Ställer en fråga jag kanske inte vill ha svaret på, men får väl vara beredd på det ändå

Har en sommarstuga som står på plint. Jag kände att den sjunkit i ett hörn och tänkte lyfta. Men då jag kollat och väggarna fortfarande är relativt raka så börjar jag tro att det är golvet som sjunkit. Det har varit lite gung i det på ett ställe så jag antar att det helt enkelt är fukt där som nu kanske börjar ge vika.

Då detta hus står i en sluttning på plint och man kommer in under huset, så funderar jag om man kan byta reglar underifrån utan att behöva öppna golvet uppifrån?

Lite bökigt troligtvis, men är verkligen inte sugen på att öppna uppifrån.

En följdfråga blir om någon vet om reparation kan gå på försäkringen?
 
Det beror sig helt på hur konstruktionen ser ut. Om det är blindbotten med ströbräda, samt sitter med balkskor så är det någorlunda görbart med en god dos av svordomar till förfogande. I så fall får man avlasta regeln. Kapa upp den i mindre bitar och ta ur. Sedan i med en ny regel. Sedan får du skråa in skruvarna i undergolvet/det massiva golvet. Är golvet plastat så får du laga plasten innan isoleringen skall i. Omvänd princip gäller.

Försäkringsfrågan bollar jag vidare till någon annan.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Om det är lätt att komma åt underifrån kan du ju börja med att lätta på trossbotten och se vad som felar.
 
Centano Centano skrev:
Om det är lätt att komma åt underifrån kan du ju börja med att lätta på trossbotten och se vad som felar.
Lätt och lätt är relativt Kräver nog en hel del handgrävning först, då den ”mjuka”delen ligger närmast mark och nästan på mark. Är troligen där som ev fukt vandrat upp i konstruktionen
 
Okay, jag tolkade det som att det var luftigt under hela stugan. Spontant låter det som att det kan bli enklare att jobba uppifrån. På den delen där det är "mjukt" kan du se någon synlig fuktpåverkan där? Missfärgningar på golvet eller liknande?
 
Centano Centano skrev:
Okay, jag tolkade det som att det var luftigt under hela stugan. Spontant låter det som att det kan bli enklare att jobba uppifrån. På den delen där det är "mjukt" kan du se någon synlig fuktpåverkan där? Missfärgningar på golvet eller liknande?
Nej kan ej se det, pga 2 saker. Det ligger en plastmatta på golvet när jag köpte stugan, sen har jag lagt klickgolv på den, så då lär jag ner under dessa för att se. Därav jag funderade om man kan byta underifrån för att slippa riva upp för mycket. Har nämligen en liten köksdel där med, så då kommer det bli åverkan på väggar med om jag river upp. Min tanke var att jag skulle bygga/byggt nytt, men har ej kommit så långt pga att det kommit en massa liv emellan. Däremot finns planerna kvar. Så jag är väldigt osugen på ett stort jobb på något som ev skall bort sen
 
Om det nu är så blött att golvet blivit mjukt är det stor risk att det är fuktigt ända upp mot plastmattan då den inte släpper igenom särskilt mycket fukt.

Som du säger så blir det troligtvis ett ganska omfattande jobb om du börjar riva i det så du får fundera på hur mycket tid du vill lägga ner nu och fundera på när du kan genomföra en större ombyggnad. Kommer du använda stugan ofta kan det vara värt att tidigarelägga planerna på ombyggnation istället för att lappa och laga skadan.
 
Centano Centano skrev:
Om det nu är så blött att golvet blivit mjukt är det stor risk att det är fuktigt ända upp mot plastmattan då den inte släpper igenom särskilt mycket fukt.

Som du säger så blir det troligtvis ett ganska omfattande jobb om du börjar riva i det så du får fundera på hur mycket tid du vill lägga ner nu och fundera på när du kan genomföra en större ombyggnad. Kommer du använda stugan ofta kan det vara värt att tidigarelägga planerna på ombyggnation istället för att lappa och laga skadan.
Det är just det. Vi bor där under hela sommarhalvåret. Dock uppdelat på flera små stugor så denna används mest till matlagning och äta vid. Så visst skulle man kunna finna annan lösning för det om man ej vill lägga tid/pengar på gammalt. Får fundera lite vilken väg att ta känns det som
 
Om det går att komma in i grunden är det väl bara att krypa in och titta.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Det är ganska ovanlig att enbart golvbjälkar släpper på det viset men om det sker blir det ju spalt imellan golv o golvlist.
 
S Spikrätaren skrev:
Det är ganska ovanlig att enbart golvbjälkar släpper på det viset men om det sker blir det ju spalt imellan golv o golvlist.
Ja det är det som gäckar mig, för det har det ej blivit. Golvlisten ligger jäms med golvet som när jag satte listerna. Så det tyder ju på att hela huset istället skulle ha sjunkit, men väggarna är ju i relativ lod fortfarande.
 
Vid närmare syning så ser jag att golvet sjunkit lite och har en spalt mellan list och golv. En tanke jag fick är om man då skulle kunna göra en ”fusklagning” till en början (eftersom tanken är att huset skall bort) och sätta tvärgående reglar UNDER huset fästa i syllen? På så sätt ”låsa” konstruktionen så det ej kan sjunka helt?

Jag ser ju inga fuktskador på undersidan som skulle göra sjunkningen, så den har ju ej sjunkit under och det ser ut att vara gedigna plank som botten på stugan, så tänkte att då hålls väl golvet uppe i alla fall. (Det troliga känns nu som att förra ägaren haft någon typ av vattenskada som åtgärdads och som fått legat och pyrt)
 
  • Undersidan av ett hus med synliga syllar och inga tecken på fuktskador, potentiell sjunkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det ha läckt vatten från köksdelen du nämnde?
 
Centano Centano skrev:
Kan det ha läckt vatten från köksdelen du nämnde?
Mycket möjligt sedan tidigare ägare. Men ej så länge jag haft det.

Jag har ju tidigare känt att det vart något med golvet vid den punkten, men har ej brytt mig nämnvärt, då ett nybygge funnit i planerna. Men nu har livet kommit i vägen lite som gör att jag inte ännu kommit/kommer komma igång med nybygge och därför hamnar lite i kläm nu med detta. (tänk att dåliga beslut alltid kommer tillbaka och biter en i ars**t =)

Så där denna stuga idag står, har jag tänkt ett framtida uterum som siitter ihop med nybygge, så jag vill ju heller ej bygga nytt där på platsen om så även en liten stuga. Har ett till ställe jag skulle kunna bygga på där jag även har vatten/avlopp draget, men där vill jag helst inte ha en stuga i framtiden. Så det gäller ju att hitta vad som är minst kapitalförstörande i detta läge.

Känns även som att öppna golvet vilket skulle innebära att jag måste räta/gjuta nya plintar till befintligt hus, även om det skulle kosta mindre, skulle ta lika långt tid med all bök (Plintar, byta golv, fixa inredningen igen) som att slå upp en ny stuga från början, och få räta vinklar osv att jobba med och få ett nytt fräscht hus. Där man skulle kunna bygga mycket i förväg sen bara resa. Men kanske ser förskönande på det hela för jag tycker det gamla känns som ett jobbigt projekt =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.