODRÄN och be om råd.

När jag läser en del trådar här om dränering blir jag tveksam om jag skall dränera överhuvudtaget... Huset ligger högst upp på en kulle med ytterst lite sluttning mot sutterängsidan, men med tanke på att vi skall bygga badrum i källaren så vill jag ju vara säker på att det är torrt, eller ?
Har i dagsläget egentligen inga problem med fukt i källaren, man kan ibland antyda lite fukt som kommer upp genom bottenplattan och att lite färg här och där flagnat längst nere vid golvet, annars torrt och luktfritt.

Om man kaklar, "klinklar" med golvvärme etc i en källare ska man ändå inte då se till att väggar/golv kan andas både innåt och utåt d v s ta bort all gammal färg, inte använda täta skikt typ fuktspärrar och liknande.
Jag kanske skall rikta in jobbet på att "isodräna" under golvet i badrummet istället för att undvika värmeförluster vid en ev golvvärmeslinga
Kommentarer på detta ? :-/
 
Berka skrev:
Har i dagsläget egentligen inga problem med fukt i källaren, man kan ibland antyda lite fukt som kommer upp genom bottenplattan och att lite färg här och där flagnat längst nere vid golvet, annars torrt och luktfritt.
Fukt som kommer underifrån är markfukt och det kan du inte dränera dej ifrån från utsidan så du kan bespara dej detta jobb ;). Isodrän är säkert av annan osikt och kommer att råda dej att göra det för säkerhets skull ::). Enda sättet att slippa problem med markfukt är faktiskt just det du tänker göra: låta dom något fuktiga ytor andas ut. Klinker och kakel går bra för dom andas genom fogarna :). Ska det målas i källaren så är silikatfärgen lämpligast. Man brukar fuktspärra i duschutrymmen i källaren men annars ingen fuktspärr på golv och vägg. Med hjälp av värme och god ventilation brukar man inte märka några besvär av marfukten.
Hur man lägger golvvärmen i källaren vet jag inte och tycker att en överdimmensionerad jättehanddukstork ( som ersätter en radiator)+ tjocka lyxiga badrumsmattor eller teakträtrall kan ge samma lyxkänsla som uppvärmt golv;D. Beundrar dom som gräver upp sina källare med ryggont och mycket pengar som insats för att stå på varmt golv i 15 min/dag men själv skulle jag aldrig komma på ideen om det inte gällde ett nybygge ;).
Lycka till med renoveringen!
gaia
 
Hej

Tack för tipsen. Vi kör nog på denna linjen. Dräneringen/isoleringen känns mer och mer onödig i vårat fall efter att pratat med grannar, vänner och läst här på forumet. Planerar att snart byta till luft/vatten panna eller liknande. Väntar med hela projektet tills dess och drar nog då in vattenburen golvvärme i badrum, hall samt ett sovrum. isolerar något (5 cm) på befintlig platta, gjuter in slingor, spacklar sen klinker. Tycker också det verkar överambitiöst att bila upp hela plattan för en bättre isolering.
/Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.