B bud skrev:
kollade själv på en F110 men det gick bort då jag har vattenburen värme i golvet. Så himla mycket dyrare med såna finesser. Lär nog köpa en nya beggad med kompressorfel och laga upp den i princip gratis.
Japp, skall du driva runt vatten för golvuppvärmning såg jag att pumparna började komma upp i pris...
 
B bud skrev:
det ser ut som aluröret har för mycket spel. Testa linda runt nån form av isolermaterial alt korta ner dragspelet
Det kanske ser ut som att röret är utdraget, men faktum är att det inte är utdraget mer än vad som behövdes. Har du tips på något bra isolermaterial? Eller ska man testa ett färdigt ljudisolerat flexrör?
 
hur ser det ut i taket efter genomföringen, är det en lång bit flexrör vidare eller har du en kraftig böj nånstans på flexröret? Det ser ut som att flexröret går i vinkel och möter spiroröret i 90 graders vinkel. Är det vibrationer i flexröret eller luftmotståndet som gör missljudet?

Färdigisolerad är dyrt, en bit ljuddämpningsmatta från biltema och vira runt ihop med nåt ståltråd eller starkare tejp så blir det styvare och tystare. Du kan ju ta något hemma som du har och testar först med handdukar eller något och ser om det blir bättre först.
 
  • Gilla
antto77
  • Laddar…
B bud skrev:
hur ser det ut i taket efter genomföringen, är det en lång bit flexrör vidare eller har du en kraftig böj nånstans på flexröret? Det ser ut som att flexröret går i vinkel och möter spiroröret i 90 graders vinkel. Är det vibrationer i flexröret eller luftmotståndet som gör missljudet?

Färdigisolerad är dyrt, en bit ljuddämpningsmatta från biltema och vira runt ihop med nåt ståltråd eller starkare tejp så blir det styvare och tystare. Du kan ju ta något hemma som du har och testar först med handdukar eller något och ser om det blir bättre först.
Det är ca. 20cm efter genomföringen till spiro röret. Jag har en 30 graders vinkel på spiroröret just för att int få så snäv böj på flexröret, så själva flexröret är inte kraftigt böjt. Det är inga vibrationer, istället är det just luftmotståndet som gör ljudet.

Bra idé med handduk elller liknande, ska testa med det först och se om det blir bättre!
 
Har du mätt upp frånluftsflödena och ställt in fläkten i F110 på det flöde som behövs enligt husets storlek? Går fläkten på högre effekt än som behövs blir givetvis ljudet också högre.
 
J Josth skrev:
Har du mätt upp frånluftsflödena och ställt in fläkten i F110 på det flöde som behövs enligt husets storlek? Går fläkten på högre effekt än som behövs blir givetvis ljudet också högre.
Jag har inte mätt frånluftsflödena ännu, funderar på att hyra instrumentet så jag får till det. Hittade "ventialtionsritningarna" för mitt hus på kommunens hemsidor så jag vet hur frånluftsdonen ska ställas in. Fläkthastigheten har jag just nu inställt på bara 55% för att dra ner ljudnivån.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.