Hej funderar på att bygga ett attefallshus vid sommarstugan och göra huset så det även kan användas vintertid om så skulle önskas. Så då till frågan/frågorna:

1. Hur mycket isolering i golv krävs för att ej få kalla golv vid en plintgrund?
2. Hur mycket isolering i vägg bör man ha för att klara att nyttja vintertid där stugan skulle värmas med luft-luftvärmepump troligen?
3. Hur mycket isolering i tak krävs för detta?
 
surris
N Nygge72 skrev:
Hej funderar på att bygga ett attefallshus vid sommarstugan och göra huset så det även kan användas vintertid om så skulle önskas. Så då till frågan/frågorna:

1. Hur mycket isolering i golv krävs för att ej få kalla golv vid en plintgrund?
2. Hur mycket isolering i vägg bör man ha för att klara att nyttja vintertid där stugan skulle värmas med luft-luftvärmepump troligen?
3. Hur mycket isolering i tak krävs för detta?
Beror på vilken effekt värmepumpen ger och hur mycket man vill betala i uppvärmningskostnad. Men vid nybyggnation brukar man säga 300mm i golv 200-300mm väggar och 400-500mm i tak.
 
surris surris skrev:
Beror på vilken effekt värmepumpen ger och hur mycket man vill betala i uppvärmningskostnad. Men vid nybyggnation brukar man säga 300mm i golv 200-300mm väggar och 400-500mm i tak.
Jo fast det känns mer som permanentboende isolering. Men jag kanske har fel. Känns annars som det inte blir många mm kvar av stugan
 
Isolerar vårt Attefallshus (plintgrund) så här:

Tak: 220+45
Vägg: 120+45+45
Golv: 220

Stenull.

Värms av en Toshiba Seiya LLVP.
 
  • Gilla
cos1114 och 2 till
  • Laddar…
En plintgrund så isolerar du helt enkelt så tjockt som bjälklaget är. Samma i tak. Väggar räcker 95mm långt.

Du kan värma upp ett tält till behagligt klimat. Det handlar bara om ekonomi. Ju mer isolering desto mindre effekt måste du tillföra. Men en luftvärmepump kan med lätthet värma upp även ett väldigt sparsamt isolerad attefallshus eftersom de är så pass små.
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Som referens: mitt attefallshus (som är snickarbod) har jag 190mm isolering i tak, 200mm i golv (cellplast under betongen) och 95+45 i väggar. Den värmer jag till 19 grader året om med ett elektriskt element. Det går åt mindre än 1000kWh per år för detta (Göteborg).
 
  • Gilla
Fruck
  • Laddar…
ginnfilt ginnfilt skrev:
Isolerar vårt Attefallshus (plintgrund) så här:

Tak: 220+45
Vägg: 120+45+45
Golv: 220

Stenull.

Värms av en Toshiba Seiya LLVP.
Och ni kör det vintertid med och det är fullt tillräckligt eller? Vilken grund har ni?
 
Tobzter
Ja har 170 i golv 170 i tak 95+45 i väggar. Värms med 1000w element. 20 grade året om
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Och ni kör det vintertid med och det är fullt tillräckligt eller? Vilken grund har ni?
Plintgrund. Vi är inte klara med bygget ännu, så jag har ännu ingen data att delge...

Men det blir ett åretruntboende.
 
ginnfilt ginnfilt skrev:
Plintgrund. Vi är inte klara med bygget ännu, så jag har ännu ingen data att delge...

Men det blir ett åretruntboende.
Spännande. Hur hög frigång har ni mellan mark och hus då? Tänker vad luften har att röra sig på under?
 
N Nygge72 skrev:
Spännande. Hur hög frigång har ni mellan mark och hus då? Tänker vad luften har att röra sig på under?
Drygt 10 cm.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Tobzter
10cm till 60cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.