Hej!

Jag har lite funderingar på det här med ventilation. Vi har ett hus med källare och självdrag som enda ventilation och funderar på att skaffa en luft-luft värmepump och dessutom installera mekanisk frånluft i badrummet. I källaren skall det också vara mekanisk frånluft i tvättstugan som ligger centralt i källaren.

Min fråga är om det går att leda ner luft från övervåningen ner i källaren och sen vidare ut i det fria via frånluften i tvättstugan, på så sätt skulle ju varm uppeluft få värma källaren något istället för att gå rätt ut. Ner till källaren skall luften komma via kanaler med kanalfläkt i två hörn av huset, typ golvventil. På så sätt kommer ju den varma luften gå från värmepumpen mitt i övervåningen, mot hörnen, ner i källaren och ut i mitten av källaren i tvättstugan.

Tanken är att värmen sprids bättre och även gör lite nytta i källaren som gärna får vara lite kallare. Dessutom borde det väl bli mer friskluft på övervåningen. Badrummet på övervåningen kommer givetvis ha sin frånluft som vanligt.

Vad tror ni som kan sånt här? Jobbar man mot fysikens lagar med varmluft neråt och är det farligt att laborera med trycket i huset.

Mvh Andreas

 
Jag är inte speciellt ventilationskunnig, men jag tycker att det verkar vara att gå över ån efter vatten litegrann.

Om du har självdragsventilations så har det väl eldats för uppvärmning i huset tidigare? Eftersom du är inne på att skaffa luft-luft-pump så antar jag att det inte är vattenburen värme nu? Direktel kanske?

Det blir nog dyrare, men jag tror att det är en bättre lösning att helt enkelt ställa in en panna, dra vattenburen värme och elda med pellets. (Ved är inget alternativ va? ;) ) Möjligen kan man komma från den vattenburna värmen med fläktkonvektorer eller en pelletskamin, men det är nog bara dumsnålt.

Jag skulle nog inte våga mig på att försöka med din lösning. Det är ju en hyfsad investering, men resultatet verkar osäkert. Vad händer t ex i källaren om du drar ner varm luft som kan bära mycket fukt och den luften kyls av i källaren? Hur dimensionerar och justerar man så att det blir bra balans? Man vill ju inte att luft ska dras från badrummet på övervåningen och ledas genom hela huset, men samtidigt måste kanalfläktarna vara tillräckligt starka för att frakta varm luft ner till källaren.

Jämför med pannalternativet där man tar in kall uteluft, som kan bära mindre vatten, och värmer den med radiatorer (och pannan). Sen tar den värmda luften med sig fukt på vägen ut genom skorstenen. Luft och fukt går den naturliga vägen utan en enda fläkt eller kompressor som bullrar och så småningom går sönder. Dessutom får du varmvatten som inte värms med dyr el.
 
Hej, tack för dina kommentarer. Jag har också funderat lite på det här med att det kanske blir lite fuktigare i källaren så man får väl isåfall se till att ha ganska varmt därnere.

Kostnaden jämfört med att dra in vattenburet borde ju dock va ganska låg.

Jag tittade på en värmeväxlare lite som hette Heru, den verkade billig och bra, kanske får bli nåt sånt istället och mycket eldande i braskaminen.

Tack iaf.

Mvh Anderas
 
garagenisse skrev:
Hej, tack för dina kommentarer. Jag har också funderat lite på det här med att det kanske blir lite fuktigare i källaren så man får väl isåfall se till att ha ganska varmt därnere.

Kostnaden jämfört med att dra in vattenburet borde ju dock va ganska låg.

Jag tittade på en värmeväxlare lite som hette Heru, den verkade billig och bra, kanske får bli nåt sånt istället och mycket eldande i braskaminen.

Tack iaf.

Mvh Anderas
Rätt tänkt! Hoppas du tar tilluften till kaminen utifrån.
 
jag tror att skorstenen börjar användas som kallrasanordning istället för avluftning.

mekaniska fläktar i självdragsanläggningar bidrar till kallras genom befintliga spaltventiler och genom skorstenen.

det går KANSKE att stabilisera med tilluften men det är inte säkert.

det blir troligtvis kalla golv på de planen du tänkt ta varmluften från.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.