Hej!

Oavsett var jag än läser så funkar akrylat över olja men inte tvärtom. Men alla grundfärger består ju i form av någon oljebaserat oavsett om det är vattenburen linolja eller alkyd.

Som bekant behöver man ofta skrapa en träfasad som tidigare är målad med akrylat och behöver bättra grundfärgen innan man täcker med täckfärg. Hört med lokala målarbutiken och fick detta svar av en ung tämligen oerfaren

säljare: Jaa det är ju inte bra.
jag: men om jag måste skrapa trärent på vissa ställen, hur blir det då? Omöjligt att inte råka grunda på gammal täckfärg.
säljare: jorå det ska gå bra för det är ju systemmålning.

Är det någon kunnig här som kan reda ut dilemmat?
 
Claes Sörmland
B bud skrev:
Hej!

Oavsett var jag än läser så funkar akrylat över olja men inte tvärtom. Men alla grundfärger består ju i form av någon oljebaserat oavsett om det är vattenburen linolja eller alkyd.

Som bekant behöver man ofta skrapa en träfasad som tidigare är målad med akrylat och behöver bättra grundfärgen innan man täcker med täckfärg. Hört med lokala målarbutiken och fick detta svar av en ung tämligen oerfaren

säljare: Jaa det är ju inte bra.
jag: men om jag måste skrapa trärent på vissa ställen, hur blir det då? Omöjligt att inte råka grunda på gammal täckfärg.
säljare: jorå det ska gå bra för det är ju systemmålning.

Är det någon kunnig här som kan reda ut dilemmat?
Har du mestadels rent trä med små fläckar med akrylat så drar du grundfärgen rakt över dessa. Har du mestadels akrylat med rent trä här och där så grundar du träet och skiter i akrylatytorna.
 
tack för svar men vad kan hända egentligen? Nu drog jag över ytor som inte var trärena men i dåligt skick dock.
 
Claes Sörmland
Det är väl bara en fråga om vad som fäster på vad. Alkyd fäster inte bra på en härdad akrylatfilm.
 
Ok inte värre än så. Tar den risken. Tack för svar
 
Hade samma frågeställning och både Beckers kundtjänst och färgaffären sa att det var ok att måla den oljebaserade grundfärgen över akrylat. Som jag förstår det har det inte med fästförmåga utan elasticitet att göra. Akrylat är mer elastisk vilket får oljefärgen att spricka om den är ytterst. Det ska inte vara några problem att måla stora ytor oljebaserad grundfärg över akrylatfärg.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
@hammeron Ja, det vore ju märkligt annars. Akrylaten drar med sig allt ner till fibrerna och man ska ju inte behöva ha kirurgisk precision eller byta panel bara för den saken.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.