Jag har stor altan med tak över viss del. Nackdelen är att när det regnar/snöar och blåser blir det blött även i den del som är under tak. Vill inte i dagsläget bygga in den delen permanent för skönt på sommaren ha det öppet. Kanske i framtiden glasa in hela.
Jag vill ha förslag hur jag kan göra! Det är som ett fönster och en dörr. Se bilder. Det ska helst inte kosta mycket pengar och lätt gå att ta ner igen.
 
  • Utsikt från täckt altan med möbler och ljusslinga, öppen mot en oskyddad del med trädgårdsmöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av altan med öppna valvbågade passager i en vitputsad vägg, takdel syns ej, med hjärtformat hängande objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske snickra ihop någon form av fönsterlucka? Dock kanske en hel lucka för fönstret och en för dörren.
Blå fönsterluckor öppna på var sida om ett runt bågformat fönster på en ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det låter som en bra idé. Ska se om det finns fönsterluckor till salu som kan passa iaf fönstret.
 
Tar gärna emot fler förslag.
 
N
Skära xps cellplast skivor, som passar in, inte snyggt. men ger det du är ute efter.
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Har du tur kan du hitta ett stallfönster till fönstergluggen.
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Skära xps cellplast skivor, som passar in, inte snyggt. men ger det du är ute efter.
bra idé men det tar bort ljuset. Får tänka på saken.
 
På bilden hänger ett blått draperi, är det öppet ut där? Ska i så fall den sidan också täckas?
 
M MetteKson skrev:
På bilden hänger ett blått draperi, är det öppet ut där? Ska i så fall den sidan också täckas?
nej i dagsläget ska jag inte täcka där. Kanske i framtiden glasa in med skjutväggar.
 
Markis som går att fälla ned/ta upp?

Eller, bygg ett litet tak, typ enkelt entretak.

Skulle ta bort merparten av regnet utan att ta bort öppningen.
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
N
Transparant plast och gul betong tejp =) Tveksamt hur länge det håller men blir billigt och bara tejpa om när det är torrt.
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Transparant plast och gul betong tejp =) Tveksamt hur länge det håller men blir billigt och bara tejpa om när det är torrt.
Jag hade också nån idé med transparent plast, men mer som draperi som går att dra åt sidan. Kanske nån gardinstång kan fästas i taket, som ser ut att vara av trä. Sy in tyngder i nederkant så det inte fladdrar utan hänger skapligt stadigt.
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Fyra bilder på renoveringsprocessen av dörrar och fönster som målas och förbereds för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammaldags fönster med flera rutor ligger på ett bord redo för renovering med altan i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En altan med gråmålade väggar och tak, visar fönster och en gråmålad glasdörr, samt färgglada trädgårdslampor ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill uppdatera er i vilken lösning jag valde till slut. Efter mycket tänkande och efter läst era idéer började jag titta efter fönster för att sätta för mina öppningar. Jag letade på marketplace och blocket. Jag kom då på att fönster för lilla öppningen och någon form av dörr för den större skulle funka bäst. Jag hittade dörrar med fönster via marketplace till överkomliga priser och när jag hämtade dörrarna även 3 gamla fönster. Jag beslöt mig för att göra om 3 fönster till två högre som jag satte ihop och även bytte/satte in några nya rutor i. Den ena av dörrarna hade glasrutor så jag behövde bara köpa glasrutor till de två andra. Gick till glasmästare i närheten och fick bra pris på glas. Jag köpte på biltema även kätting och krokar för montering. Jag har hittills fått upp fönster och en av dörrarna samt målat de två sista dörrarna och ska sätta in glas snart. Det är lite pill men otroligt roligt att se att min idé faktiskt fungerar. Jag kommer även visa när det hela är klart. Jag upplever redan att det kommer in mindre regn och blåst på altan. Den dörr som sitter uppe har jag målat en gång grå och ska sedan målas svart. För att Jag sedan ska kunna slipa fram lite grå om jag vill så det blir lite patina och inte helt svart.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Projektet går framåt. En tredje dörr ska upp och sen mer målning och tvätta fönsterrutorna. Även om det tagit tid och energi är jag nöjd med hur det kommer bli. ❤️
 
  • Pågående renovering: stegpall, osatt dörr och målningsutrustning på en terrass med färgglada ljusslingor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två svarta dörrar inne i ett hem med färgglada lampor upphängda och blommor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
3 dörrar på plats. Bara målning och ett lager båtlack kvar. Koselig uteplass om natten med tre nylig installerte dører, sofagruppe, levende lys og dekorative lysslynger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysig veranda med tre nyinstallerade svarta dörrar, mysbelysning och en soffhörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.