Har ett nybyggt hus som förvisso inte är färdigt inne ännu på några månader, men där utsidan är klar och kan målas om man vill. Den har en s.k. transportgrund från fabrik och ska enligt uppgift kunna stå så över vintern. Men jag undrar om det är lämpligt att försöka sig på att måla lite nu redan i höst? Huset står ca. 40 meter från vattnet i Sörmland, om det nu har någon betydelse. Det jag är mest oroad över är fukten. Även om man säger att luftfuktigheten är lägre så här års så är det ändå väldigt mycket dagg på kvällar, nätter och morgnar. Allt är ju blött när man kliver upp på morgonen... Misstänker att just det sjönära läget bidrar lite till det också.
Är det bra att måla så här års? Det är ju inte många timmar per dag som det känns riktigt torrt. Hur påverkas torktiden av det svala och lite fuktiga vädret? Känner mig väldigt villrådig och brydd.... ska jag skjuta på det hela till våren, eller börja nu i mitten av september? Det kommer att ta sin tid då jag inte kan räkna med någon hjälp.
 
Kan tillägga att det är Jotun Optimal vi har tänkt använda oss av. Ja, vad säger ni som vet och har erfarenhet? Är det bäst att invänta våren, eller ska vi ge oss ut nu och hoppas på några regnfria dagar?
 
Är ju ett stort jobb att måla ett hus. Har du tid och lust så kan det väl inte vara fel att måla olika detaljer nu. Minns att vi bland annat målade takfoten och vindskivorna. Men då hade vi kanonväder under oktober månad. Soligt torrt och inte så kalla nätter. Kunde bara måla under helger så vi hann inte allt. Huset fick sen stå med omålad fasad och vi målade resten på sommaren. (fritidshus). Tar betydligt mer tid än man tror och jag var glad över det vi redan gjort.
 
Min uppfattning är att det är lugnt så länge man har lite förnuft och inte målar i ösregn.

Sedan beror det ju på vilken färgtyp man använder. Akrylat torkar ju väldigt fort men linoljefärg... not so much.

Kan man följa tillverkarens anvisningar beträffande t.ex. lägst temperatur vid målning samt undviker att måla morgon och kväll tror jag det är lungt.

Vi grundade hela våran fasad i oktober med runt 10 grader utomhus( fast under tak). Då var det helt obehandlat virke som vi grundoljade och sedan hade på grundfärg. Caparol Intact som vi använde kunde enligt texten på burken målas med ner till 8 grader.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.