Hej!

Jag har ett projekt där jag vill kopiera en form så djupt det går och behöver därmed ett rejält kopierstål/mallfräs.

Det längsta jag har hittat är 55 mm från cobolt, är det någon som har tips på längre?
Övriga dimensioner är rätt så godtyckliga då jag har maskiner som klarar det mesta i skaft och OD-väg.
Kullagret på ovansidan.
 
Låter som någonting att mallfräsa på vertikalfräs....... eller såga till på bandsåg eller hugga till med yxa och sedan putsa med handverktyg.
 
Sist jag hade samma utmaning körde jag flera varv, gick men kanske vart lite större behöv av putsning i efterhand. Utgick från en mall och stål med kullager på undersidan pga att stålet inte räckte igenom och sedan strippade jag av mallen och körde med kullagret mot den frästa kanten 2-3 varv tills jag kom igenom.

I mitt fall gjorde mitt fläskigt tjocka hemmasnickrade fräsbord att ett längre stål inte skulle räckt ändå därav val av lösning

EDIT: När jag tänker efter var det nog bara ett varv till jag körde för att komma igenom, kanske kan väcka en tanka ändå dock
 
Redigerat:
Håller med ovanstående. Har man relativt långa stål varav ett med kullager i botten och ett med kullager i toppen så kan man ta sig igenom rätt tjocka material genom att fräsa i omgångar och sedan vända på ämnet och byta stål till ett med kullager i toppen.

Kör med tejp på mallen för att kunna ta ett sista pass och bara skava av sista tiondelen.
 
Jag ska inte fräsa igenom stycket utan göra en väldigt exakt urgröpning kan vi säja.

massa bra tips om jag skulle gått igenom helt men nu är det lite speciellt projekt.

Det blir nog ett 75 mm lång stål för att avverka maximalt på ett pass och sen låskistfräsen för att köra dom sista passen riktigt djupt.
Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.