Har ett gammalt hus från -56. Är inne på att sätta in ett FTX system. Har passat på att dra lite kanaler på övre plan och entréplan upp till vinden så det är under kontroll. Dock skulle jag vilja ha ett par frånluftskanaler och tilluftskanaler till källaren. Tror ni det är möjligt att hacka sig in i murstocken på vinden och antingen dra någon form av rör ner i källaren eller använda de befintliga kanalerna?

Evak kanaler 5"x5"
Imkanaler 15x20
rökrör 15x15

Alla tips mottages gärna :)

Mvh Daniel
 
  • Tittar ner i en murstock med flera öppningar, en röd murkrön på kanten och en tumstock för mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara delvis svar på din fråga.

Har precis godkänt en offert på ett FTX-system till vårt hus. Ventteknikerna hade gärna använt befintliga kanaler i skorstenen ifall aggregatet hade placerats på vinden (som är vanligt). Jag ville ha vårt i en del av källaren som låg långt från murstocken, och då blir det mycket lättare att dra rören rakt upp genom bjälklaget och genom en garderob.

Så har du en eller par kanaler i murstocken verkar det gå fint att dra iaf tilluft och frånluft. Rökrör och imkanaler kan jag inte säga något om. Jag tror det är en dålig idé att använda kanalerna som de är, utan rör, p.g.a. skrovliga väggar som lättare samlar smuts.
 
Jag förstår att det kanske inte är optimalt för dig då du valde att placera den i källaren. Men som du säger så borde det ju vara möjligt... har ganska många kanaler där som blir oanvända nu och som har fungerat som frånluft tidigare. Går även till källare/gillestuga samt tvättstuga och torkrum... men frågan är också ifall det finns någon smidig kanal man kan få ner i den befintliga murstocken eller om det är att använda den befintliga bara ?

Två till frånluft och 1 till tilluft för gillestuga...

Någon tanke kring det?
 
Hej, Har du inte många uppvärmda frånluftsrum (badrum m.m.) så kanske man inte tjänar mycke på att återvinna den delen. Kanske räcker med en egen frånluftsfläkt samt tilluft genom vägg etc. där

mvh Håkan
 
Jag har tänkt den tanken, har egentligen bara tvättstuga, Förråd och gästrum i källare som är uppvärmt..

Ursprungliga tanken vara att hacka sig in i frånluften från tvättstugan till aggregat samt tilluften till gästrum och förråd.

Kan ju också vara enklare att bara köra en typ paxfläkt i tvättstuga och in genom väggventiler för förrådet och gästrummet.

Hade det funnits några smidiga ventilationsrör som man kan få ner i en gammal murstock hade det ju varit fint, måste ju vara lite flexibla.
Egentligen skulle man typ vilja att det fanns typ en strumpa man trär igenom och blåser upp så den formar sig efter kanalen :) Kanske utopi...
 
Skulle vara att man kan gå ner med två 70mm avloppsrör i pvc för frånluften och koppla ihop dom två till ett större via t-koppl o sen samma sak för tilluften , lite trixande med övergången till 100 spiro rör men finns säkert nån lösning
 
S Sytes skrev:
.
Egentligen skulle man typ vilja att det fanns typ en strumpa man trär igenom och blåser upp så den formar sig efter kanalen :) Kanske utopi...
Det finns uppblåsbar strumpa, sök på skorstensfolket
 
Intressant, det var egentligen något liknande jag var ute efter. Har du någon aning vad det kostar?
 
Nix, tyvärr inte. Skriv gärna vad det kostar om du kontaktar skorstensfolket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.